• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skydda batteripolerna under stolen?

T68

HBK Medlem
Inlägg
926
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Hej!

Har precis bytt bodelsbatteri under passagerarstolen på Ducatin. Det satt inget skydd för batteripolerna på det befintliga, gamla batteriet. Bara en bit filt sitter på sidan på insidan av stolsunderedet intill pluspolen.

Det är iof rätt bra med luft uppåt, så så länge batteriet sitter där det ska så är det ingen fara för kontakt mellan polerna och metallen i stolsunderedet.

Men bör det sitta ett skydd på polerna? Isåfall hur och vilket?

Tack på förhand för tips!
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.938
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Jag har ett kraftigt plastskydd för bilbatteri, fäst med bred extra stark eltejp, över pluspolen, där jag också tvingats fästa en terminal, pga platsbrist. Inget skydd över minuspolen/terminalen. Har en kraftig spännrem över batterier med fäste i chassit, förutom de vanliga fastskruvade låsklackarna.

Jag har också sett de som tejpat fast en tunn plastskärbräda över hela batteriet. Likaså en tunn plexiglaskiva. Sedan finns det kraftigt tejp som är tillräckligt isolerande, men kan vara tråkigt att hantera om du ska koppla om någonting.

Men något skydd över i vart fall pluspolen bör du ha.
 
  • Gilla
Reaktioner: T68

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Vilket polskydd som passar bäst beror på hur många kablar som är anslutna, och hur, på just din bil. På en del bilar är det rent och snyggt anslutet, på andra liknar det ett skatbo...
Googla så ser du ett antal olika modeller. De som passade för mig fanns hos Autoexperten.
 
Toppen