• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slut med husbil på Hovdala Slott.

N

Nilo51

Guest
Har dom sista fem år besökt Hovdala Slott i Skåne minst fyra fem gånger om året, att besöka slottet har varit ett mål var vi gått på olika aktiviteter dom haft på slottet för därefter avsluta dagen med ett besök i slottsrestauranen eller nu senaste nya tillskott "trähusets café" på området.

Platsen är hängivande och har blivet en favoritplats var vi ofta övernattar runt platsen, men det är slut nu, camping och övernattning är förbjuden runt Finjasjön och platserna på området runt Hovdala Slott.

Beklagligen Hässleholms kommun stänger ned en turistmagnet och hindra många med husbil från in och utland njuta av allemansrätten på området.

Senast redigerad av en moderator:

Jokin

HBK Medlem
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2025
Sv: Slut med husbil på Hovdala Slott.

Vadå fel? Husbilens parkerar man på lämplig plats i anslutning till allmän väg och aktiviteterna man gör i naturen runt om, så som promenerar sitter och fikar etc, omfattas av allemansrätten. Det kan ju aldrig vara fel att från husbilen tillämpa det fria rörliga friluftslivet utan jag vill påstå att husbilåkandet kan anses vara en viktig och modern del av det rörliga friluftslivet.

Jannemickel

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
10420
Medlemskap
2025

Fick lite "på tafsen" för nått år sedan (då också!) för att jag
inte delade med mej av "mina pärlor".
Samtidigt lade någon ut ett antal tips runt Finjasjön.
Precis det som nu händer vid Finjasjön är jag rädd för om
jag lägger ut "mina pärlor", tyvärr.
Blir vi för många på dessa ställen så retar det alltid någon.
// Janne

N

Nilo51

Guest

Jag har nu skrivet till ansvariga för hovdala slott och omgivningen, det är HIBAB som utan motivering bara stängt av platserna runt hovdala slott.

Här finns en länk var Husbil & husvagn skriver om problemet.

Jag kommer också skriva till kommunen och fråga varför man inte önskar besökande av folk i husbilar på hovdala slott.

Vill du också vi skall få stå med husbil på hovdala slott, skriv och avsluta med frågan varför vi inte få besöka området med husbil, det tvingar dom svar dig.

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Vill du också vi skall få stå med husbil på hovdala slott, skriv och avsluta med frågan varför vi inte få besöka området med husbil, det tvingar dom svar dig.

Även om camping och övernattning numera är förbjudet, vilket du skriver i ditt första inlägg, finns det väl inte något som hindrar även husbilsägare att stanna till för att uppleva slott och natur?

Pålle

N

Nilo51

Guest

Trodde jag också, men den 29 juli kom efter fem minuter en person och påpekade vi inte fick stå eller parkera på platsen (guldkusten)

J Peter

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2025

Även om camping och övernattning numera är förbjudet, vilket du skriver i ditt första inlägg, finns det väl inte något som hindrar även husbilsägare att stanna till för att uppleva slott och natur?

Pålle

Just så är det. Den skylt som kommit upp anger "Camping förbjuden". Som jag skrev i en annan tråd om den uppsatta skylten på Guldkusten vid Hovdala, har kommunen och Hibab (kommunens markägarbolag) föreslagits bjuda in till dialog om husbilar i kommunen. Ytterligare två medlemmar har hört av sig och ställer också upp när och om kommunen eller Hibab bjuder in. Med tanke på semestertider har de ännu inte hört av sig. Avvaktar veckan ut och stöter sedan på igen. Tror det är bra om vi börjar med en framåtriktad dialog med kommunen.

J Peter

J Peter

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
19600
Medlemskap
2025

Trodde jag också, men den 29 juli kom efter fem minuter en person och påpekade vi inte fick stå eller parkera på platsen (guldkusten)

För många är nog bara det faktum att man parkerar husbilen liktydigt med camping även om vi husbilsåkare vet att så inte är fallet. Därför tror jag att vi måste arbeta långsiktigt; att få rätt i det enskilda fallet är ju bara för stunden.

I takt med att det blir alltfler husbilsåkare - jag och hustrun är själva ganska nya i "branschen" - tror jag det blir av allt större vikt att arbeta långsiktigt med dessa frågor och hur vi vill bli mottagna och uppfattade.

J Peter

F

F.d. 55521

Guest

Bra att det finns människor som engagerar sig i dessa frågor. Vi måste alla hjälpas åt så att vi fortsättningsvis har någon stans att ställa våra husbilar när vi är ute och kör.
Om alla gör lite, tex bara skriva och fråga hur det verkligen är och hur de tänker, så får de se att vi är en stor grupp som kan hjälpa kommunens näringsidkare och att det inte bara är campingarna som för väl av turismen.
Gör som jag skriv till kommunen, i detta fall, och fråga.

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Mailade Hovdala slott och frågade om parkering och fick svar enligt nedan.

Hej Kalle!

Du är så välkommen att parkera din husbil på våra parkeringar vid slottet!
Speciellt på den som är omgärdad av stengärden.

Campingförbudet som jag tror att du pratar om gäller nere vid Finjasjön / Guldkusten.

Det är Hässleholms kommun som har tagit det beslutet och vi på slottet har inget med det att göra.

Finns en möjlighet att dessa två män vet varför:
Bjarne Öhrling på Hässleholms kommun: bjarne.ohrling@hassleholm.se
Tommy Bengtsson på HIBAB (Hässleholms Industribyggnads AB) tommy.bengtsson@hassleholm.se

Trevlig helg öpnskar jag dig!
Vänligen,
Marie Kåberg

Receptions- och butiksansvarig.

N

Nilo51

Guest

Jag har fått svar på min skrivelse från Hibab, se nedan

Hej,

Tack för ditt meddelande ang. camping på Guldkusten/Hovdala.

Frågan kommer att behandlas på Hibabs styrelsemöte den 5 september.
Vi återkommer med styrelsens beslut.

Detta svar avser ärende med Dnr; 60-21-2017, 60-24-2017, 60-25-2017, 60-29-2017,60-30-2017, 60-31-2017, 60-32-2017, 60-33-2017.

Hälsningar

Maria Hesselbom
Koordinator

Toppen