• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skotta taken!

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
Hej!
Eftersom vi långt ifrån är ”mitt i snön” som man säger i Norrland så har jag gjort en miniutredning om hur man skottar tak på enklaste sätt.
Själv har jag runt dussinet plåttak med olika lutning och upptäckt att går åt massor med tid att förbereda sig så att man kan skotta säkert.

På Internet finns förutom snöskyfflar och rakor i huvudsak två typer av hjälpmedel. Dels en hyvlande släde som kallas ”snöräv” och en slags vinklad hyvel.
Båda bygger på principen att lossa snön och sedan låta den glida ner på en plastduk eller motsvarande, vilket framgår av flera videosnuttar på Internet.

När man skottar med släden så står man uppe på taknocken och ömsom släpper ner (eller låter en medhjälpare på marken dra ner) släden till takfoten för att sedan halar upp den då den gräver ner sig och skalar av ett snölager.

Vinkelhyveln används stående på marken (eller stege ?) där man för upp den vågräta delen under snön som lossas, samtidigt som en lodrät del skär av motsvarande bredd.

Efter att ha tillverkat och provat en prototyp så har jag kommit fram till att vinkelhyveln är att föredra av fler skäl.

Vinkelhyveln gör att det blir säkrare då man kan stå på marken även om man kan råka få lite snö på sig.

Vinkelhyveln går relativt lätt att tillverka med en borrmaskin om man skaffar en plåt på 1200 x 100 mm t = 2 mm, ett aluminiumrör ca 30 x 1-2 mm L= 6000 mm, en plastduk B= 500 L= 3- 4000 mm och några skruvar. Stången kan med fördel delas för att vara lättare att transportera och hantera, inte minst om man måste stå på en stege.
Priset för vinkelhyveln är mindre än 500 Kr.

Vinkelhyveln fungerar lika bra oberoende av snödjup, och när snön som på mina hus samlats i en metertjock ”rulsa” uppe vid nocken på läsidan, så är jag osäker på om räven fungerat speciellt bra.

Vinkelhyveln kan skära mindre är sin bredd på 500 mm om det går tungt på grund av packar snö, medan räven skulle ”tillta och spåra ur” då man inte kan styra den på samma sätt.

Vinkelhyveln behöver troligen inte ha lika lång duk som räven beroende på att den skapar stora snöblock som få en får bra fart, medan räven verkar skrapa lös snö som skulle ha stannat om dess duk vore för kort.

//Conny

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025
F

F.d. 9757

Guest
Sv: Skotta taken!

Var får man tag i ett så långt teleskopskaft? Verkar suveränt fiffigt!

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Jag har tejpat en 4 meters läkt på en spade och sen står jag i nocken på garagetaket och sen är det bara att skyffla kostnad 0:- framtida kostnader i form av sjukskrivning ??
På det andra taket så är det bara spade som gäller då takvinkeln är för liten .

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Hej!
Efter att ha tillverkat ytterligare en vinkelhyvel, nu enligt min tidigare beskrivning så har jag följande erfarenhet.

Stången får inte vara för vek eftersom det kan krävas avsevärd kraft om snön är fastfrusen i botten som nu. Därför använde jag min prototyp där stången utgörs av en 6 m häsherova (dessvärre tung).
Av den anledningen är mitt råd att antingen skaffa ett helt/delat rör eller testa med att trycka ihop ett teleskoprör som är fullt utdraget innan ni handlar. De vanliga applikationerna för dessa rör innebär troligen inte att man trycket så hårt som det kan erfodras i vårt fall. Varför inte testa med en käpp av något slag för att få en känsla innan ni handlar rör?

De som har kollat videosnuttarna inser kanske att en vinkelhyvel bara kan användas om man börjar i samma ända på taket som den vågräta delen sitter i förhållande till stången. För högerhänta kan det vara lämpligt med höger.
Vill man ha en sidoberoende hyvel så kan man antingen ha två lodräta "vingar/skär", eller kopiera en mönsterskyddad variant som har två lodräta "vingar/skär" samt en överliggare där röret/stången är fäst.

Försök att hålla nera vikten för annars blir det jobbigt efter ett tag.
//Conny

Redigering: I dag har jag upptäckt att tjock byggplast inte fungerar om det blåser.

Senast ändrad:

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Så var det klart ! En av sönerna har skottat bort snön från taken på huset och altanen. Skönt att ha en sådan duktig son som tog sig tid ikväll trots att han jobbat i snösvängen sen klockan 04:00 i morse.
Gunilla:msn_thumbup::msn_highfive:

lars o margareta

HBK Medlem
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
6977
Medlemskap
2024

Lyckliga ni som har hjälp med taket ,jag fick skotta själv bara enplansvilla så det är inte så högt som ert men annars liknande tak med ett tillbyggt garage som gör att det samlas snö i takvinklarna o tillbyggd altan så man får kasta snön långt ut eller ta i 2 omgångar ,men så är det på vintern!!God trettondag på er

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021

Lyckliga ni som har hjälp med taket ,jag fick skotta själv bara enplansvilla så det är inte så högt som ert men annars liknande tak med ett tillbyggt garage som gör att det samlas snö i takvinklarna o tillbyggd altan så man får kasta snön långt ut eller ta i 2 omgångar ,men så är det på vintern!!God trettondag på er

Tack och detsamma till er.
Gunilla & Rolf

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Om bostadshus är byggda i enlighet med gällande byggnormer så skall väl inte taken behöva skottas? Jag har aldrig själv skottat något tak trots att vi bott i eget hus i Norrland sedan 60-talet, varken tak på permanentbostaden eller taket på den fjällstuga vi till för ett par år sedan ägde i Kolåsen (ett av de snörikaste områdena i jämtlandsfjällen). Snön har hitintills tinat bort på våren och gör så förhoppningsvis även detta år.
Men visst, jag var inte med under "storsnöåret" någon gång på 20-talet då medelsnödjupet på sina håll i mellersta Norrlands inland lär ha nått runt 2½ meter.
aake

Majzzan

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025

Om bostadshus är byggda i enlighet med gällande byggnormer så skall väl inte taken behöva skottas? Jag har aldrig själv skottat något tak trots att vi bott i eget hus i Norrland sedan 60-talet, varken tak på permanentbostaden eller taket på den fjällstuga vi till för ett par år sedan ägde i Kolåsen (ett av de snörikaste områdena i jämtlandsfjällen). Snön har hitintills tinat bort på våren och gör så förhoppningsvis även detta år.
Men visst, jag var inte med under "storsnöåret" någon gång på 20-talet då medelsnödjupet på sina håll i mellersta Norrlands inland lär ha nått runt 2½ meter.
aake

Visst är husen byggda efter "byggnormen" MEN - ta Skåne t.ex. Snözon 1 och byggnorm därefter, dvs rätt klent. Har själv några tak (altan+carport) som är rätt platta o som jag skottat för några dagar sedan. Tur var väl det för idag fylldes det på med blötsnö.

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Majzzan
Visst, det kan jag förställa mig, att det är lite för mycket snö på sina håll. Och visst är blöt snö tyngre per volymsenhet, men många har för sig att tyngden av en viss mängd snö ökar när snön töar ihop och så är det naturligtvis inte (snarare tvärtom, om en del smälter bort).
Apropå tö så har vi här utanför Östersund inte haft det sedan månadsskiftet oktober/november. Vackert vinterväder och för årstiden normala snömängder.
aake

Conny

HBK Medlem
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2025

Majzzan
Visst, det kan jag förställa mig, att det är lite för mycket snö på sina håll. Och visst är blöt snö tyngre per volymsenhet, men många har för sig att tyngden av en viss mängd snö ökar när snön töar ihop och så är det naturligtvis inte (snarare tvärtom, om en del smälter bort).
Apropå tö så har vi här utanför Östersund inte haft det sedan månadsskiftet oktober/november. Vackert vinterväder och för årstiden normala snömängder.
aake
Hej aake!
Ja, jag har också stött på samma föreställning att att tyngden ökar när det blir kram, samt att vårsolen gör att vårsolen trycker ner tjälen så att exempelvis vattenledningar fryser. Den typen av missförstånd kallas "falska kusiner" och det mest kända är sambandet är mellan storken och barnens ankomst.

Beträffande takhållfasthet så tror jag att det finns fler och plantak över exempelvis uterum konstruerade av amatörer. Och jag har förr om åren sett fler som har släpp från väggen då de rasat och på så sätt sanerat sig själva.

Som åtminstone tidigare fackman på snö och frost (Friggo) så har jag, och även mina grannar inte tagit så allvarligt på snön eftersom det hitintills bara fallit lättskottad pudersnö och varit mycket kallt för årstiden i våra trakter. Därför började vi skotta tak mer i preventivt syfte inför den fortsatta vintern, då vi upptäckte att under det översta lagret nysnö fanns en ett nästan kompakt lager mycket tung packad snö. Detta oberoende av varm/kall byggnad eller annan variation.
//Conny

F

F.d. 52943

Guest

Visst kan väl snö kan suga till sig vatten när det regnar? Då borde den bli åtskilligt tyngre om regnvattnet stannar i snön på taket i stället för att rinna av.

Regn är ingen ovanlighet under våren, och här nere i sydsverige när som helst under vintern.
:confused:

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Borås tidning:
Snön smälter – då ökar risken för takras. Det är vad man hör.
Men det är helt fel.

Snön smälter är termometern kryper uppåt - men det ökar inte risken för takras på grund av tyngden.
En någorlunda vedertagen uppfattning är att snön på taken blir tyngre när den börjar smälta.

Men enligt Bo Källsner, forskare inom bärande träkonstruktioner på SP – Sveriges tekniska forskningsinstitut – är det fullständigt felaktigt.
– Det verkar som att vissa tror att det stämmer. Men så är det inte. Det är samma mängd vatten och därför också samma tyngd även när snön smälter, förklarar han.
Det som skulle kunna hända är att det regnar och att det binder i snön. Men det blir inte tyngre bara för att det smälter.

Källsner menar att uppfattningen kanske stämmer in bättre utomlands där många tak byggs på ett annat sätt. Där finns begreppet ”ponding” – dammbildning fritt översatt till svenska.
– Det innebär att ett tak som är helt platt säckar och smältvattnet samlas i mitten. Det kan innebära att mer tyngd koncentreras till en plats på taket, säger Källsner som därmer spräckt myten.

V-backen

FD HBK Medlem
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021

Helt riktigt, men - snön absorberar allteftersom mer och mer fukt som finns i den omgivande något varmare luften. Denna fuktiga luft, då temperaturen är över +-0 gr drar sig hela tiden mot den kallare snön och försöker omvandla snökristallerna till vatten. Därav blir snön på taken tyngre och tyngre.
V-backen :wink:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

UJJJJ !! I natt så vaknade vi av inte ett jätte brak utan 6 stycken !! Det var som 6 flaklaviner gick på taket och nu slipper jag bekymra mej över att skotta på det spetsiga taket utan bara det mindre sluttande som låg mot det .

Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag håller med om att tyngden på snön inte ökar men jag håller inte med om det att tyngden på taket inte ökar.

Om jag väger en torr tvättsvamp och sedan lägger ut den i fuktig luft eller rent av spolar vatten på den, vad händer då med svampens vikt? Mitt svar blir att svampen väger lika mycket (precis som snön) men den totala vikten av svampen och vatten som svampen binder ökar.

Alltså vill jag påstå att vikten på taket blir högre p.g.a. den högre luftfuktigheten men snön väger fortfarande lika mycket.

Toppen