• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Släpvagn.

Olle Ljung

HBK Medlem
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
3186
Medlemskap
2025
Vi har en husbil som är besiktad för 3850 kg. Om hela vikten utnyttjas hur mycket får det då vara i släpvagnsvikt om föraren har B-kort?

J

Jimbo

Guest
Sv: Släpvagn.

Överskrider fordonskombinationens totalvikt 3500 kg krävs BE, CE eller DE.

MEN.......

Ett släp med totalvikt om 750 kg räknas alltid som lätt vilket medför att du alltid kan hänga på en sådan vagn, oavsett dragfordonets totalvikt, med endast B, C eller D behörighet.

/J

F

F.d. 6659

Guest

Men jag då som har en MB 309a total vikt på 6500kg är reggad som personbil klass 2
Har en dragvikt på 3500 kg , jag har A BE CE DE så jag klarar mig men hadde det räckt med BE ? Frågade faktiskt Polisen vid ett tillfälle å han visste inte ... men han kunde ta reda på fick jag som svar ..hmm

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Hejsan alla :)

Är det någon som vet vad släpet väger ungefär ? Så man vet hur mycket man ta på "flaket" för det är väl totalvikten på 750 kg man får dra efter sig ? Och nu menar jag en vanlig släpkårra likt den man kan hyra på en tapp. :)

F

F.d. 5110

Guest

Vi har en husbil som är besiktad för 3850 kg. Om hela vikten utnyttjas hur mycket får det då vara i släpvagnsvikt om föraren har B-kort?

Det står i ditt fordons regbevis:
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 750

Alltså får du dra ett släp på max 750kg....

Mvh Lasse

casso.o.carina

HBK Medlem
Kommun
Gävle
HBK-Nr
4076
Medlemskap
2025

om du har behörighet C så får du dra ett släp som väger lika mycket som din bil,
förutsatt att draganordningen är besiktad o godkänd för den vikten,
för det räknas som lätt släp på lätt lastbil så länge vagnen inte väger mer än bilen.
mitt drag på förra husbilen var godkänt för 1800 kg, så det fick jag dra lagligt med C-kortet o då behövdes inget E till detta.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Är det någon som vet vad släpet väger ungefär ? Så man vet hur mycket man ta på "flaket" för det är väl totalvikten på 750 kg man får dra efter sig ? Och nu menar jag en vanlig släpkårra likt den man kan hyra på en tapp. :)

Min vagn med totalvikt 750 kg får lasta 550 kg

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

---------------------------------------------------------------------------------------------------
Hej, du måste ha en kärra som är reggad med totalvikt 750kg. Om du hänger på en kärra som har totalvikt ex. 900kg. och bara lägger en hönsfjäder på flaket (eller ingenting) så kör du olagligt. Även om den tomma kärran bara väger 300kg.

M.v.h. JANKRO.

Ps. som ett lagligt tillägg kan sägas, om du hänger en 750kg. reggad kärra efter din bil och ställer 900kg. kärran som tom väger 300kg. på flaket så kan du dessutom lägga ca. 200kg. last på flaket och ändå köra lagligt......:D.

Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest

om du har behörighet C så får du dra ett släp som väger lika mycket som din bil,
förutsatt att draganordningen är besiktad o godkänd för den vikten,
för det räknas som lätt släp på lätt lastbil så länge vagnen inte väger mer än bilen.
mitt drag på förra husbilen var godkänt för 1800 kg, så det fick jag dra lagligt med C-kortet o då behövdes inget E till detta.

Bifoga gärna ett utdrag på eller länk till denna regel.

Annars får jag, vilket mitt vetande säger, gratulera till att du lyckats köra olovligt (olovlig körning) med din ovan beskrivna kombination. OM det nu inte skulle vara så att det är ett efterfordon (30 km/h, oreggat, ofjädrat mm ex byggbod, båtvagn) där man räknar bruttovikt mot bruttovikt (självklart med beaktande av teknisk dragvikt)

J

Jimbo

Guest

Dessa uppgifter finns i regbeviset på vagnen. Tjänstevikten är olastat. Totalvikt är tjänstevikt + last.

Toppen