• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skoldravel

C

cheetah1

Guest
Är det något ni har hakat upp er på sen ni gick i skolan eller nån form av utbildning efteråt?

Jag sitter just nu och grubblar på begreppet "momentan hastighet" som vi fick lära oss i matten. Det är alltså vilken hastighet ett föremål rör sig med vid ett visst specifikt tillfälle.
Men..!
Hastighet anges i en sträcka per (det vill säga dividerat med) tidsenhet, exempelvis 100 km/h. Om då tiden vi mäter hastigheten är momentan, dvs 0.. så rör vi oss för det första inte.. men framförallt så är tiden vi ska dela med noll.

Får man dela med 0 helt plötsligt?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Skoldravel

Spesialtiltelle! 0 / 0 = 0 :D:D:D Regelen om at 0 delt på noe alltid er 0 vinner over noe delt på noll er oendeligt. (Om jeg husker min teoretiske matematikk rett).

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Ojj, her har vi 3 regler som er aktuelle - hvilken vinner?

x/x=1
0/x=0
x/0= oendeligt

Så hva blir rett om x = 0?

om vi ser på den generelle formen a/b=c så kan den og skrives a=b*c og her ser vi at alle verdier av c kan benyttes om a og b er noll. Rett svar er obestemt verdi.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Du kan inte tillryggalägga någon distans på noll sekunder. Inte ens en endaste mm. Dividerar du med noll så blir resultatet en oändligt stor hastighet.
(Den skulle nog Einstein velat ha reda på.)
:)
Med momentan hastighet menas hastigheten för tillfället.
//W

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2025

Man måste räkna momentan hastighet såsom skillnaden i sträcka delat med skillnaden i tid. Samtidigt ska man låta tidsintervallet gå mot noll.
I princip får man ett extremt litet tal delat med ett lika extremt litet tal. Och rör man sig så kan den momentana hastigheten aldrig bli noll eller oändlig.

v=dS/dt

Så simpelt, eller :confused:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det är ju samma som momentan förbrukning =vad bilen drar just nu och gasar du lite så ändras ju värdet.

Du kör ju ex. i 100km/h men det är ju inte värdet du snittat på 1 timme.

"En sa ente tänka fö möe" ;-) :)

Toppen