• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skrotade husbilar.

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
2.024
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029
Sv: Skrota husbilstråden.

Varför jag startade den här tråden var för att få lite hum om vart alla gamla husbilar tar vägen och vad som var orsaken till skrotning.

Får ställa om frågan: Känner någon nån som har skrotat en husbil?
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Sv: Skrotade husbilar.

Att starta denna tråden var ett väldigt bra initiativ. Många av oss har äldre bilar & kan vara i behov av reservdelar. Eftersom skrotningspremien är borta så kan man passa på att hjälpa någon & få en slant.

Bennie
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.265
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Sv: Skrotade husbilar.

Kanske inte direkt svar till din fråga men en av mina jobbarkompisar har en gammal ombyggd VW som han inte vill skrota trots att tiden är inne. Han har den vid sommarstugan som "nostalgi" objekt. Nu har han en hyr-HB i 3 veckor och flaxar nere i Europa med frugan och barnbarnet medan VW rostar vidare...
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.957
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025
Sv: Skrotade husbilar.

År 2009 gjordes, med anledning av ELV-direktivet (ELV = End of Life, Vehicle) en undersökning:

Under 2008 avfördes 385 husbilar ur registret, vilket utgör ca 0,85 % av det totala beståndet. Av dessa uppfyllde 7 st kriterierna för att omfattas av ELV-direktivet. Åldern på dessa bilar var dock så låg, att andra orsaker än "uttjänthet" låg bakom skrotningen.

· 85 bilar var för tunga för att omfattas av direktivet.
· 18 bilar omregistrerades till personbil med högre totalvikt än 3,5 ton och kommer, när de i framtiden skrotas, ej att omfattas av direktivet.
· 16 bilar var direktimporterade, och skall därför ”med automatik” fördelas på personbilskollektivet.
· 30 bilar exporterades. Av dessa var 12 st direktimporterade, och hade därför ”med automatik” fördelats på personbilskollektivet om de stannat kvar i landet.
· 219 bilar saknade angiven påbyggare, många av dessa är säkerligen hembyggen.
· 10 bilar hade angiven påbyggare, men dåvarande producenten finns ej kvar.

Återstår således 7 bilar. 4 av bilarna är inlösta av försäkringsbolag, 1 är tillfälligtvis exporterad till Finland för test, i 1 fall uppskattade inte ägaren det registreringsnummer (DDR 786) som han tilldelats (bilen existerar alltså fortfarande, men med nytt registreringsnummer) och i 1 fall (årsmodell 1990) fanns ingen angiven orsak till att bilen skrotades.

Genomsnittsåldern för de skrotade bilarna var 26,6 år.

Man kan anta att en utskrotning i större omfattning av husbilar som berörs av ELV-direktivet kommer att ske tidigast när bilarna är 18 – 20 år gamla, alltså 2016 – 2018.
 
Senast ändrad:
Toppen