• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skruvhål

Tobbe1957

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
26430
Medlemskap
2024
Vad ska man täta skruvhålen efter jag har taget bort takboxen med, det finns ju flera varianter med sikaflex att välja på, har tittat på en som heter sika 591 uv, kan man använda den?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Varför inte kemisk metall eller epoxy

Kemisk metall används mot som det låter just metall & epoxy mot härdplaster. Sikaflex & TEC7 går att använda på båda dessa grundmaterial men renheten vid appliceringen är väldigt A & O.
Man bör även ta i beaktande att varken kemisk metall eller epoxi är flexibelt & utvidgar sig eller krymper med temperaturen.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag har tätat skruvhål i plastkarossen även ett större hål för mastgenomföringen limmades med tec7. Bägge mina solpaneler sitter med sikaflex och har så gjort under lång tid i solen. Jag måste säja efter att ha använt bägge att sikaflex är lite bättre men det finns ju så många sorter att välja på så kommer inte ihåg numret. När jag tvättade händerna efter sikaflex var det riktigt svårt att få rent med tec7 var det mycket lättare, sikaflex verkar greppa bättre.
 

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
Kemisk metall används mot som det låter just metall & epoxy mot härdplaster. Sikaflex & TEC7 går att använda på båda dessa grundmaterial men renheten vid appliceringen är väldigt A & O.
Man bör även ta i beaktande att varken kemisk metall eller epoxi är flexibelt & utvidgar sig eller krymper med temperature
Kemisk metall används mot som det låter just metall & epoxy mot härdplaster. Sikaflex & TEC7 går att använda på båda dessa grundmaterial men renheten vid appliceringen är väldigt A & O.
Man bör även ta i beaktande att varken kemisk metall eller epoxi är flexibelt & utvidgar sig eller krymper med temperaturen.
Om taket är av plåt så funkar kemiskt metall mycket bra, men Epoxy fungerar på det mesta inklusive metall.

Ett hål är så litet att utvidgningen är försumbar.

I Epoxy så är vanlig från OK rätt enkel att använda, nackdelen är att den gulnar, men sitter gör den sedan finns det "riktig" epoxy men den är tunn så man måste göra den tjockare om man skall täta hål.

Däremot ska man aldrig använda polyester, den fäster inte på något.
 
Toppen