• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skjutbar bordslösning

Indian

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Orust
HBK-Nr
13269
Medlemskap
2024
Vårt befintliga bord är enbart snurrbart. Bordet är till formen lite rektangulärt.
Bordsstativet/pelare är fastskruvat i golvet.

Vi skulle vilja ha möjligheten att även kunna skjuta bordet åt sidan. Har varit ute på nätet försökt finna en "skjutmodul" att montera mellan "pelaren och bordet", men inte lyckats finna något.

Nån som har bra tips var man kan finna dessa "skjutmoduler".

Det närmaste jag funnit är, helt ny bordslösning, men då till helt omotiverade pengar...

Tacksam för tips!!!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Skjutbar bordslösning

Den skjutbara bordskonstruktionen som fanns i min bil var ett "elände" i alla fall när man stod still. För då stod bordet över de vänstra sittplatserna om man ville fram till förarplatsen. Bort med eländet och dit med ett "fast bord" där den ena halvan var en fällbar klaff. Nu kunde man sitta i både vänstra och högra sidan utan problem. Var däremot lite krångligt om man absolut skulle genom bilen till förarplatsen med uppfälld klaff.
(måtten 42 x 110 cm resp 84 x 110 cm)
 

Bilagor

  • bordet 001.jpg
    bordet 001.jpg
    81,3 KB · Visningar: 33
  • bordet 002.jpg
    bordet 002.jpg
    80,8 KB · Visningar: 18
Senast redigerad av en moderator:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
583
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Sv: Skjutbar bordslösning

Hej.

Jag har två tips. Det ena är art.nr 40-7163 hos www.clasohlson.se och det andra är art.nr 201.107.43 på www.ikea.se . Med lite modifieringar borde de gå att få det att fungera, dessutom är de inte så dyra.

M v h / Roland
 

Indian

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Orust
HBK-Nr
13269
Medlemskap
2024
Sv: Skjutbar bordslösning

Ja, har också tänkt på denna lösningen. Dvs att göra ett s.k. slagbord av det.
Delar av vårt problem kvarstår dock, då vi vill, under gång, ha bordet lite längre bak. Det är lite för nära förarstolens ryggstöd. Skulle nämligen vilja köra bak förarstolen lite längre... Jag skall nämligen sänka framstolarna och komforten blir då bättre om det går att skjuta bak dom lite längre...

Men tack för tipset!
 

Indian

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Orust
HBK-Nr
13269
Medlemskap
2024
Sv: Skjutbar bordslösning

Hej!

Claes Ohlsonlösningen skall jag kika lite närmare på.
Den verkar ju vara okomplicerad. Och prisvärd!

Tack för tipset. Återkommer om resultatet.

Per på Indian
 
F

F.d. 25291

Guest
Sv: Skjutbar bordslösning

Vårt befintliga bord är enbart snurrbart. Bordet är till formen lite rektangulärt.
Bordsstativet/pelare är fastskruvat i golvet.

Vi skulle vilja ha möjligheten att även kunna skjuta bordet åt sidan. Har varit ute på nätet försökt finna en "skjutmodul" att montera mellan "pelaren och bordet", men inte lyckats finna något.

Nån som har bra tips var man kan finna dessa "skjutmoduler".

Det närmaste jag funnit är, helt ny bordslösning, men då till helt omotiverade pengar...

Tacksam för tips!!!

Hej. Vi hade samma problem i vår Hobby -09. Med lite tur hittade vi ett beg. på Blocket med i stort nästan identiska mått.
Skillnaden var att halva bordet gick att fälla upp, och dessutom kunde man snurra och skjuta i sidled.
Bordet var från en Rapido och finns i två storlekar.

uno
 

Indian

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Orust
HBK-Nr
13269
Medlemskap
2024
Sv: Skjutbar bordslösning

Då har vi nu löst problemet med vårt fasta bord! Det är nu även skjutbart, som vi önskade och då även i alla riktningar om man så önskar. Och det blev görabra.

Bordet som står på en "pelare" komplettererades med endast:

- Expansionsbeslag från JULA 19 kr (30 cm beslag...)
- En mellanskiva från Bauhaus 49 kr
- Ca 15 små träskruvar 5 kr

Summa 73 kr

+ utmanande och rolig arbetstid!!!!! (några timmar...)

Tack Sven och Ingegärd för tipset och övriga med tips och engagemang.
 

Indian

HBK Medlem
Inlägg
11
Kommun
Orust
HBK-Nr
13269
Medlemskap
2024
Sv: Skjutbar bordslösning

Sorry!!!

Roland och Ingegärd, skall det vara naturligtvis....
 
Toppen