• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skylt contra personbil klass 2

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024
Är det någon som vet vad överkryssad husvagn motsvarande husbil och tält betyder det måste vara svårt och snacka bort det

F

F.d. 25144

Guest
Sv: Skylt contra personbil klass 2

Om du har en PB2 får du väl parkera åtminstone, eller?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Det finns ingen skylt med husbil, överkryssad eller inte, i Vägtrafikförordningen. Alltså är en sådan skylt ute i trafiken olaglig och ogiltig.

Anledningen till att det inte finns någon skylt är att det inte finns något fordonsslag som heter Husbil (i juridiska sammanhang).

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023

Faaaaast om det är ett privat område tex hamn eller liknande så är väl läget ett annat.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

I det senaste numret av Caravan Bladet (Nr 5 2009) finns en artikel om QuickStop för husbilar. Av artikeln framgår att CC jobbar för en ny skylt som ska sättas upp vid ställplatser för husbilar. Arbetet pågår tillsammans med Vägverket och beslut om ny skylt kommer troligen under denna månad.
V-backen :wink:

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

men vad tror du att de menar tänk själv omdu bodde där

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Om vi "parkerar" överallt där vi tycker att det passar oss, och sedan leker "djävulens advokat" med diverse undanflykter om PB2, parkering o.s.v får vi ju bara en massa fiender som sedan verkar för att det skall komma till förbudsskyltar mot husbil, och lagar som stoppar allt fricampande!
Vi måste ju också visa hänsyn till boende och andra trafikanter. I sommar har jag sett exempel på mycket korkade parkeringar, också av medlemmar i klubben, där man ställer sig så att andra inte kommer fram, eller över tre-fyra parkeringsrutor, där man släpper gråvatten på parkeringsplatser när man kör därifrån.
Klart att folk tröttnar när vissa gör så!

Senast ändrad:

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Självklart skall hänsyntas till rådande förhållanden. Även om det är juridiskt gångbart att parkera på en viss plats med hänsyn till Pb2 och personbilsparkering så är det inte alltid lämpligt.

Å andra sidan finns det platser ute i "ödemarken" där det finns skyltar om camping förbjuden och parkeringsförbud vissa tider, ofta på natten när det är helt tomt. Sådana tilltag retar åtminstonne mig minst lika mycket som de som får problem att komma fram när en Pb2 parkerat lagligt men olämpligt.

Detta med gråvattentömning på en parkering är så dumt att jag är less på att kommentera det.

Toppen