• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slut med dom Svenska vokalerna

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023
Sv: Slut med dom Svenska vokalerna

Ja det går åt rätt håll...desutom pga internationaliseringen inom EU kommer vi i Sverige istället att införa bokstavstecknen ...

ŠŽšžŸÀÁÂÃÇÈÉÊËÌÍÎÏÑÒÓÔÕØÙÚÛÜÝ

Tur att man skriver det mesta på plattan...där tecknen redan finns.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Så stänger man av plattan, så försvinner texten:confused:

F

F.d. 2621

Guest

Vårt gamla Ö har ju redan sedan lång tid försvunnit ur alfabetet och ersatts av U eller rättare sagt UHHHH, mest av yngre årgångar men även av många andra vuxna.

Såväl i radio som TV finns det många, som inte orkar med att forma läpparna till ett klockrent Ö utan mest låter hakan falla ner till ett Uhhh.

T ex Rickard Olsson - den förträfflige i "Vem vet mest", Lasse Kronér - smilfinken i "Smartare än en femteklassare", Hannes Nelander - den välkammade Rapportreportern och många andra som talar om mujliga lusningar, huga fluden, bucker att läsa, hugsta mujliga, drumlägen, stuvlar på husten i den djupa snun osv osv.

Man kan undra hur det blev så. Många vill benämna det som dialektala skillnader, inte jag dock som mera tror på dålig utbildning såväl hemifrån som i skolan. Man har inte lärt sig den enkla regeln, att ord stavade med Ö i regel uttalas med ett Uhhh-ljud när detta står före ett R som t ex i:

bör - dör - före - göra - höra - lördag - mördare - nörd - smör - törs osv men aldrig annars (undantag kan ev göras för skåningar, smålänningar och andra exotiska länningar!)

När det gäller uttalet av ord med bokstaven Ä har ju särskilt yngre på senare ord börjat uttala sådana med ett nytt och mycket bredare Ä-ljud än t o m små lammungar, så den bokstaven lär inte vara så enkel att bli av med på ett tag. Det är troligen likadant med bokstaven ÅÅÅÅÅ. Håhåjaja så det kan gå!

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Det är inte bara uttalet som börjar bli lite hummigt. Språket förändras som det alltid har gjort. Andra språk blandas in, t.ex. engelskan: "öppna upp". Ordet "att" försvinner. t.o.m. efter "kommer". Kommer att bli heter numera "kommer bli". Om man upprepar ett ord som används helt fel tillräckligt många gånger så blir det accepterat. I st.f. intresserad använder man "intressent" vilket betyder något helt annat.

Sportreferenterna är otroliga på att hitta på nya ord. "minutrar, metrar" t.ex. Väntar bara på att få höra "nu startar 100 metrar damer".

Noterat några ytterligare konstiga vändningar:
Ordrar
Kunnat gjort
På grund av hälsoskäl
Cituationstecken ””
Poänger
Vunnit flera segrar

OBS!! Jag försöker mig inte på yrket "språkpolis". Bryr mig aldrig om hur vi i allmänhet uttrycker oss. Tycker dock att journalister skall behärska svenska språket likaväl som att snickaren skall kunna hålla i en hammare.
:mcride:

F

F.d. 2621

Guest

Ja, sportjournalisterna, ja!. Media har väl inte haft så stora krav på att de ska kunna tala rätt och riktigt utan mera på att de behärskar det aktuella sportområdet och helst att de själva har varit aktiva och ramgångsrika. Då får vi det vi får.

Jag unskar att jag hade kunna fått varit frisk, så jag hade jag ju kunna åkit . . . . osv. "Dubbla supinum" som det grammatiska felet heter håller sakta men säkert på att ta över helt, och t o m Språkrådet har gett upp och kan acceptera det i talspråk.

Sedan något år och i synnerhet under den gångna vintern med OS noterar jag hur populärt det har blivit att använda uttrycket "att gå för något". Ja, nu går dom för segern och nu går han för för att vinna . . . . . osv. Det är mycket smittsamt.

Men nu har jag visst gått utanför trådens rubrik, sorry!

F

F.d. 53078

Guest

Det stora problemet är att mánga ord blir hel annurlunda utan prickarna

jag som gick i skola i Hörby

Dalton

HBK Medlem
Kommun
Ovanåker
HBK-Nr
4839
Medlemskap
2025

"Jag ska höra med Åsa" Utan prickar över o vad blir det?

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Starka ord förlorar också sin betydelse. Fri framför mål är han ju "livsfarlig".
I sporter som hockey och fotboll m.fl. går det väl an. Men att säga om en 100 m löpare att han är livsfarlig då han är i form. Tycker jag är att TA I.
:D

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Vaddå inte använda Ö?
Ett par amerikaner som besökte jobbet och hade rum på Park Aveny med rum mot Avenyn i Göteborg frågade på morgonen vad ÖÖÖÖÖÖHHHHHH betydde.
Vaddå ÖÖÖÖÖÖÖÖHHHH svarade vi.
Jo sa dom, alla ungdomar som går på gatan på kvällarna skriker ÖÖÖÖÖÖÖHHHHH!
Så visst finns ÖÖÖHHH kvar i svenskan.

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Vid pluggandet av alfabetet i den moderna svenska skolan så vaknade man till i slutet och lärde sig den bokstaven.
:rolleyes:

F

F.d. 2621

Guest

Vaddå inte använda Ö?
Ett par amerikaner som besökte jobbet och hade rum på Park Aveny med rum mot Avenyn i Göteborg frågade på morgonen vad ÖÖÖÖÖÖHHHHHH betydde.
Vaddå ÖÖÖÖÖÖÖÖHHHH svarade vi.
Jo sa dom, alla ungdomar som går på gatan på kvällarna skriker ÖÖÖÖÖÖÖHHHHH!
Så visst finns ÖÖÖHHH kvar i svenskan.

Nej, Wizard, du hörde fel. Det dom ropar och utstöter är Uhhhhhhhhh.

Gatans folk har för länge sedan rationaliserat bort bokstaven Ö - det är bara att låta hakan falla ner och utstöta det ljud som kommer i stort sätt automatiskt - uuuuhhhhhh - i stället för de mer krångliga och gammalmodiga tilltalen som t ex hör du du du, min herre eller jo, damen, jo, konstapeln mm.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen