• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släpvagnskontakt

gnistan

HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
37009
Medlemskap
2024
Har en plåtis Ducato 2019 som jag skall koppla in släpvagnskontakt på , men det strular kan det vara cambus på baklysen respektive bromsljus ?
Vore tacksam om någon har pysslat själv med detta !
// Tony
 

Pielstick

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
36688
Medlemskap
2024
Jag köpte och monterade en Westfalia dragkrok själv på min plåtis. Försäljaren som jag köpte kroken av hjälpte mig att ringa till någon som kunde FIAT. Tydligen finns det inget förberett för dragkrok om man inte beställt det från början.

Till dragkroken köpte jag en bilspecifik elsats med Canbus-relä. Den bilspecifika kabelsatsen var inte mer specifik än att kontakter och kabellängder stämde med bilen. Canbus-relät känner bara av spänningsnivån och belastar inte broms-, bak- och körriktningsvisarna.
Fördelen med canbus-relä ska vara att det varnar för trasiga glödlampor på släpet och kopplar av backsensorerna på dragfordonet när släpet är kopplat samt att dimljusen bak på dragfordonet inte lyser när dessa tänds.

Av din fråga så tolkar jag det som att du tjuvar ström från fordonets kablage. Om detta vet jag inget. Kan tänka mig att fordonets glödtrådsövervakning inte tycker om detta då belastningen på respektive krets dubbleras.

Är du intresserad av min lösning så beskriver jag gärna denna.
 
Toppen