• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Slammer/spikning från motorn

F

F.d. 1930

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Dukato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,3 JTD 130 hk
Årsmodell Chassie: 2011
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Magic Edition
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2011
Ämnesområde: Motor
Hej, har någon hört samma motorljud?

Detta är vår tredje husbil men första gången vi hört detta speciella ljud från en Fiat motor. Bilen är en Dethleffs Magic Edition 2011 och ljudet har funnits från första början. Den har varit inne på Fiatverkstad 4 gånger utan att man hittat vad som låter. EGR ventilen är bytt 2 ggr. och man har även försökt med byte av stagen som håller EGR ventilen. Nu ska verkstaden göra nya försök när vi om någon månad vi tar ut bilen efter vintern.
  • Om vi utgår från stillastående och ska köra så hörs spikningen/slamrandet under ca 3-4 sekunder vid varje växling i början av gaspådraget när man möter upp med gasen vid uppväxlingen, Det vill säga, på alla växlar hela vägen upp till 6:an.
  • Även vid nerväxling och gaspådrag uppstår ljudet.
  • Vid andra tillfällen uppstår det t.ex. vid jämn gas med cruise controll ställd på 90km/hr med 4:an alt. 5;ans växel när det kommer en uppförsbacke som inte behöver vara speciellt brant.
Några tips?

F

F.d. 3297

Guest
Du skriver "spickningar" vilket jag tolkar som att du har en bensinmotor.
Kan det vara att du kör på för lågt oktanvärde?
kolla fordonsinstruktionen eller tillverkaren.

Verkstan kommer inte att hitta denna felorsak för de utgår från att du tankar rätt bränsle.

F

F.d. 29925

Guest
Motorn ifråga är en Diesel.
Utan att vara säker skulle jag nog gissa på ett fel i styrenheten. Kanske ett försök att omprogrammera kan vara ett steg på vägen.
Sen är det inte lätt att försöka att tolka vad som menas med "spikning" måste nog höras "live" för att kunna ge ett omdöme.
Men att felet finns på en ny motor skall man inte behöva godta.

F

F.d. 1930

Guest
decker skrev:
Motorn ifråga är en Diesel.
Utan att vara säker skulle jag nog gissa på ett fel i styrenheten. Kanske ett försök att omprogrammera kan vara ett steg på vägen.
Sen är det inte lätt att försöka att tolka vad som menas med "spikning" måste nog höras "live" för att kunna ge ett omdöme.
Men att felet finns på en ny motor skall man inte behöva godta.

Helt rätt, det är en Diesel motor. Ljud är oftast mycket svåra att beskriva och man kan nog i detta fall lika gärna säga att det låter som ett metall liknande slammer eller knatter.
Inte så högt men i längden irriterande. Min förhoppning var att någon kände igen detta eftersom det uppkommer på ett så speciellt sätt och vid belastning av motorn. Låter faktiskt högre med full last.

Dalpojken

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Dalpojken skrev:
Helt rätt, det är en Diesel motor. Ljud är oftast mycket svåra att beskriva och man kan nog i detta fall lika gärna säga att det låter som ett metall liknande slammer eller knatter.
Inte så högt men i längden irriterande. Min förhoppning var att någon kände igen detta eftersom det uppkommer på ett så speciellt sätt och vid belastning av motorn. Låter faktiskt högre med full last.

Dalpojken

Har bara en liten tanke som slog mig, kan det inte vara en skyddsplåt på eller vid avgasröret? Eller någon dåligt ditskruvad skruv som ligger och slammrar ? Brukar ge mera ljud vid gaspådrag .

Så va det på min person bil att skyddsplåten vid katalysatorn satt lite löst. Ljudet ökade vid gaspådrag . Hoppas det hjälper med detta ... Ha en bra Husbilsommar :)

F

F.d. 1930

Guest
Ingalill & Leif skrev:
Har bara en liten tanke som slog mig, kan det inte vara en skyddsplåt på eller vid avgasröret? Eller någon dåligt ditskruvad skruv som ligger och slammrar ? Brukar ge mera ljud vid gaspådrag .

Så va det på min person bil att skyddsplåten vid katalysatorn satt lite löst. Ljudet ökade vid gaspådrag . Hoppas det hjälper med detta ... Ha en bra Husbilsommar :)

Tack för tipset, verkstaden har kollat de alternativen. Det här verkar nog mer vara något inne i själva motorn eller någon av styrenheterna. Kanske Deckers förslag med omprogramering av motorn är lösningen. Har försökt få kontakt med Fiats support på tekniksidan men de talar bara med sina verkstäder så det är väl bara att vänta till vårens första verkstadsbesök och hoppas att support - verkstad kan lösa det. Men om någon haft samma problem så kom gärna med info.

Dalpojken

F

F.d. 55338

Guest
Eftersom du har Garanti på din bil. Prova med att låta en annan verkstad försöka lösa ditt problem. Dom kanske har en annan syn på felet än den verkstan du har utnyttjat. Bara ett förslag!! Lycka till. OVE. :mh4::bock:

F

F.d. 1930

Guest
Ove/Lizzy skrev:
Eftersom du har Garanti på din bil. Prova med att låta en annan verkstad försöka lösa ditt problem. Dom kanske har en annan syn på felet än den verkstan du har utnyttjat. Bara ett förslag!! Lycka till. OVE. :mh4::bock:

Tack för tipset, verkar vara en bra idé som jag inte tänkt på. :msn_laugh:
Dalpojken

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026
Att en motor spikar/knackar vid belastning kan i värsta fall bero på stort (för stort) spel i ramlager eller vevlager, detta brukar då uppstå mer tydligt när motorn börjar uppnå arbetstemperatur. Ett sådant fel är definitivt något som täcks av garanti.
Hoppas att ni hittar felet då det är oroligt att köra omkring med något som låter felaktigt, oavsett vad det är som ger upphov till ljudet.

RosMarie&Curt

HBK Medlem
Kommun
Rättvik
HBK-Nr
4181
Medlemskap
2026
Hej.
Jag tycker det låter som inte spridarna stänger riktigt de tjärvar det fenomenet hade vi på traktorerna som vi andvände på torvmossen. Ventilerna står och droppar lite inte märkbart men tillräkligt för att det ska je metaljud ifrån sig, Lysna på motorn om du hör något metalljud någon stanns, Ta en lång skruvmejsel sätt skaftet mot benet bakom örat och seda på motorn flyta sedan runt på motorn det hörs fruktansvärt bra det hörs när du kommer närmare metaljudset ändra varvtalet på motorn sä kan ljudet kanske framträda.

Det kann beror på den nya diseln är mera torr än den gamla.

Prova med att slå i en flaska STP spridarrengöring för diselmotorer .

Ni har ju provat allt och hr fått många bra tipps.

Är det inte det här felet så vet jag inte.
Curt.

F

F.d. 23327

Guest
det där är en sk common rail motor och dom gåt väldigt tyst på tomgång pga att dom kan öppna spridaren upp till 7 ggr per tändimpuls vilket ger jämn gång.
Oftast så brukar dieselknattret börja höras på dom vid lite högre belastning och varvtal och brukar låta som ett lätt "rasslande" eller spikande.
Kör en iveco med liknande motor (samma bränslesystem) och den brukar ha ett markant knattrande när man accelererar.
Det är mycket möjligt att det är något fel på din maskin men det kan vara något att tänka på.
Normalt sett så brukar dessa system lägga motorn i nödläge om något av alla mätvärden avviker från det tillåtna och det är rätt så många parametrar som styrdonet övervakar.
Att motorn hamnat i nödläge "limp home mode" märks tydligt då motoreffekten stryps rejält samt att varningslampan larmar

Toppen