• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slut på minnet

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
eller "ej tillräckligt med minne" på min Nüvi 660.

Får felmeddelandet då jag försöker plugga in kordinater resp stad ifrån hemmet till exempelvis Villach i Österrike.
Däremot går det att få fram körsträckan hemmet till Kassel.
Men längre söderrut verkar vara svårt.
"ej tillräckligt med minne" blir felmeddelandet efter 40% ruttberäkning ,tyvärr.
Jag har,tycker jag, ej laddat GPS med mycket data.

mvh
Werner

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Slut på minnet

Kan du inte rensa bort en del i GPSen. I min tomtom har jag först sparat allt på datorn själklart. Sedan rensat bort en del som jag inte behöver i det dagliga tex
  • röster på andra språk än svenska
  • svanska fartkameror (använder de uppdaterade från nätet)
  • karta över Kanarieöarna
  • postkoder Nederländerna
Allt finns ju kvar i datorn och kan läggas in när som helst.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

I min 660 brukar jag rensa i SENAST SÖKTA under rubriken VART. Där brukar det samlas en hel del information som kanske inte är så aktuell.

Jappe

Riviera

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2025

Mig förefaller det som om det är internminnet som är fullt.

Prova med en "factory reset", men läs manualen först!!!!!

Håkan

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

I min Garmin kan jag inte göra hur långa rutter som helst. Det är en fördel att hålla igen på längden.

Behöver GPS:en räkna om rutten går det fortare om den inte är för lång. Normalt kör man sällan mer än 100 mil om dagen och någon gång stannar man ju och kan lägga in en ny sträcka...

Har man valt bort ex.vis motorvägar så får GPS:en mer att räkna på...

Garmins tekniska support.
Tel: 0774-45 20 20
Öppetider: måndag-torsdag 10:00-16:45, fredag 10:00-15:45

OBS! Var beredd att uppge serienumret på din produkt.

/Knausen​

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Jag tackar för svaren.
Jag rensade direkt det som Jappe föreslog och där var mycket överflödigt.
Men GPS agerar dock som tidigare.
Därför tror jag "felet" mer ligger på det Knausen är inne på, alltså den tar inte emot hur långa sträckor
som helst. Den ger mig sträckan ner till Kassel men sedan är det i princip stopp.
Dock tycker jag att tekniken borde klara längre sträckor än 60 mil, men är å andra sidan mer av teoretiskt värde.
Tack för svaren.

mvh
Werner

F

F.d. 25023

Guest

Detta låter lite konstigt...
Jag har flera gånger låtit min Garmin Nuvi 660 räkna rutter till södra Spanien, Portugal osv från Stockholm. Tar lite tid 30-40 sek. men den har aldrig sagt att minnet skulle tagit slut. Jag har även 18000 POI's inladdade, samt massor med favoriter. Jag har aldrig rensat något efter två års användning. Bara uppdaterad softvaran och laddat in nya POI's.

En sak på Garmin är inte bra. Vill ha en nästa apparat som man kan lägga in detaljerade rutter med många (obegränsade) via-punkter, med fördel ladda in dessa från datorn, kanske t.o.m. från MS-Auto-Route. Finns den?

Jyrkla/274

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Hmm, får kanske koppla in den på datorn och se så jag inte har dubbelt av allting.
Fick ny karta för ett tag sedan som jag installerade men ligger den gammla ändå kvar?

mvh
Werner

F

F.d. 4754

Guest

Hej Werner.

Jag är nyfiken på om det löste sig med långa rutter?

Har Du installerat en ny karta tror jag att den skriver över den gamla men har Du MapSource är det möjligt att lägga till delkartor som kan fylla minnet i GPS:en.

Hälsningar
Knausen

F

F.d. 3871

Guest

Känner igen problemet med minnesbrist .
Då jag förra året skulle köpa en Nuvi 660 med Eu kartor även ÖstEuropa provade jag hos försäljaren med hans hjälp att lägga in en rutt till Grekland med svaret efter ca 60% beräkning att minnet inte räckte till !
Efter att säljaren kontaktat Garmin fick jag beskedet att Det var en "bugg " i programmet men ingen tidsplan fanns för åtgärd ! Så de blev ingen GPS den gången .
Jan-Eric

F

F.d. 7998

Guest

Har hatt samme problem med Nüvi 350, men kjøpte et esktra minneskortSD 2 GB, til ca et par hundre kroner, og da kan man beregne så lange ruter man vil.

Det største problemet var å få gps'n til å beregne ruter utenom motorvei / bomvei på lengre distanser, men det gikk også bra med ekstra minneskort.

Fincan

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024

Tack för era svar.
Efter en del letande kom jag på problemet.
Det var enkelt, jag hade nämnligen kryssat för "undvikande av betalvägar" på min GPS
och detta blev väl för mycket för den. När jag tog bort undviklande så fungerade det direkt.
Nu sitter vi på camping Bled i slovenien och någon brist på folk och campare kan man inte
tala om. Väldigt vackert här.
Nästa problem som dock tornar upp sig är lamellulkten från bilen.
Blev väl lite tufft för den över alperna.Får se hur vi löser detta problem.

mvh
Werner

Toppen