• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skomakarns ungar...........

F

F.d. 50069

Guest
Såg i en lokal nyhetssändning i Kalmarområdet att Polisen har skaffat sig en mobil "Polisstation" !
En riktig husbil på Mercachassie såklart........Fränt och effektivt att kunna vara på plats "där det
händer"
Trevligt och smart tänkt av Polisen....................MEN, i inslaget syntes regnumret och jag var
nära att få slaget......kolla in numret (FOP788) på bilregisteret. Lite över 200kg i lastvikt och sedan
förmodar jag att det var en hel del extrautrustning i bilen. Datorer och skinnfåtöljer syntes iaf
i bild.
Detta kan ju vara en liten tröst för de av våra medlemar som är lite oroliga ibland över sin ev.
övervikt.

Bilen står i registert som en polisbil så detta är väl offentlig info eller..?

Är det så att det finns en Polisiär inköpare som gjort detta inköp så vette tusan om det inte
borde vara gräns på tjänstefel, eller vad tycker ni andra?

Anders som är på Böda just nu

F

F.d. 53078

Guest
Sv: Skomakarns ungar...........

Här i spanien för några år sedan om man blev stoppad av polisen för att blåsa då svarade man blås du först, då lade dom snabbt undan alcomätaren.

Det blir väl samma sak här väg eran husbil först!

Förmodligen är bilen helt ombyggd utan säng, TV, ugn, och en massa saker. Normallt är dessa bilar endast ett rullande kontor.

F

F.d. 2577

Guest

Dom slipper ialla fall ta med svärmor. För jag antar att de har kaffevatten med.
Leffe

F

F.d. 18508

Guest

det är dock ingen husbil..det är en skåpbil med kontorsinredning
vi får vara glada att staten byggt den på en riktig bil,en mercedes,det borgar för god kvalite och högt andrahandsvärde när den senare säljs..:)

F

F.d. 53012

Guest

Såg samma sak på Gotland med samma reflektion, så vi kan nog släppa den tråkiga diskussitionen om övervikt efter det, men dom j...larna har ju som bekannt tolkningsförträde. Jag orkade inte ta upp det när jag såg det för det skulle bli så evinnerligt tjatande om denna tråd men nu är vi två då går det ju an.

F

F.d. 50069

Guest

Tyckte det var lite märkligt, och jag ger mig tusan på att Polisen´s inköpare är precis
lika "lättlurade" som många av våra husbilspolare är!

Kanske kan nån dra nytta av detta i nått förhandlingskede med en viktväktare i
uniform!

Kanske löjligt av mig att nämna detta med att Polisen även förmodligen inte är så
insatta i reglerna, men det belyser lite av problemen som några av oss har blivit
kraftfullt varse om!

Sedan tror jag inte att detta Polisfordon har blivit bantat utan verkligen tvärs om
:wideeyed:Oooops

Ha det gott från ett soligt Öland

F

F.d. 25144

Guest

Kalmarbilen....
Fordonsslag: LB
Fordonsslagsklass: detta fält är blankt, skall kanske vara så?
Totalvikt, kg: 3500 varför denna vikt om det är en LB? Är det C-kort för en polis eller dom har speciell utbildning eller körbevis?
Antal passagerare, max: 1

Skulle vara intressant att se hur många pers den rymmer med tanke på antal passagerare?

Vad exakt används detta fodon till (vilka insatser) o vilken bemanning o utrustning kan tänkas finnas i den? Någon som har ett hum? :wideeyed:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Där vi bor finns det många småorter runt omkring och jag har sett att dom stått uppställda vid centrum och det är väl så folk kan höra vissa ärenden och att polisen är ute på bygden .
Här såg jag en Nordic-husbil och inuti såg den inte så lättad ut så förmodligen kör dom med överlass och det kanske tom åker med en extra kollega ..
Men vanligt folk kan nog inte påpeka att dom kör olagligt .

Senast ändrad:
I

Iveco 35

Guest

Jag vill inte ge mig in på varken vikter eller utrustning i den buss som vi har fått hit. Meningen är att denna skall vara ett ambulerande kontor i de kommuner som polisen lagt ner sina gamla kontor. Förmodligen är dom bara "kontorsutrustade" enl. vad jag förstått.

F

F.d. 50069

Guest

Om.........man skall vara ärlig så är ju detta ingenting att bry sig om eller ännu mindre att skriva om.
De skall ju ut och hjälpa vanligt folk där det inte finns bemannade stationer:).
Polisen ser säkert också mellan fingrarna om de träffar på någon stackars husbilsåkare som i oförstånd har råkat packa in lite extra.
För visst är det väl så, eller?

Anders på ett morgondisigt Böda Sand

Homecar

HBK Medlem
Kommun
Olofström
HBK-Nr
225
Medlemskap
2025

Tycker de skall komma med i husbilsklubben nu när de är med husbil.:yes:Man kanske får medlemsrabatt på ev böter .

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!

Jag var i kontakt med polisen i Kalmar och förhörde mig hur de tänkt och fick reda på att de var mycket väl insatta i problemet. De klarar förare med en passagerare, har bl.a. tagit ur elverket. Problemet att det inte klassar fordonet som pb2 och vägde upp det är att då kan inte halva kåren av unga polismän köra den.
De har som sagt varit noga med vikten och har vägt den i körklart skick och vet var de ligger.
Vi byggde en egen rullande polisstation i Halmstad, vill minnas tidigt 80-tal, och hade även den som service till allmänheten på mindre orter, samt ledningscentral på plats vid försvinnande m.m.
Vi får hoppas att polisens problem med körkortbehörighet och vikter hjälper oss med t.ex. B-kort oaktat när det togs, upp till 4250kg som det tydligen finns ett förslag på.

Kjelle

A

Amatören

Guest

Var finns det förslaget? Hur långt har det gått?
Låter väldigt intressant. Har länge varit irriterad på att alla husbilar som man vill köpa (vi är fem i familjen och behöver lite större lastvikt) är pb2 och då är det kört om jag inte tar C-kort och det känns rätt fånigt.

Hade man kunnat köra upp med en pb2 husbil och få pb2 kort liknande BE alltså en uppgradering så hade jag gjort det men att behöva övningsköra och sen köra upp i en stor lastbil bara för att köra en likadan husbil som den jag redan har men några kilo tyngre är inte vettigt. Dessutom är det ju ingen billig historia med alla extra delar som man måste göra för att ta C-kort nu.

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!

Jag vet tyvärr inte, det var polismannen i Kalmar som talade om detta. Han sa det så att jag uppfattade att det var från EU eller svar tíll EU, mer vet jag inte...

Kjelle

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Här i spanien för några år sedan om man blev stoppad av polisen för att blåsa då svarade man blås du först, då lade dom snabbt undan alcomätaren.
Så han gjorde inte som en annan polis som sa: Blåser inte du så gör jag det, och då åker du dit likt förbannat.:D

Toppen