• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skyltning 3,5 ton

F

F.d. 25144

Guest
Nu känner jag att jag behöver sakkunig hjälp. I många städer finns på vissa ställen skyltning med max 3,5 ton. På skylt finns också en lastbil avbildad. Innebär detta max 3,5 ton för enbart lastbil eller gäller det samtliga fordon (inkl. PB2)? Detta är kanske en korkad fråga men det var längesedan jag tog mitt körkort och jag har aldrig förkovrat mig vidare när det gäller skyltar och dess innebörd (som jag inte behövs tänka på).

Jag har fundering också på att väga upp min bil från 3500 kg till 3850 kg. Hur påverkas då ev. denna skylt möjligheterna att köra där denna skylt står?

Tacksam för klarläggande..:yes:

/ChristerP

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Skyltning 3,5 ton

Om 3,5 ton är en tilläggsskylt under lastbilsskylten så gäller det bara lastbilsregistrerade fordon, alltså inte Pb II.

F

F.d. 25144

Guest

Tack Michael. Jaha, finns det någon annan skylt eller skyltkombination man skall se upp för med pb2 och 3,5 ton resp. 3,85 ton:confused:

F

F.d. 53078

Guest

Begränsad bruttovikt på fordon

Denna skylt talar om vad som är den maximala bruttovikten för ett fordon för att passera. Bruttovikt är vad fordonet väger för tillfället. Skylten sätts upp på en del mindre vägar med begränsningar i bärighet, särskilt grusvägar eller på lite svagare broar, och finns i FN-konventionen, och i de flesta länder i Europa.
Spanien och Portugal har, förutom detta märke, också ett märke med en lastbil och en vikt på. I Portugal anger den förbud mot kommersiella fordon över en viss vikt.
Storbritannien och Irland har bara denna variant, där betyder den förbud mot alla fordon över en viss bruttovikt.

F

F.d. 53078

Guest

kom3-1.gif

Menar du denna skylt längst ned till vänster så betyder den Förbud mot trafik med lastbilar med totalvikt över 3,5 ton. Den används för att man inte vill ha in lastbilstrafik
i Ex. villaområden,eller centrum.

F

F.d. 25144

Guest

Ja just den nere till vänster. Jag har nog sett även en annan kombination men kommer inte ihåg nu vad det stod på skylten. Det var i alla fall innan en bro som den fanns. Den borde i så fall inte enbart gälla lastbil, då vikten är det avgörande i frågan...

F

F.d. 9673

Guest

Skylten uppe till vänster gäller däremot alla fordon. "Begränsad bruttovikt på fordon"

Peter

FD HBK Medlem
Kommun
Nora
HBK-Nr
58
Medlemskap
2023

Är man i södra Europa är det en bra regel att inte åka in på en gata där
denna skylt är uppsatt.
I regel är det mycket trångt med smala gator eller gränder. Det är nog inte
vikten som är problemet utan snarare bredden på fordonet som är
begränsningen.

Det hänt flera gånger att man önskat att man hade vingar på husbilen och
kunde flyga därifrån. (Puh!)

Inte så roligt att backa sig ur situationer där det helt enkelt inte finns plats
att försätta.

F

F.d. 3088

Guest

Är man i södra Europa är det en bra regel att inte åka in på en gata där
denna skylt är uppsatt.
I regel är det mycket trångt med smala gator eller gränder. Det är nog inte
vikten som är problemet utan snarare bredden på fordonet som är
begränsningen.

Det hänt flera gånger att man önskat att man hade vingar på husbilen och
kunde flyga därifrån. (Puh!)

Inte så roligt att backa sig ur situationer där det helt enkelt inte finns plats
att försätta.

Håller med, lite sunt bondförnuft ibland kan ju vara bra. Även om man får köra personbil 2 förbi skylten kanske man kan räkna ut att det är olämpligt och undvika att köra in.
Skylten finns ju där av någon anledning

Gurra

F

F.d. 53078

Guest

PETER om det är bredden eller höjden det gäller så ar det dom två skyltarna längst ned till höger som talar om max höjd respektive bredd.
Men jag håller med dig att inte åka in i bergsbyar med en bred husbil,

Juan

Toppen