• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Släpkärra till husbil

quest

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
695
Medlemskap
2025
För att undvika att köra runt med övervikt, jag menar bilen.
Är det någon som vet en vettig lösning med en liten släpkärra?
Avsedd att rymma en EU moppe, 2 cyklar och lite annat bra att ha.
Den får alltså inte vara för stor.

Senast ändrad:

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Släpkärra till husbil

Visserligen kör jag ofta själv med släp efter husbilen (båtsläp eller vid vinterfisket skotersläp), men vid långturer skulle jag inte vilja dra på släpvagn. Fördelarna med husbil jämfört med husvagnsekipage går förlorade om man tvingas dra på släp. Om lastproblemen inte går lösa genom uppvägning så skulle jag nog hellre satsa om en rejäl bil, exempelvis en större pick-up med flakkåpa där all last får plats, i kombination med husvagn.
aake

LeffeB-57

HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
57
Medlemskap
2025

hej quest
Köpte för ett år sen ett täckt släp som heter Cover från Cresea i Väsrervik
Jag använder det till hojen samt diverse. Mitt är bromsat innerbredd 150 cm.
Totalvikten var från början 1250 kg men vi vägde ner det till 750 kg då frugan inte har E-behörighet.
Visst kan det vara lite bökigt med släp, men jag tycker nyttan överstiger nackdelarna.
//Leffe

F

F.d. 16416

Guest

Hej LeffeB-57,

Är inne på samma tanke och ha hojen med, vid stillaliggande i södern. Vore intressant höra vad tjänstevikten för ditt släp är. Min hoj väger nog 320 kg. Några svårigheter att väga ned ett bromsat släp?

Mvh Owe

Maja

HBK Medlem
Kommun
Arvika
HBK-Nr
215
Medlemskap
2025

Är just ni i Nacka/Stockholm med släp bakom Maja. En enkel EU-kärra med totalvikt 650 och kåpa på. Det betyder inga bromsar men förutom när det är glashalt är det inga problem. Precisionsbackning med hjälp av backkamera kräver lite övning men går ändå ganska bra.

Just kåpan gör att vi t.ex. kan köra möbler/mopeder etc utan problem. Släpet är en RECO och kåpan kom jag över begagnad så ekipaget har kostat mig ganska lite. Kåpan kan dessutom lyftas av enkelt. Dessutom är släpet tippbart, vilket gör att mc elle jordfräs enkelt lastas på.

Alltså bara positiva erfarenheter av släp. Skulle vi övervintra i södern skulle jag tveklöst ta med släpet.

/Staffan

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Vi kör mycket med MC-Släp efter husbilen, med två motorcycklar på. Jag tycker att det stör väldigt lite, för det mesta märker man det knappt. Enda problemet kan vara vid backning, för det syns inte i backspeglarna förrän det börjar svänga. Som tur är ser jag det i backkameran då. I värsta fall om man behöver vända på en smal väg, kan man lätt koppla av det. Jag tycker det är en mycket bättre lösning än MC-ställ på husbilen (vi har det också) med mycket mindre belastning på bakhjulen.

MVH

Montreal

:mcride:

Senast ändrad:

ChalleW

HBK Medlem
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
3327
Medlemskap
2025

Har funderat på samma typ av en-hjuls-släp som farsan hade efter VW bubblan på 50-talet. Om jag minns rätt fäste man kärran med 2 fästen i kofångarfästena och hjulet satt mitt på kärran där bak med någon konstig fjädring.
Fördelen var ju att att det var enkelt att backa. Borde kunna utvecklas till dagens husbilarsom i regel har ramförlängning dar bak där kärran skulle kunna fästas.
Någon som sett liknande?

Challe

Toppen