• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

H

hianders

Guest
Sv: Skype

Videoskypar ni? Vi har ju barnbarn en bit från oss så vi videoskypar ofta med dem. Jättekul att göra det.

Men, ni som har Skype har väl säkert provat det.

Ha en bra lördag kväll!

Inger

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Ännu lättare är att använda Facetime, nu också via mobilnätet (tidigre endast WiFi). En förutsättnng är förstås att båda har iPhone/iPad/iPod/Mac. Man ringer videosamtal till vanliga mobilnummer, gratis.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Ännu lättare är att använda Facetime, nu också via mobilnätet (tidigre endast WiFi). En förutsättnng är förstås att båda har iPhone/iPad/iPod/Mac. Man ringer videosamtal till vanliga mobilnummer, gratis.

För mig är Skype en "standard" vilket gör den till det ända alternativet.

Att försöka "flytta" alla är nog en vansinnig idé också med anledning av att Skype är ett otroligt stabilt program med riktigt bra funktioner och bra stöd för de flesta miljöer. :)

Än så länge ligger även MSN och skräpar vid klockan men det är nog bara en tidsfråga innan den ryker...:rolleyes:

Senast ändrad:

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Jämfört med Facetime är Skype svajigt och kräver att mottagaren har igång appen. Har man uppgraderat sin iOS till version 6 ringer man mobilnumret direkt.

Kan inte säga något om Mac världen då jag är en Android / PC nörd... :)

I dessa världar och med den hårdvara jag har/haft är Skype ett riktigt stabilt program.

Förstår inte riktigt vad du menar... För att ringa krävs inget annat är att mottagaren har en telefon igång, för text/video givetvis Skype på andra sidan.

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Än så länge ligger även MSN och skräpar vid klockan men det är nog bara en tidsfråga innan den ryker...:rolleyes:

Jo msn är nog på väg bort, på min lista har det gått från ca 20 online varje kväll till 4-5, jag är nybörjare med skype och har inte riktigt kommit på hur den funkar, går det att skicka skrivna meddelanden?

H

hianders

Guest

Ja du skriver meddelande till en eller flera kontakter som sen ligger kvar ett tag. Man kan också chatta med en eller flera.

Man kan ju också ringa till vanliga telefoner men då måste man ha pengar insatta på ett Skype-konto. Vi har bara gjort det en gång när vi var i Stekenjokk och inte hade någon annan möjlighet till kontakt.

Inger

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Om man väljer att ringa utan video finns också Rebtel, funkar bättre än Skype och går också att ringa vanliga nummer.

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Ja du skriver meddelande till en eller flera kontakter som sen ligger kvar ett tag. Man kan också chatta med en eller flera.
Man kan ju också ringa till vanliga telefoner men då måste man ha pengar insatta på ett Skype-konto. Vi har bara gjort det en gång när vi var i Stekenjokk och inte hade någon annan möjlighet till kontakt.
Inger
Åtminstone tidigare (?) så kunde man ha gruppsamtal som var offentliga eller för ett slutet sällskap via Skype.
Det som Inger skriver om kallas Skype out, men det finns även Skype in för den som vill ringa till en Skypeanvändare från en vanlig telefon.
Som exempel kände jag en kille i Genua som hade ett lokalt Skype -in nummer i Lund för sin svenska flickvän. Men numera är det säkert enklare med telefonkort för internationella samtal.
//Conny
PS
Är det någon som känner till ett sätt att skicka fax från datorn?
DS

I

Inger & Taeke NL

Guest

Videoskypar ni? Vi har ju barnbarn en bit från oss så vi videoskypar ofta med dem. Jättekul att göra det.

Men, ni som har Skype har väl säkert provat det.

Ha en bra lördag kväll!

Inger

Hej Inger och ni andra,

Har själv en dotter med familj boende i Vietnam sedan Juli - t.v, Skype är ocksà vàr lycka. Vi och barnbarnet fàr se varandra varje vecka sà att vi inte blir främmande för varandra.

Hälsningar Inger

F

F.d. 14324

Guest

Nu har jag ordnat med Skype... 5-10 år efter alla andra?
Som vanligt hade jag lite problem när jag skulle ladda ner skype och registrera mig men det löste sig.
Jag kan eventuellt även ha lyckats med att få in det i min profil här, viss osäkerhet finns dock om det fungerar! :D

Jag kunde inte se om min ordinarie testpilot här i hbk har skype så jag tog några andra istället. :D

mvh jocke

Toppen