• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slut med klistermärken på reg skylt

F

F.d. 6657

Guest
Sv: Slut med klistermärken på reg skylt

Jo informartionen har ju gått ut till alla, även till tjuvar och banditer.
Så jag tycker synd om polisen, nu har dom inte "ugglan" att kolla om bilen är skattad o besiktigad. Jag tror personligen att det kommer att rulla många fler oskattade och obesiktigade bilar på våra vägar i framtiden.
Vilket givetvis kommer att skapa ett trafikfarligare klimat på vägarna.
Så det de sparar på gungorna förlåt (ugglorna) Förlorar vi säkert någon annanstans.
H.Olof

Senast redigerad av en moderator:

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Det finns ju alltid en baksida med allt. Men för oss hubilsägare underlättar
det ju mycket om man ställer av och på ofta. Nu behöver man ju inte tänka
på några märken. Visst kunde man köra utan det nya, det fick vi göra
i somras ett tag då vi ju var bort rätt länge.
Det som retar mig lite är att man inte kan få e-faktura när man ställer
på bilen utan bara vid ordinarie skatt. Jag har ställt frågan varför man inte
kan få ett ocr-nummer direkt när man ställer på bilen då ju kostnaden
för skatt och avgifter presenteras vid påställningen. Det beror på att servern
genererar ocr-numret under natten och då kan man ringa dagen efter
påställningen och få numret. Jag har inte hunnit fråga än varför man inte
lika gärna kunde lägga ut det på min sida så jag bara kunde hämta det där.
Vi får se vad dom svarar.

Problemet med att inte ha märke är ju inget nytt, jag har ju kört bil till och
med innan vi hade besiktning av bilar. Då hade vi aldrig några märken.
När sedan besiktningen kom fick vi ju märken för det. Det kan man ju ta upp
igen, om det nu är nödvändigt. För min del känns det bara positivt att märket
försvann.
Curt

smålänningen

HBK Medlem
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2025

Hur funkar det vid avställning? Fram till nu har man ju skrapat fram kontrollnr.

Curt & Anna-Lena

FD HBK Medlem
Kommun
Myresjö
HBK-Nr
669
Medlemskap
2022

Det behövs inget nummer nu. Det är också förenklat,
det finns information om det på deras hemsida.

Precis som förut kan man ställa av ett fordon som inte används. Enda skillnaden är att någon skrapkod från kontrollmärket inte kommer att behövas efter den 31 december 2009. Det räcker med behörighetskoden från registreringsbeviset eller en e-legitimation.

Senast ändrad:

Amstel

HBK Medlem
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2025

Nu kan jag inte låta bli att fundera över vad jag kan ha för kul märke där istället? På husbilens skyllt alltså!
Hittar ingen lagtext som förbjuder detta. Transportstyrelsen kanske inte tänkt' på't!
I alla fall så har jag ett förslag! Vad säjs om detta märke? :rolleyes: JvH

HBKlogo.jpg

pannor

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2799
Medlemskap
2024

Att ha egena märken på reg skylten är inte tillåtet för då komer fabro polis och påtalar detta.Vad detta står vet jag ej.Har själv råkat ut för dylika saker så ja tror inte att det är gripet ur tomma luften

F

F.d. 4220

Guest

Om jag förstår det rätt, så är det förbjudet att ha andra märken på skylten. Jag googlade lite och hittade följande på Jaguarklubben:

Av förordning (2001:650) om vägtrafikregister, 7 kap. 8 § 2 stycket framgår följande:

På en registreringsskylt får inte något annat tecken eller märke sättas än ett sådant som har satts på skylten vid tillverkningen. Har ett märke satts fast på skylten enligt tidigare gällande bestämmelser behöver det dock inte tas bort.

Jag tycker det skall bli skönt att slippa detta märke. Mest för att jag glömde skrapa koden när jag ställde in bilen på vinterförvaring 7 mil hemifrån...

F

F.d. 29841

Guest

Hej Curt
Du vi hade ett skattemärke som skulle medfölja i bilen. Där stod bilens Regnummer.samt postens koltrollstämpel.
Utfärdat av.Statens trafiksäkerhetsverk, Bilregisternämnden 127 80 Skärmolmen.
Så var det åtminstonde 1971 - 02 - 27
/Vidhem

F

F.d. 50069

Guest

På tal om "Polisen´s svårigheter med att kolla upp om hurvida skatt o.s.v är betalda!

jag såg i går ett engelskt program (Road War) där de visade hur engelska polisen har ett system på sina bilar där en bil kan stå över t.ex en motorvägsbro och automatiskt läsa av alla passerande fordon´s skyltar med modern teknik! Sedan hade de en skärm inne i bilen som frös på de bilar som det var något skumt med!
Sedan gick larmet vidare till andra polisfordon som plockade dessa "felaktigheter" längre fram.
Visade det sig att det var strul med försäkring, skatt eller Besiktning (MOT) så beslagtogs bilen direkt på plats!
De kollade även om det fanns nåt annat skumt inne i bilen typ. knark, vapen o.s.v.
Sedan togs det fram en slang och man testade så att inte dieselbilar kördes på "Röd" diesel!
TJOFT, direkt beslag på bilen! Folk fick gå från platsen!
En gubbe med röd diesel, som hade en stor husvagn bakom fick dock lov att köra in husvagnen på en mack och ställa vagnen där. Men dragbilen tog snuten!
Hårt men rättvist!
Inget trams där inte!
Polisen hade järnkoll på allt faktiskt, minsta trams från föraren eller en medpassagerare så på med handfängsel bara!

Anders

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, en tanke som dök upp i mitt huvud. Det kunde kanske se rätt trevligt ut om det kom några "lagliga" märken till skyltarna som visar vilket län man kommer från. På samma sätt som de allra älsta skyltarna skvallarde om. ( Om märket skulle vara "lagligt" eller inte struntar jag visserligen personligen fullständigt i. :D ) Men kan man få åka omkring i en bil med en nummerskylt som det står ett namn eller något annat fyndigt på, så vore väl inte ett länsmärke någon katastrof.

M.v.h. JANKRO.

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Hej Curt
Du vi hade ett skattemärke som skulle medfölja i bilen. Där stod bilens Regnummer.samt postens koltrollstämpel.
Utfärdat av.Statens trafiksäkerhetsverk, Bilregisternämnden 127 80 Skärmolmen.
Så var det åtminstonde 1971 - 02 - 27
/Vidhem

Ja, inte nog med det. Om det fanns en fast monterad bilradio skulle man ha en speciell bilradiolicens!

Leif C

Toppen