Olle Ljung
HBK Medlem
Vi har en husbil som är besiktad för 3850 kg. Om hela vikten utnyttjas hur mycket får det då vara i släpvagnsvikt om föraren har B-kort?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Vi har en husbil som är besiktad för 3850 kg. Om hela vikten utnyttjas hur mycket får det då vara i släpvagnsvikt om föraren har B-kort?
Hejsan alla
Är det någon som vet vad släpet väger ungefär ? Så man vet hur mycket man ta på "flaket" för det är väl totalvikten på 750 kg man får dra efter sig ? Och nu menar jag en vanlig släpkårra likt den man kan hyra på en tapp.
---------------------------------------------------------------------------------------------------Hejsan alla
Är det någon som vet vad släpet väger ungefär ? Så man vet hur mycket man ta på "flaket" för det är väl totalvikten på 750 kg man får dra efter sig ? Och nu menar jag en vanlig släpkårra likt den man kan hyra på en tapp.
om du har behörighet C så får du dra ett släp som väger lika mycket som din bil,
förutsatt att draganordningen är besiktad o godkänd för den vikten,
för det räknas som lätt släp på lätt lastbil så länge vagnen inte väger mer än bilen.
mitt drag på förra husbilen var godkänt för 1800 kg, så det fick jag dra lagligt med C-kortet o då behövdes inget E till detta.
Hejsan alla