• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skyttelpass

Hogna

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Timrå
HBK-Nr
37684
Medlemskap
2024
Hej!
Nykomlingar vill ställa en fråga
När kan vi se hur mycket vi har att betala på mina sidor , hann inte få vår bricka innan vi åkte. Har passerat några vägtullar o tunnlar vi har varit här i 2dgr men kan inte se något.
Brickan beställde vi i början på juni
Vi sitter just nu på en ställplats Hegg camping så fint och underbart väder fortsätter vår resa imorgon till Lofoten.
Mvh
Kicki o Håkan
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Jeg logget inn på Skyttelpass nå nettopp for å sjekke, og siste registrerte passering for meg er fra onsdag ettermiddag da jeg kjørte hjem fra jobb. Det passer jo i og for seg også bra siden jeg hadde hjemmekontor i går, og dagens passeringer er nok uansett ikke synlige ennå. Da kan dere sjekke igjen i morgen, eller muligens over helga i verste fall.
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Hej!
Nykomlingar vill ställa en fråga
När kan vi se hur mycket vi har att betala på mina sidor , hann inte få vår bricka innan vi åkte. Har passerat några vägtullar o tunnlar vi har varit här i 2dgr men kan inte se något.
Brickan beställde vi i början på juni
Vi sitter just nu på en ställplats Hegg camping så fint och underbart väder fortsätter vår resa imorgon till Lofoten.
Mvh
Kicki o Håkan
Hoppas du inte drabbas av samma som jag gjorde när jag beställde en transponder från Skyttelpass.
Det tog lång tid innan jag hörde något och då var det att Svenska Tullen lagt beslag på den och ville ha 1:- kr i moms på transportkostnaden.
Postnord hade fått uppdraget att inkassera 1:- kr till Tullen och för det begärde man 75:- i hanteringsavgift, summa 76:- kr.
 

Bjerkenwald

HBK Medlem
Inlägg
74
Kommun
Gullspång
HBK-Nr
25272
Medlemskap
2024
Hej!
Nykomlingar vill ställa en fråga
När kan vi se hur mycket vi har att betala på mina sidor , hann inte få vår bricka innan vi åkte. Har passerat några vägtullar o tunnlar vi har varit här i 2dgr men kan inte se något.
Brickan beställde vi i början på juni
Vi sitter just nu på en ställplats Hegg camping så fint och underbart väder fortsätter vår resa imorgon till Lofoten.
Mvh
Kicki o Håkan
Brickan måste sitta i nerkant vindruta.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.871
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har min bricle siddende i overkant af ruden lige udenfor den sorte markering ved bakspejlet.
Jeg kunne dagen efter se mine passeringer i Oslo på min side på deres hjemmeside
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Vår bricka kom inte heller innan avfärd midsommarveckan ( har ej dykt upp än enligt brevlådetömmaren ), men det skulle funka ändå enligt skyttelpass så vi åkte.
Avtalet har fungerat klockrent ändå , kamerorna samt färjepersonal läser av regskylten.
På mine sider finns alla passeringar och färjeturer registrerade, med korrekta rabatter mm.

De kan lika gärna strunta i brickorna, det funkar ju ändå.

Mvh Pumba
 

Hogna

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Timrå
HBK-Nr
37684
Medlemskap
2024
Vår bricka kom inte heller innan avfärd midsommarveckan ( har ej dykt upp än enligt brevlådetömmaren ), men det skulle funka ändå enligt skyttelpass så vi åkte.
Avtalet har fungerat klockrent ändå , kamerorna samt färjepersonal läser av regskylten.
På mine sider finns alla passeringar och färjeturer registrerade, med korrekta rabatter mm.

De kan lika gärna strunta i brickorna, det funkar ju ändå.

Mvh Pumba
Tack det var ett bra svar på min fråga
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Så lenger dere har en gyldig avtale med Skyttelpass vil dere få rabatten, brikken er for automatisk avlesning uten å måtte bruke kamera og ev. manuell kontroll da dette koster selskapet mye mer. Jeg skal vel kanskje ikke si dette høyt, men jeg har aldri hatt brikke montert i noen av mine biler, alle brikkene ligger hjemme i skrivebordsskuffen, og jeg har aldri hatt noen problemer. Vet ikke om dette vil fungere like problemfritt i utlandet da...
 

kakerö

HBK Medlem
Inlägg
34
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
17400
Medlemskap
2024
Registrerade konto för nummerskyltsbetalning hos Skyttelpass för husbilen 5,99m 3490 kg inför Norge resan. Vid överfarterna Bognes-Lödingen och Andenes-Gryllefjord blev jag feldebiterad. Efter diverse mailstrul krediterades, omdebiterades överfarterna med rätt belopp. Se upp med Skyttelpass debitering.
 

Pumba

HBK Medlem
Inlägg
46
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
17761
Medlemskap
2024
Vil absolutt anbefale bombrikke for alle med bobil over 3500kg i klasse M1. Som Pumba sier over her vil dere da belastes som vanlig personbil, men uten brikke må dere betale full lastebiltakst, og det koster skjorta!
Hej

Som jag skrivit tidigare så hann vi inte få vår bricka innan avfärd, så vi åkte utan.
Fakturan har inte kommit ännu, men enligt saldot på mine sider hos skyttelpass så har vi fått korrekta rabatter .

Mvh Pumba
 

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
477
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2024
Registrerade konto för nummerskyltsbetalning hos Skyttelpass för husbilen 5,99m 3490 kg inför Norge resan. Vid överfarterna Bognes-Lödingen och Andenes-Gryllefjord blev jag feldebiterad. Efter diverse mailstrul krediterades, omdebiterades överfarterna med rätt belopp. Se upp med Skyttelpass debitering.
Det går en gräns vid 6 meter långa fordon. Har man då en husbil strax under 6 meter och hänger på cyklar eller något annat där bak då blir bilen längre än 6 meter och man får då en debitering för fordon över 6 meter.
 

Svein_H

HBK Medlem
Inlägg
363
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2024
Registrerade konto för nummerskyltsbetalning hos Skyttelpass för husbilen 5,99m 3490 kg inför Norge resan. Vid överfarterna Bognes-Lödingen och Andenes-Gryllefjord blev jag feldebiterad. Efter diverse mailstrul krediterades, omdebiterades överfarterna med rätt belopp. Se upp med Skyttelpass debitering.
Det har jeg også opplevd. Hadde bil og campingvogn tidligere, og ble belastet for vogntog over 10 meter, men da jeg la ved kopi av vognkort som viste at bil og henger totalt var rett under 10 meter var det ingen problemer å få refundert det som var trukket for mye. Sykkelstativ o.l. regner også med i lengden på bilen, som Jolie nevner rett over her, og en bobil på 599 med sykkelstativ vil da passere 6-metersgrensen og bli belastet for bil opp til 8 meter i stedet. Da har SkyttelPass egentlig vært snille, som refunderte endel av beløpet.

Det er uansett greit å sjekke alle slike passeringer og kontrollere at trukket beløp stemmer, det kan skje feil, og det gjelder ikke bare SkyttelPass.
 
Toppen