• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Små barn i husbil

C

Clinton

Guest
HEJ! undrar om de finns några som åker husbil med riktigt småbarn.
Och hur tycker ni de funkar?

F

F.d. 15874

Guest
Sv: Små barn i husbil

Hej,
det beror på hur små barn du menar. Vi har en 4åring och en 5åring och har haft våran husabil i snart 2 år nu.
Det fungerar alldeles utmärkt att åka runt med dem och de älskar att åka ut på upptäcksfärder både kort och långt. Vi åker tidig vår till sen höst men inte under vintern, detta dels pga av aktiviteter mm under helger för barnen samt för vädrets skull. Ibland kan man ha roligare än att vara instängda i en husbil med regnet ösande ner utanför tillsammans med 2 st som har ett enormt rörelsebehov stundtals.
Oftast åker vi en vuxen bak tillsammans med dem under färden för att sitta prata, spela spel, rita eller läsa, Eller berätta om vad det är vi ser utanför.

//Agneta

F

F.d. 16020

Guest

Har 3 st...kottar 4-5 och 9ár. Det är ett jävlar liv i husbilen men det är det hemma ochsá Slängde ut "en-sittgruppen längst bak och byggde 3-váningsängar, slipper nu bädda varje kväll, Har en gamal allkolv -90 ingen ny sak för det ska slitas i allt.ska helst vara fint v+ader annars kan det bli jobbigt. Men det är ett av det bästa jag gjort, vi tycker alla det är kul om det bara är över dagen

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vår dotter var 14 månader när vi köpte husbil och åkte på premiärtur till England dagen efter leverans. Det gick hur bra som helst. Tösen satt i bakvänd bilbarnstol i dinetten. Året var 1988.

Året därpå satt hon i färdriktingen med en "skrivpulpet" monterad på bordet. Den hade en rulle papper och ett fack för pennor och kritor. Färden gick då till Italien. När vi tankade och tösen flirtade med killen som fyllde på så blev han alldeles till sig. Italienarna är ju så barnkära.

klingstedt

FD HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
2343
Medlemskap
2022

Hej, har du riktigt små barn? 0-1 år har jag ingen erfarenhet, men är de lite äldre, så tycker jag att det funkar hyfsat, korta körsträckor, typ 10 mil, kalla det för picknickstopp eller nå´t annat. Lyssna på barnskivor gärna sagor så att de måste konsentrera sig. Lura dom inte med att man snart är framme, det funkar absolut inte, du är avsslöjad på 30 sek. Lycka till!!!
Hälsningar från en morfar med snart 8 barnbarn.:yes:

Senast ändrad:
F

F.d. 12156

Guest

Nåt jag är förvånad över:confused: är hur dåligt skyddade dom som åker bak är,man skulle kunna tänka sig en liten störtbåge inbyggd el liknande ....slår du runt med husbilen idags dato, så blir det kaffeved bakom förarstolen tyvärr..... och det är där vi sätter våra barn ........:confused:Så innan nån säger..... så är inte min bil byggd ....så titta under det finns inte ens en rejäl stålram längst ut som står emot en kraftig sido krock....... skulle du få påhälsning ala gevalia oförusedd händelse....:( då blir det trångt för benen..............obs detta gäller i första hand alkovbilar
det är min erfarenhet av dom konstruktioner jag sett..........

Benny & Marie

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
871
Medlemskap
2025

Nu när sonen tagit körkort finns det inget roligare än att sätta sig i baksätet och efter en kilometer - Är vi inte framme snart? -Kissnödig. -Jag vill ha glass.
Calle
Det var blan det bättre jag har läst i dag fick ett gott skratt när jag själv har barn:p

F

F.d. 3088

Guest

Nåt jag är förvånad över:confused: är hur dåligt skyddade dom som åker bak är,man skulle kunna tänka sig en liten störtbåge inbyggd el liknande ....slår du runt med husbilen idags dato, så blir det kaffeved bakom förarstolen tyvärr..... och det är där vi sätter våra barn ........:confused:Så innan nån säger..... så är inte min bil byggd ....så titta under det finns inte ens en rejäl stålram längst ut som står emot en kraftig sido krock....... skulle du få påhälsning ala gevalia oförusedd händelse....:( då blir det trångt för benen..............obs detta gäller i första hand alkovbilar
det är min erfarenhet av dom konstruktioner jag sett..........

Hello Greven

Varför tror du alkovbilar är sämre:confused:

gurra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 12156

Guest

Jo därför dom har ingen yttre ram som integrerade bilar har bara därför ...................

F

F.d. 12156

Guest

Hej Bror du som har byggt ett helt nytt skal borde väl ha sett vad som döljer sig i väggen på din bil ?finns väl inte så mycket som fäster mot varandra?Det är väl i princip trä mot trä som fäster mot golvet och väggen?Vad jag kan se på min bil så sitter det iallafall ett grövre järn längre ut , förstå mig rätt en integrerad är ju inget fort knox, men nåt stabilare konsturerad i mitt tycke.........jag har själv haft alkov förut funkade jättebra ,mera en reflektion över hur vek konstuktionen är .........

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Absolut det är som ett spjälstaket hela bilen och tyvärr så tror jag det gäller alla husbilar och husvagnar. Du nämner ett järn och det funderar jag på vad det kan vara- har kollat lite på nyare bilar typ Kabe och vad jag kan förstå så är det bara glasfiber ev. aluminium i sandwich konstruktion. Tror att man till varje pris skall undvika att krocka eller vad det nu kan gälla, det blir till kaffeved av det mesta i hubil/husvagnsväg.
Kör försiktigt
Hälsningar Bror

Senast ändrad:
F

F.d. 12156

Guest

Jag har som en spantkonstruktion som går ut till sidorna den är gjord i metall det kan väl ta en del stryk ,kanske inte en mc i full rulle den går väl rätt igenom.Det var inte meningen att klanka ner på alkoverna men i och med att jag själv har haft en så var jag ganska bekant med konstrutionen , och tyckte väl att en båge där bak hade inte varit en dum ide ..........

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Tror att det är bra att man talar om att husbilar/husvagnar inte är särskilt bra vid olyckor, och att man kanske kör mera ansvarsfullt med detta i tankarna. Husbilsbyggarna har ju att jaga vikt i alla sammanhang och det går ut över säkerheten i konstruktionen vad dessa fabrikanter än säger. Till yttermera visso så är det ju inte bra om brand utbryter. Varken trä eller glasfiber skapar någon trygghet då.
Hälsningar Bror

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Våra 3 barn är födda -84, -86 och -89. Första gången vi körde utomlands i (hyrd) husbil var aug/sept -89, vi var iväg i 3 veckor. Minstingen fyllde 5 månader på resan. Vi upplevde inga problem. Året därpå hyrde vi igen och for iväg 3 veckor. Båda gångerna var slutmålet Spanien men rutterna var lite olika. Sätter man barnens behov i första hand och är lyhörd för vad de uttrycker så borde det inte var några problem alls. Lycka till /Jeanette

O

omega5

Guest

Vår dotter var 14 månader när vi köpte husbil och åkte på premiärtur till England dagen efter leverans. Det gick hur bra som helst. Tösen satt i bakvänd bilbarnstol i dinetten. Året var 1988.

Året därpå satt hon i färdriktingen med en "skrivpulpet" monterad på bordet. Den hade en rulle papper och ett fack för pennor och kritor. Färden gick då till Italien. När vi tankade och tösen flirtade med killen som fyllde på så blev han alldeles till sig. Italienarna är ju så barnkära.

Hej! Läste er inlägg. Jag och min sambo ska ta med oss vårat barn-barn på 1 1/2 år Vi fundera vars man ska lägga henne i husbilen. Vi har et fastbädd så visst kan hon sova där. Men hur gjorde ni?:wub:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Den gången hade vi en helintegrerad bil. Över dinetten satt ett skåp som kunde omvandlas till nedfällbar säng. Jag monterade ett nät av den typ som används på fritidsbåtar längs relingen. När det var sovdags så fällde vi ner skåpet och rullade ut sängkläderna. Nätet var fäst i sängens framkant och krokades därefter fast i öglor i en skåpsarg i taket.

Jag monterde också en liten läslampa så att tösen kunde bläddra i sina bilderböcker och tidningar.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Även detta har diskuterats tidigare. En kaross i sandwichkonstruktion, vare sig med aluminium eller glasfiber ytterst torde vara bland det mest stabila man kan åka i, förutsatt att karossen är rejält dimensionerad. På den tiden när vi hade en Niesmann Clou 570 minns jag en artikel i Reisemobil med bilder från en olycka på Autobahn där en sådan bil hade krockat och rullat. Chassiet var i trasor men bodelen var i det närmaste intakt; såg ut att gå återanvända. Sandwichelementen i den gamla bilen höll 50 mm polyuretanskum, rejälare än vad som erbjuds idag. I reklamen för nybilar visades bilen med en pluton verkstadsarbetare stående på taket. Det kändes som att den säkraste platsen vid färd med den bilern var sovplatsen i alkoven.

I princip är sandwichelementen i en husbilskaross av glasfiber konstruerad på samma vis som en större glasfiberbåt, en konstruktion som jag känner mig trygg i.

Det lever kvar en del gamla husvagnskonstruktioner med tunn al-plåt, regelverk och frigolitskivor och sådant går säkert köra tvärs igenom med motorcykel.

aake

Hasse p.

HBK Medlem
Kommun
Övertorneå
HBK-Nr
459
Medlemskap
2025

Vi brukar ha med Barnbarn på våra resor, Så här har vi löste det med Bilbarnstol som är lättmonterat. enkelt och säkert. Vi gjorde så här, tog säkerhetsbälten från våran gamla Mercedes som var lastbilsregistrerad monterade fast dessa MB bälten med hjälp av bultarna som Husbilens båda framstolarna är fastsatta med, Bilbarstolen har vi bakåtvänd och fast med dessa MB bälten. Snabb monterat och Barnet sitter säkert mellan framstolarna, Vi har en god uppsikt och samtidigt har vi en tillgängligheten att serva Barnbarnet med vatten, tutta m.m. Sen har även föräldrarna möjlighet att följa med och kan vara fastbältade.
Sommar hälsningar från Polcirkelbyn Juoksengi.
Hasse och Mona

Toppen