• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Slåttergille i Kungsbacka

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Slåttergille i Kungsbacka

Er dette fra årets gille?

Det bringer minner fra min barndom på en liten gård i Gudbrandsdalen.
Som liten med rive (räfsa?), senere med ljå (lie) - først på ruskeslått (trange felter i utkanten av enga) senere i skårgang sammen med min morfar og onkel ute på enga. Ser ut til at ljåer som brukes hos dere er av samme type som jeg lærte å sette opp og holde vedlike. Vi tørket foret på hesjer (staur og ståltråd).

Jeg fikk litt rysning av skjerpingen av ljåene på et par av bildene, men det er en annen sak.

telijej

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
85
Medlemskap
2025

Fantastiskt fina slåtterbilder! Jag kan tipsa om att nu på lördag har naturskyddsföreningen Ängens dag på många håll i landet. Kolla gärna på deras hemsida under "aktiviteter" :Aktivitetskalendern ~ Naturskyddsföreningen.

Vi skall deltaga i slåtter vid Sörsjön nära Norrköping också med arbete i form av lieslåtter och räfsning samt musik och ärtsoppa.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Håller med Knut. Du får mig tlllbaka till barndomens höhäsjning. Dessutom gör du ju helt underbara bilder som lyfter fram arbetets gång.....och tack för att ungarna är väl tajmade med kläder och allt:music-icon::music-icon::music-icon::music-icon::):)

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027

Er dette fra årets gille?

Det bringer minner fra min barndom på en liten gård i Gudbrandsdalen.
Som liten med rive (räfsa?), senere med ljå (lie) - først på ruskeslått (trange felter i utkanten av enga) senere i skårgang sammen med min morfar og onkel ute på enga. Ser ut til at ljåer som brukes hos dere er av samme type som jeg lærte å sette opp og holde vedlike. Vi tørket foret på hesjer (staur og ståltråd).

Jeg fikk litt rysning av skjerpingen av ljåene på et par av bildene, men det er en annen sak.

Japp, bilderna togs i lördags!

Toppen