• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skruv till kylskåpsbrännare

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Det har kommit en illa luktande doft från utsidan av kylskåpet när detta har gått på gas.
Tänkte att det var hög tid att sota brännaren men var lite osäker på att göra det själv.

Tog hjälp av en firma i Göteborg men vi lyckades inte få loss skruven till brännaren.
Han som hjälpte mig sa att dessa går av ibland och då måste man köpa en ny brännare.

Eftersom han inte hade någon inne, och Dometics hemsida har varit nere ett antal dagar och inte kan ge något leverans besked så lät vi bli
att försöka få loss skruven med våld.

Någon som har bra förslag på att få ut skruven ? 5:56 eller W40 och andra liknande får man inte använda.
På bifogad bild ser det lätt ut att komma åt skruven, i verkligheten får man ha en bits och hylsnyckel.
Kan det bli lättare att få loss den om man startat brännaren så den blir varm ? En tanke !

Men allt ser väldigt rostigt ut så det kanske måste bytas i alla fall..

/Bo

skruv.JPG
 
Lösning
Nu är skruven ute !
Jag använde WD40, trots rådet att inte använda.. skruvade lite fram och tillbaka ett antal gånger och tog sedan en tång som jag fick runt skruvskallen och fortsatte med lite våld tills den lossade.
Nu skall jag fortsätta att följa Jankros beskrivning och sota eländet.

Tack för alla tips och råd !
Bosse

brännaren.JPGskruven.JPGverktyg.JPG

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Ett litet tips du kan ta en sidoavbitare , slinter inte lite fram o tebaks. Kan du komma åt så ta en liten typ leksaks hammare och knacka försiktigt på skruven innan. Lycka till
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.571
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, jag tycker nog att din brännare ser rätt fräsch ut mot vad man kan se ibland så det är nog ingen fara med rosten.
Verkar vara ett underligt uttalande från en firma att skruven inte går att få bort och att man måste byta brännaren om skruven går av.
Skruvar går alltid att få bort och går de sönder så går resterna att få bort så man kan montera en ny skruv och inte behöva byta ut en stor dyr enhet.
Låter kanske lite elakt, men jag har varit med om liknande uttalande i andra sammanhang.
"Skruven går inte att få bort."
"Maskinen som skruven sitter i kostar tre miljoner och den kan vi inte kasta av med, så skruven måste naturligtvis bort helt enkelt."

Det är möjligt att det går lättare som du skriver om brännaren har varit igång, men hållaren och skruven blir inte särskilt varma så det är tveksamt.
Bäst är nog att greppa om skruven med något verktyg och dra/lirka till skruven lossar eller går av och sedan då ev. ta bort resterna.
Eller borra med kanske ett hårdmetallborr så skallen ramlar bort och så man får bort skruvbiten genom hålet i hållaren.
Eller ta en lämplig mutter som går över skruvens skalle och svetsa ihop muttern och skruvskallen, skruven blir uppvärmd och muttern ger bra grepp åt en hylsa för borttagning. (Så får man bort trilskande bromsluftningsnipplar bl.a.)
Eller ett verktyg som en firma i alla fall borde ha är en induktionsvärmare, en pryl med olika spiraler för muttrar och skruvskallar. Efter en kort stund så är muttern/skruvskallen rödglödgad men inget annat har blivit varmt, och går för det mesta då att ta bort lätt.

En firma borde kunna få till något av det här utan att fundera för länge på vad man skall göra.

M.v.h. JANKRO.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Biltema har en rostlösningsspray med kyleffekt, funkade bra för mej på en omöjlig skruv. Varför skulle man inte kunna använda rostlösning på brännaren? Det gäller ju att tvätta bort lösningen när man är färdig. Biltemas bromsrengörningsspray är perfekt för detta. Den avlägsnar lösningen & dunstar. Det blir "kemiskt rent".
 

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Nu minsann går jag i gång på riktigt.
Sota en brännare är mkt enkelt,
Jankro har beskrivit detta på ett bra och utförligt sätt.
Sök upp hans beskrivning.
Köpa ny brännare, va? Det låter väldigt överdrivet i mina öron!
Varför skulle man inte få använda rostlösningsmedel?
Applicerat på den plats som det ska verka på,
och inte över hela skåpets baksida.
Sen när bitarna kommit isär så torkas naturligtvis allt överflödigt rostlösningsmedel
bort i samband med den egentliga rengöringen av brännaren.
Som jag ser det så kvittar det om det sitter en metrisk skruv eller sk. plåtskruv just nu.
Tagg-brickan och skruven byts så klart till en ny rostfri dito
från Biltema eller närmaste järn & bygghandel.
I dina kläder skulle jag värmt upp metall delarna (lagom!).
Sen applicerat rostlösningsmedel på anliggnings ytor och helst också på skruvens inre ände.
Klart att den inre änden rostat när den sitter precis ovanför lågan
och inte är av rosrfritt material.
Skallen på skruven ser ut att var Philips nr 2, vanlig som bara den.
Vågar gissa på M5 gänga.
Bif bilder på min senaste rengöring av brännare o turbolator.
Samt service-modifierad vindskydds-plåt :)
Herregud vilka "proffsmekare" det finns därute,
man undrar om han själv kastar hela sin cykel om den får punka?

Brännarskruv M5.jpg

Turbolator sotig.jpg

Servicelucka.jpg
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Tyvärr finns det inga reparatörer kvar på verkstäderna bara montörer, det är ett lätt jobb för den som är lite kreativ, men använd rostlösningsspray med förstånd får ni det i krysspåret kan ni glömma att lossa det med en kryssmejsel utan använd en tunn skarpmejsel i så fall,sedan sätter man ju dit en skruv med bultskalle så blir det ju inga fler problem med att lossa den sedan. lycka till.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.913
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Det har kommit en illa luktande doft från utsidan av kylskåpet när detta har gått på gas.
Tänkte att det var hög tid att sota brännaren men var lite osäker på att göra det själv.

Tog hjälp av en firma i Göteborg men vi lyckades inte få loss skruven till brännaren.
Han som hjälpte mig sa att dessa går av ibland och då måste man köpa en ny brännare.

Eftersom han inte hade någon inne, och Dometics hemsida har varit nere ett antal dagar och inte kan ge något leverans besked så lät vi bli
att försöka få loss skruven med våld.

Någon som har bra förslag på att få ut skruven ? 5:56 eller W40 och andra liknande får man inte använda.
På bifogad bild ser det lätt ut att komma åt skruven, i verkligheten får man ha en bits och hylsnyckel.
Kan det bli lättare att få loss den om man startat brännaren så den blir varm ? En tanke !

Men allt ser väldigt rostigt ut så det kanske måste bytas i alla fall..

/Bo

Visa bilaga 192735
Om man har tillräckligt med utrymme brukar det fungera att använda en vanlig borrskruvdragare. Man klämmer fast skruven i chucken genom att köra ”framåt” och sedan köra ”bakåt”. Om chucken bara får tag om skruvskallen så brukar även de mest trilskande skruvar lossna.
Kjell
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Om man har tillräckligt med utrymme brukar det fungera att använda en vanlig borrskruvdragare. Man klämmer fast skruven i chucken genom att köra ”framåt” och sedan köra ”bakåt”. Om chucken bara får tag om skruvskallen så brukar även de mest trilskande skruvar lossna.
Kjell
Tyvärr finns det inte plats för detta, inte heller att få in en vanlig skruvmejsel.
Skall testa under dagen lite av mottagna tips.
Stort tack till er alla.
Bo
 

Halle

HBK Medlem
Inlägg
48
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1217
Medlemskap
2026
Det har kommit en illa luktande doft från utsidan av kylskåpet när detta har gått på gas.
Tänkte att det var hög tid att sota brännaren men var lite osäker på att göra det själv.

Tog hjälp av en firma i Göteborg men vi lyckades inte få loss skruven till brännaren.
Han som hjälpte mig sa att dessa går av ibland och då måste man köpa en ny brännare.

Eftersom han inte hade någon inne, och Dometics hemsida har varit nere ett antal dagar och inte kan ge något leverans besked så lät vi bli
att försöka få loss skruven med våld.

Någon som har bra förslag på att få ut skruven ? 5:56 eller W40 och andra liknande får man inte använda.
På bifogad bild ser det lätt ut att komma åt skruven, i verkligheten får man ha en bits och hylsnyckel.
Kan det bli lättare att få loss den om man startat brännaren så den blir varm ? En tanke !

Men allt ser väldigt rostigt ut så det kanske måste bytas i alla fall..

/Bo

Visa bilaga 192735
Hej . värm skruven och låt sedan kallna då får du nog lös den, när du värmer den utvidgar den sig och krymper när den kallnar . lycka till/ halle
 

laban56

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Luleå
HBK-Nr
7271
Medlemskap
2024
Värm skruven röd . När den svalnat något spruta typ 5;56. Skruven expanderar vid uppvärmning sedan finns plats för rost-lösare.Lossa skruven.Går även att prova med typ diamantpasta(för bättre grepp)med risk att skruven går av.
 

SM6KIW

HBK Medlem
Inlägg
97
Kommun
Lerum
HBK-Nr
5631
Medlemskap
2024
Nu är skruven ute !
Jag använde WD40, trots rådet att inte använda.. skruvade lite fram och tillbaka ett antal gånger och tog sedan en tång som jag fick runt skruvskallen och fortsatte med lite våld tills den lossade.
Nu skall jag fortsätta att följa Jankros beskrivning och sota eländet.

Tack för alla tips och råd !
Bosse

brännaren.JPGskruven.JPGverktyg.JPG
 
Lösning

Raasken

HBK Medlem
Inlägg
130
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
26429
Medlemskap
2025
Stort grattis!
Hur känns det att ha klarat något som "proffsmekanikern" inte klarade? ;-)
Jag är säker på att många på HBK-forum gläds med dig! :)
Nåväl, när jag ser skruv-liket tänker jag främst på två viktiga saker.
1: Byt till rostfritt fästelement (skruv och bricka), välj helst annan skalle gärna 6-kant.
2: När jag ser bilden på den eländiga skruven, undrar jag främst, hur mår invändiga,
hon-gängan i skorstenens nederdel?
Det ser ut som att invändiga, hon-gängan skulle må väldigt bra
av en uppfräschning med en gängtapp.
På köpet skulle du få en mkt enklare process vid nästa sotning, ren bonus.
Hoppas att du tar mitt inspel som positiv stöttning! :)
Bra jobbat på en lördag fm :)
 
Toppen