• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skruva i lucka

JakobK

HBK Medlem
Inlägg
2
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
39255
Medlemskap
2024
Nybliven ägare till husbil med garage. Har sett att en del har förvaring på insidan av garageluckan.
Mina frågor: vilken typ av skruv bör man använda? Ska man silikona skruvhålen?
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.777
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Jag har använt rosfria plåtskruv, ingen silikon. Mät skruvlängden noga så den inte trycker ut plåten eller går igenom. Ändå ska de vara så långa som möjligt. Luckorna på vår Hymer är stadiga. Jag har hållare från BT och har slangar på ena sidan och elkablar på andra sidan. Det är vår fjärde Hymer jag gjort så i.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har använt rosfria plåtskruv, ingen silikon. Mät skruvlängden noga så den inte trycker ut plåten eller går igenom. Ändå ska de vara så långa som möjligt. Luckorna på vår Hymer är stadiga. Jag har hållare från BT och har slangar på ena sidan och elkablar på andra sidan. Det är vår fjärde Hymer jag gjort så i.
En undran bara... Varför anser du att skruvarna skall vara så långa som möjligt.? :rolleyes:
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Har luckan XPS isolering bidrar isoleringen till styrka och hållfasthet, inte så mycket så med frigolit i luckan/väggen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har luckan XPS isolering bidrar isoleringen till styrka och hållfasthet, inte så mycket så med frigolit i luckan/väggen.
Visst men även till att transportera kylan... Ju närmre yterväggen skruven kommer ju kallare blir skruven och ju lättare sätter då fukten sig på skruvskallen med allt vad detta sen innebär :eek:.....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Inget jag märkt av i praktiken.
Kan ju finnas många anledningar till att du inte sett/fått problem där med fukt... En kan ju vara att du har korta skruvar/bra ventilation ..
Jag har även sett detta i en villa där de Skruvade fast inner vägg skivan med långa skruvar... Ägaren målade om väggen flera ggr... Men med tiden blev det ändå svagt synlig svarta kondens märken där varje skruv satt...
I en husbil täcker vi ju inte skruvskallen som i ett hus, så den blir i dessa situationer ett lätt "byte" för kondens fukt...
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Varför skulle jag andas på skruvskallen?
Det funkar fint utan att andas på den.

Jag har långa skruvar i väggarna, det har Concorde skruvat i.
Tippar på att dom har koll, och som sagt inga problem ens med många kalla vinterdagar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu skrev jag inte detta för att försöka överbevisa dig Michael eller någon annan... Jag skrev detta då det är den erfarenhet jag har sett när man använder för långa skruvar/spik i en yttervägg.

PS du kanske inte har långa nog.. ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.764
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kan ju finnas många anledningar till att du inte sett/fått problem där med fukt... En kan ju vara att du har korta skruvar/bra ventilation ..
Jag har även sett detta i en villa där de Skruvade fast inner vägg skivan med långa skruvar... Ägaren målade om väggen flera ggr... Men med tiden blev det ändå svagt synlig svarta kondens märken där varje skruv satt...
I en husbil täcker vi ju inte skruvskallen som i ett hus, så den blir i dessa situationer ett lätt "byte" för kondens fukt...
Var det verkligen kondens, eller hade man bara slarvat med att behandla skruvskallarna före målningen? Då brukar det bli genomslag
i färgen.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.160
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Eftersom saken inte var mitt problem så lyssnade jag bara på vad villaägare berättade... Och jag såg ingen anledning att misstro honom..
 
Senast ändrad:

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
287
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Rostfria m 5 med brickor ca 25 mm dia, och kupolmuttrar på utsidan, täta med bra silikon. Glöm ej att andas på muttern vi kylig väderlek.
 
Toppen