• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slut på sommaren

F

F.d. 53358

Guest
Idag kom Ritva och jag hem från den sista resan med husbilen för denna sommaren. Vi åkte till Jönköping, vidare till Gränna, Västervik och söderut via Kivik, Sandhammaren, Skanör, Landskrona, Göteborg och hem till Lilla Edet. Resan tog en vecka, med övernattning på många fina ställplatser.
Nu har jag ställt av husbilen. I morgon blir det städning tvättning o vaxning, jag ska även byta olja o filter i motorn. Till våren ska det bara vara att dra iväg.
Det känns lite vemodigt, men allt har sin tid
:msn_cry:

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Slut på sommaren

Tyvärr så är den tiden här. Skall själv fixa det sista inför vintern till helgen. Vintern går fort och snart är det vår igen:)

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Jag hade tänkt använda hb oktober ut, dock så styr vägsaltet som sätter def. stopp för användning, hoppas på några fina hösthelger till.

Jag ställer av av precis samma orsak Peter. När första frostnatten kommer här på västkusten så börjar man att vräka ut salt och då är det kört. Jag har precis rostskyddat bilen men har tidigare sett vad salten gör med husbilar så jag tar inga risker. Inte en meter i saltsörjan. Vi har som lägst varit nere på 1 grad plus redan så det ligger nog nära tyvärr.

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025

Jag ställer av av precis samma orsak Peter. När första frostnatten kommer här på västkusten så börjar man att vräka ut salt och då är det kört. Jag har precis rostskyddat bilen men har tidigare sett vad salten gör med husbilar så jag tar inga risker. Inte en meter i saltsörjan. Vi har som lägst varit nere på 1 grad plus redan så det ligger nog nära tyvärr.

Instämmer, kryper man under en husbil så förstår man vad vägsaltet kan ställa till med :(

Hade -1°C imorse, då e de skönt med Webasto med fjärrkontroll, har aldrig hittills sen 2012 skrapat rutor på min "Daily driver" :)

F

F.d. 53358

Guest

Vi flyger till Gran Canaria 29/11 och blir borta fyra veckor. Hatar regn, rusk och kyla. Två sommrar per år tycker vi är lagom. Vår son får stanna hemma och vakta hunden, huset och husbilen. Ska hyra en bil, dock ej husbil och se oss om.

F

F.d. 53012

Guest

Jag hade tänkt använda hb oktober ut, dock så styr vägsaltet som sätter def. stopp för användning, hoppas på några fina hösthelger till.
Instämmer helt men höstresa till Öland v42 och ta adjö av flyttfåglarna. Gillar inte husbil på vintern, men alla som har vinterbilar hoppas jag kör som inget har hänt.

F

F.d. 29925

Guest

Avställd just nu men i början på december blir det nog en tur till julmarknaderna i norra Tyskland. Beroende på väder kanske även en tripp till "Tropical Island".

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Det här med vägsalten är en mycket trist historia söder om dalälven och efter kusten i norrland. Undrar vad värdet är av alla de skador detta ställer till på bilar och miljö?
Jag har själv en utmärkt vinterbil. Alkov med isolerad mellanvägg, bakhjulsdriven med dubbelhjul bak, 40mm isolering i tak väggar. dubbelgolv med 2X40mm isolering. Vattenburen värme med värmeväxlare och rikligt med luftspalter vid skåp mm.
Tankar och kranar till dito i uppvärmt dubbelgolv. Till och med Vidhem skulle troligen vara rätt nöjd med allt utom märket på bilen. Den är en Concorde. Den ända varg jag skulle kunna tänka mig att klistra på är färjestads :)
Problemet som gör att vi inte vill riskera bilen är helt salten. Bilen är ju ganska dyr och vi skulle inte ha råd att köpa en till så det får bli att ställa av nu när risken för saltsörja tyvärr börjar komma för nära. Tråkigt då vi med förra bilen provade vintercamping och det var jättemysigt. Om man bara kunde få bort salten.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Hur stor nytta gör rostskyddsbehandling? Hur klarar sig tunga lastbilar och bussar, dessa kan väl inte rimligen skrotas lika tidigt som personbilar?

Det är lätt för mig att undvika saltade vägar, men jag önskar att även ni andra kunde använda bilarna på vintern.

aake

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Hur stor nytta gör rostskyddsbehandling? Hur klarar sig tunga lastbilar och bussar, dessa kan väl inte rimligen skrotas lika tidigt som personbilar?

Det är lätt för mig att undvika saltade vägar, men jag önskar att även ni andra kunde använda bilarna på vintern.

aake

Har precis tuffcote behandlat bilen men det var mest för att stå emot de salta vindar som råder här på ön vi bor på. Klimatet här är blåsigt och vi får då salt från havet över allt som står ute. Bilar och annan metall lever hårt här även utan vägsalt. Det vore fint att ha dina rena vägar men det får vi nog aldrig här. Bussar och lastbilar tar mycket stryk och de ser inte så kul ut efter några år. Behandligar och täta tvättar hjälper litet men livslängden blir kortare helt klart. Undrar vad totalkostnaden för saltandet är?

ThomasA

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
15030
Medlemskap
2025

Har en resa kvar detta år. Går till Danmark och norra Tyskland i veckan som kommer. Sedan är det dags att ställa in bilen för vintern. Synd, för sommaren har varit sååååå bra. Har kört ca 700 mil sedan den 1 juli. Längtar redan till våren 2015.

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Slut på en härlig sommar och höst.
Ställer av i helgen, det blev dryga 1000 mil denna fina säsong.
Tar efter helgen flyget till San Agustin några veckor trots
att det är så vackert här hemma.
// Janne

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Har precis tuffcote behandlat bilen men det var mest för att stå emot de salta vindar som råder här på ön vi bor på. Klimatet här är blåsigt och vi får då salt från havet över allt som står ute. Bilar och annan metall lever hårt här även utan vägsalt. Det vore fint att ha dina rena vägar men det får vi nog aldrig här. Bussar och lastbilar tar mycket stryk och de ser inte så kul ut efter några år. Behandligar och täta tvättar hjälper litet men livslängden blir kortare helt klart. Undrar vad totalkostnaden för saltandet är?

Totalkostnaden blir något för nationalekonomer att beräkna och dessa tänker på sitt eget speciella sätt; antagligen skulle det bli en minuspost i deras beräkningar om vi inte byter bil lika ofta. I vilket fall ökar BNP när vi köper nytt.

Det kanske skulle bli en fördjupad ekonomisk kris i landet om även era bilar höll lika bra som våra här i Jämtland. Hustruns Subaru är snart 20 år gammal och helt rostfri liksom min Mitsubischi pick-up, vilken fyller 15 vid nyår, en riktigt fräsch bil även om det har börjat växa skorplavar på glasfiberkåpan; iofs ett tecken på hur ren luft vi har, men man kanske skulle tvätta bilen till våren?

aake

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024

Totalkostnaden blir något för nationalekonomer att beräkna och dessa tänker på sitt eget speciella sätt; antagligen skulle det bli en minuspost i deras beräkningar om vi inte byter bil lika ofta. I vilket fall ökar BNP när vi köper nytt.

Det kanske skulle bli en fördjupad ekonomisk kris i landet om även era bilar höll lika bra som våra här i Jämtland. Hustruns Subaru är snart 20 år gammal och helt rostfri liksom min Mitsubischi pick-up, vilken fyller 15 vid nyår, en riktigt fräsch bil även om det har börjat växa skorplavar på glasfiberkåpan; iofs ett tecken på hur ren luft vi har, men man kanske skulle tvätta bilen till våren?

aake

Aake, jag har sett försök till beräkningar på vad saltsörjan kostar. Kostnaden för minskad livslängd på vagnparken går ju alltid att beräkna men det ställs alltid mot förlorade liv och skadade människor och där spårar ju logiken snabbt ur. Den bygger på att folk kör som om det vore sommarväglag och därför skadas och dödas vilket jag tycker är fel sätt att räkna.
Jag tror inte att det dödas och skadas flera människor i norrlands inland per körda mil trots att vi där inte har saltade vägar. Det tror jag beror på att alla har rätt utrustade bilar och vana att köra på vintervägar. Så skulle det bli här i söder också om vi fick chansen. Här är det snarare dubbförbud och mera salt som står på menyn och då blir det som nu eller värre.
Tror du får rätt svårt att hitta någon 20årig Subaru eller 15årig pickup härnere om de inte varit stående i garage vintertid. Hade det inte varit så djäkla kallt skulle man nog flyttat till Jämtland. :) Här gäller biltvätt minst en gång per vecka och då är det ändå svårt att urskilja färgen på bilen halva tiden. Härnere är vinter en mörk tid på mycket flera sätt än hos Er.:)

Senast ändrad:
Toppen