• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Sladdlösa sladden.

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3
"YELLOWTOOTH"

Tanken är inte ny. Redan den excentriske Nikola Tesla var inne på att överföra elektricitet trådlöst genom troposfären till hem och hushåll och började
på Long Island i New York bygga det gigantiska kommunikationstornet Wardenclyffe Tower, som skulle ingå i ett tänkt världssystem för smidig energiöverföring.
Wardenclyffe Tower på Long Island påbörjades 1901. Tornet var avsett för radio- och
telekommunikation. Det skulle också bli startpunkten för Teslas storslagna projekt med trådlös energiöverföring.

tornet.jpg

Tornet revs redan 1917.

Nikola Teslas storartade vision om energidistribution genom luften fungerade inte. Men nu, över hundra år senare, klarar vi av det som Tesla drömde om.
Man har kunnat konstatera att om sändare och mottagare svänger med samma frekvens blir energiöverföringen mycket effektivare.
Ett forskningsteam har lyckats överföra elektricitet trådlöst en sträcka på tvåhundra meter
Forskarna, som kommer från Fysikinstitutionen, har identifierat att elektriska vibrationer kan överföra energi mellan två punkter utan att de är sammankopplade.
Detta genom att använda en fysisk egenskap för vågor som kallas resonans.
Forskarna har nyttjat vad man kallar för magnetisk resonans för att överföra energi mellan två punkter.
Teamet från YWT benämner begreppet ”YellowTooth” (Wireless Electricity – trådlös elektricitet) och forskarna har nu i sina experiment realiserat idén.
Mycket betydelsefullt var att energin som överfördes endast obetydligt påverkade andra föremål i omgivningen.
Det faktum att magnetfält interagerar så lite med biologiska organismer är också viktigt av säkerhetsskäl, säger Aladeen, en av forskarna i teamet.
Professor Tahir, som också tillhör forskningsteamet, förklarar att teknologin även kommer användas för att ersätta förlängningssladdar.
Nu har den första produkten kommit ut på marknaden och en produkt som lanseras i dag är "Sladdlösa" förlängningssladden.
Den är framtagen för Husvagnar och Husbilar mm. Därmed kommer problemet med för korta och för långa eller för tunna eller för tjocka sladdar att elimineras.

I dag kan man köpa den sladdlösa sladden "YellowTooth" i alla Husbil och Husvagns tillbehörsbutiker.

yellowtooth.jpgyellowtooth2.jpg

H

hianders

Guest
Sv: Sladdlösa sladden.

Kan man kanske kombinera denna Yellowtooth med Bluetooth så blir den ju helsvensk??!!

undrar en oteknisk

fru hianders/Inger
:wub:

Senast redigerad av en moderator:

Alve

FD HBK Medlem
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023

Anslutningarna har jag redan. Behöver investera i endast sladden.
:D

viggoboy

FD HBK Medlem
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024

Nu skall jag vara lite tråkig i ämnet.
Det är en kul grej idag 1 april.
Men faktum är det fungerar nu !.
Såg ett program där de forskade om kvantfysik. Samma energi på två olika ställen samtidigt, och sträckan var långt över 25 meters kabellängd !! Haha
Så om 50 år är det kanske inte ett aprilskämt.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det har lenge vært eksperimentert med energioverføring via microbølgelinker, og det fungerer men har litt stort tap.

En annen sak er at en i nærheten av radiosendere kan få lysrør til å lyse ved å holde røret i riktig retning - har selv prøvd dette ved kortbølgesenderen i Fredrikstad. Riktig kult med gratis lys.

F

F.d. 2692

Guest

Postis, du kommer till att bli miljonär. Min beställning kommer.:)

Postis

HBK in Memoriam
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
3

hackad2.jpg

Krypteringen har blivit hackad av potatishackers i Lutenblag som ligger i Molvanien - rödbetans och kikhostans hemland,
man förstår att det går ju inte att man pirattillverkar mottagare som stjäl ström, skulle fungera som gratis WiFi.
Om ni undrar var Molvaninen ligger så här är länken till deras hemsida: Map of Molvania

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Hade jag inte sett att det var Postis som var "Pappan" till inlägget så hade jag kanske trott på det.

Vår el-tandborste har heller ingen elektriskt kontakt med hållaren, ändå så laddas batteriet i den :confused::twitcy:

Jes och Lillian

HBK Medlem
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2025

Kan man kanske kombinera denna Yellowtooth med Bluetooth så blir den ju helsvensk??!!

undrar en oteknisk

fru hianders/Inger
:wub:

Inte helsvensk: Harald Gormsson Blåtand var kung av Danmark cirka 940 – cirka 986. Han var son till Gorm den gamle och Tyra Danebot. Man har använt hans namn åt den trådlösa kommunikationsstandarden Bluetooth eller Blåtand.

Från Wikipedia

Mvh
Jes :swoon:

Toppen