• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slanga bränsle?

Rotax

HBK Medlem
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
När jag tog in tidningen från brevlådan i gårmorse såg jag på husbilen att luckan till bränsletanken var öppen och tanklocket hängde på kroken. Blev orolig, hämtade nycklarna, slog på tändningen, full tank.
Funderig: är det svårt att slanga diesel från Fiat Dukato, lång väg ned i tanken? Bilen står ca: 2 meter från sovrumsfönstret och frun var uppe och vandrade lite, så den tänkta tjuven blev störd och gav upp.

Tog isär tanklocket för att se varför det inte går att låsa. Det är den vita fjäderbelastade kolven som ska frigöra "vridningen" av tanklocket, som har spruckit sönder.
Den finns väl inte som reservdel, får nog köpa nytt tanklock och får en ny nyckel att hålla reda på.

F

F.d. 14324

Guest
Sv: Slanga bränsle?

Om du köper ett nytt tanklock kanske det går att flytta över låsvillorna från ditt gamla tanklock till det nya för att kunna använda den gamla nyckeln. För ett antal år sedan bodde jag på ett ställe där det var populärt att sno bensin från min och andras bilar och vid flera tillfällen kom jag till bilen för att finna tanklocket på marken och diverse brytmärken på bilen. Min lösning var att använda universaltanklock utan nyckel och jag köpte en konisk spiralfjäder på en mack som var gjord för att förhindra att få ner en slang i röret. Efter det fick jag i allafall behålla bensinen men idioterna lyckades med att bryta sönder tanklocket ändå. mvh jocke

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

När jag fick tanklocket uppbrutet så flyttade fiatverkstan det gamla låset till det nya tanklocket.
När stereon stals i min personbil så slog de sönder fönstret i vänstra framdörren. Om de istället hade slagit sönder fönstret i bakdörren så hade de sluppit sitta i glassplittret. Det var lika korkat som att bryta upp ett olåst tanklock.

Senast ändrad:

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Vi låser aldrig ute tjuvarna men de förstör mycket när de ska bryta sig in. Finns det någon gångbar lösning på det problemet???

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Kommun
Hässleholm

Jo, den är bra. Vi har bl a denna bilden, över hemmaplan live, på jobbdatorn. Webcam i fönstret på andra våningen samt ytterliga två på bottenvåningen.

De har ju en funktion så de kan larma om det sker förändringar i bilden men ska katten hålla rent från möss och sorkar så skulle det larma hela tiden.

Man skulle kunna sätta de två sista knopparna från backvarnaren någonstans runt bränslelocket och tyst larm in i huset.

Bilagor

• jh.JPG
    jh.JPG
    57,4 KB · Visningar: 14
  • backsens.JPG
    backsens.JPG
    51,9 KB · Visningar: 2
Senast ändrad:
Toppen