• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

släpkärra

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Hej
Jg har en obromsad släpkärra som jag har avregistrerat och satt lgf triangel på.
Är detta lagligt?
Vägverket säger att kärran måste vara byggd fär något ändamål tex att köra båt på eller som tankvagn, dock ej som släpvagn där det går att frakta all slags gods.
Polisen säger att det är inga problem, bara jag inte kör fortare än 40km.
Vilet är rätt?:wideeyed:

TURBO

Senast ändrad:
F

F.d. 52962

Guest
Sv: släpkärra

Hej! det är väl inga problem, men den får inte ha någon fjädring har jag för mig. Mvh TORE

F

F.d. 4754

Guest

Hej.

Saknar vagnen fjädringsanordning mellan hjul och chassi räknas som efterfordon och behöver inte vara registrerad. Ett efterfordon är ett redskap eller annat som inte är en släpvagn eller ett terrängsläp men som är kopplat till en bil, en traktor, ett motorredskap eller terrängmotorfordon. Ett efterfordon är inte avsett för att frakta gods.

Jag vill med bestämdhet påstå att Du kommer att få böter om Du använder det som vanligt släpfordon och polisen sätter böter. Vägverket har rätt.

/Knausen

Bilagor

• 88560_dra_skylift_vissa_batvagnar_och_andra_efterfordon_vad_galler.pdf
    481,8 KB · Visningar: 21

Snarken 2

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025

Tack Knausen
Nu börjar det klarn om hur det ligger till.
Jag får med andra ord inte köra med min släpkärra om den inte är reggad.

TURBO

Toppen