• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Släpdrag husbil-bil

F

F.d. 50012

Guest
Är det någon som vet vad " manicken" som man fäster på dragkroken för att släpa en liten bil efter sig heter och var man kan köpa den och om det är tillåtet i Sverige? Verkar bra tycker jag, man slipper ju ha en kärra till bilen.

Bertil.

Jan-Åke

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
37
Medlemskap
2023
Sv: Släpdrag husbil-bil

Hej Bertil.
Kan det vara så att du undrar över vad manicken heter när man har en bil med alla hjulen i backen som hänger efter bil utan förare? Mycket vanlig i USA.Towbar kallas den manicken, jag har själv sådan när jag vill ha min Willys Jeep med mej, det fungerar mycket bra och bilen svänger fint efter dragbilen. Den ser ut som en triangel med 2 fäspunkter på efterfordonet och det 3:e på dragkroken.
Det räknas som bogsering 20 km max
Häls Jå

F

F.d. 26625

Guest
Sv: Släpdrag husbil-bil

Jag tror att Bertil söker en sådan som man fäster på styrarmarna med stång fram alltså inte en dollykärra, jänkarna har sådana men det räknas nog som bogsering = 20km/h
Finns en firma här i värmlad som hyr ut sig bönder dom drar sina jeepar efter sina traktorer på det sättet.

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Toppen