• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slippa frusna fingrar och må bra

F

F.d. 3088

Guest
Ett tips att vara förberred. Innan vintern anländer tar jag fram min bogserögla smörjer in gängorna med kopparpasta plockar bort plastbiten i grillen och skruvar dit den, gött om man behöver bogsering bara att häkta i.:D Skyffel, filt, värmeljus, tändare, mariekex, vatten mm ingår givetvis i utrustningen samt att jag alltid har minst halv tank i bilen.:cool:
Skall plocka ut en burk frystorkat kaffe och 12 voltsbryggaren okså. sist jag satt fast blev det dryga två timmar då kan det vara gött med en kopp:D
Det är personbilen jag pratar om.

Gurra

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Slippa frusna fingrar och må bra

Ett tips att vara förberred. Innan vintern anländer tar jag fram min bogserögla smörjer in gängorna med kopparpasta plockar bort plastbiten i grillen och skruvar dit den, gött om man behöver bogsering bara att häkta i.:D Skyffel, filt, värmeljus, tändare, mariekex, vatten mm ingår givetvis i utrustningen samt att jag alltid har minst halv tank i bilen.:cool:
Skall plocka ut en burk frystorkat kaffe och 12 voltsbryggaren okså. sist jag satt fast blev det dryga två timmar då kan det vara gött med en kopp:D
Det är personbilen jag pratar om.

Gurra

Hej

Bra förslag Gurra. Tyvärr är nog de flesta dåligt förberedda och utrustade för vinterkörning. Särskilt med tanke på att man kan bli stående.

F

F.d. 3088

Guest

När jag ändå är igång. Om du inte kommer upp i den snöiga backen med framhjulsdriven bil försök att backa upp (tyngden på drivhjulen)

Gurra

Häggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022

Bra tips Gurra, men glöm inte att ta med den bästa
livlinan som är mobiltelefonen. Häggen i Umeå

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

håller med lodjuret, varmfodrade kängor eller stövlar +ett par vindbyxor(stora) är ett måste ,om man så bara ska åka i till tätorten ,skyffel skadar inte heller att ta med,Hälsningar Lasse

Y

Yjons

Guest

Usch och fy. Det känns nästan skönt att ha husbilen uppstallad över vintern även om våren känns långt borta. Utmärkt att få en liten tankeställare ändå även om man kör personbil. Många kör med kortkalsonger och lågskor i snögloppet förvissade om att ingenting kan hända. När det så händer blir man väldigt förvånad.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Mycket bra förslag och detta underlättar en del för dom ( mej ) som får varje år dra loss en massa "enhjulsdrivna" bilar som knappt klarar av att köra uppför minsta lilla backe .

Min bogserögla lägger jag bara runt dragkroken sen är det bara att dra ;) ;) .

OBS ett lite skämt :
Ni vet väl hur man ser att en bil är 4 hjulsdriven (audi quattro ) ?? Jo när det är riktigt halt på vägarna så står dom 100 meter längre ut på åkrarna (vi bor på landet) när dom kört av ;) ;) :) :) ....

F

F.d. 9344

Guest

Mycket bra förslag och detta underlättar en del för dom ( mej ) som får varje år dra loss en massa "enhjulsdrivna" bilar som knappt klarar av att köra uppför minsta lilla backe .

Min bogserögla lägger jag bara runt dragkroken sen är det bara att dra ;) ;) .

OBS ett lite skämt :
Ni vet väl hur man ser att en bil är 4 hjulsdriven (audi quattro ) ?? Jo när det är riktigt halt på vägarna så står dom 100 meter längre ut på åkrarna (vi bor på landet) när dom kört av ;) ;) :) :) ....

Jag kör själv 4WD (Subaru) mitt måtto är "Det går jäkligt fort att köra i en meter snö
utanför vägen, men det kan ta flera timmar att komma upp på vägen igen":)
Så ta det lugn och fint i vinterväglaget.

Senast redigerad av en moderator:
Toppen