• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Karosseri Smäll vid tex broskarvar

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Fakta: Helintegrerad från 2012 på 4,3 ton o M&S
-däck 6 år gamla med 6 mm mönsterdjup.
När man passerar t ex en broskarv eller annan ojämnhet blir det en rejäl smäll från framhjulen.
Vad kan orsaken vara?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.269
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Fakta: Helintegrerad från 2012 på 4,3 ton o M&S
-däck 6 år gamla med 6 mm mönsterdjup.
När man passerar t ex en broskarv eller annan ojämnhet blir det en rejäl smäll från framhjulen.
Vad kan orsaken vara?
För högt lufttryck, bilen för låg fram så att den "slår igenom" på genomslagsgummin.
 

anki&lars

HBK Medlem
Inlägg
270
Kommun
Karlskrona
HBK-Nr
29123
Medlemskap
2025
hej
Gäller Dethleffs 2013
Har en Dethleffs 2013 med samma smällar tror mer på att det är påbyggnaden som är boven. Har kollat på en film där delar fram monteras allt i plast inga extra dämpande . Man får dra skuvarna på plastlocket över motorn inne ibland. Vikten fram bidrar med den stora rutan.
Har kört 9000 mil inget annat har visat sig.
 

lennart44

HBK Medlem
Inlägg
116
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
15308
Medlemskap
2024
Har däckstryck 4;7 bar och C-däck dvs ej CP. Är detta korrekt o vad är skillnaden.
körsträcka bara 8000 mil. Årsmodell 2012.
Vidare bara 4 cm frigång mot genomslagsgummit vid framfjädrarna.
Tacksam för fler idéer på orsaken till smällarna vid ojämnheter.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.269
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Har däckstryck 4;7 bar och C-däck dvs ej CP. Är detta korrekt o vad är skillnaden.
körsträcka bara 8000 mil. Årsmodell 2012.
Vidare bara 4 cm frigång mot genomslagsgummit vid framfjädrarna.
Tacksam för fler idéer på orsaken till smällarna vid ojämnheter.
Beroende på framaxelvikt (gissar under 2000Kg) och däckdimension (borde vara 225/75-16) kan du utan risk köra 4 bar fram.
Då försvinner mycket av småstötigheten. Om det är lite högre skarvar och det smäller till ordentligt när du passerar dom behöver du byta till kraftigare framfjädrar för att få mera fjädringsväg. De finns t.ex. från Lesjöfors. Det gör en enorm skillnad på sämre vägar och sådana situationer som du beskriver. Jag gjorde detta för många år sedan, det blev en helt annan bil att åka i.
Detta gäller speciellt helintegrerade bilar som ju är extra tunga fram, men även alla andra bilar som står på näsan.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.380
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Men det blir stor skillnad om man åtgärdar det som går. Med rätt lufttryck och hjälpluftfjädring blir bakaxeln också betydligt följsammare.
Jag har åtgärdat det som går på min FIAT men visst smällde den hårt i broskarvar trots det sedan bilen var ny, den stora skillnaden blev när jag nu bytt bil till Mercedes,betydligt bättre.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
12.269
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har åtgärdat det som går på min FIAT men visst smällde den hårt i broskarvar trots det sedan bilen var ny, den stora skillnaden blev när jag nu bytt bil till Mercedes,betydligt bättre.
Det tenderar ju att bli ett ganska dyrt sätt att få bättre komfort. Men om man gör de åtgärder jag beskrev får man en bra komfort tillsammans
med en bil som jag tycker är trevlig och pigg att köra, något som man ju i viss mån byter bort när man byter till Mercedes eller Ford som är klart mjukare.
 
Toppen