• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skitsnack eller inte?

Globetrotter

HBK Medlem
Inlägg
334
Kommun
Eslöv
HBK-Nr
27312
Medlemskap
2024
Då var det dags igen.

Kanske är det som dom själva säger att husbilsturism har ökat.
Problemet är kanske att de ansvariga inte räcker till.
Kommunerna måste anpassa efter behovet, så enkelt är det.
Har någon någonsin sett en tjuvtömning?

1000006395.jpg
 

Hackef

HBK Medlem
Inlägg
159
Kommun
Linköping
HBK-Nr
10056
Medlemskap
2024
Handlar det om husbilsägare eller husvagnsägare?
Oavsett vilka så ger det campare dåligt rykte. Om det finns ställplatser/campingplatser som saknar rätt tömningsställe så tar man med sig toatanken till annan plats där den kan tömmas. Skyll inte på kommunen eller campingägaren. Du tar själv reda på förutsättningarna på den ställplats/campingplats du valt och sen får du följa reglerna där! Svårare än så är det inte. Välj annan plats om reglerna inte passar.
Sen kan jag också tycka att det är dåligt att campare inte kan tömma tanken på ett vettigt sätt, utan miljöproblem.
 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.495
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Då var det dags igen.

Kanske är det som dom själva säger att husbilsturism har ökat.
Problemet är kanske att de ansvariga inte räcker till.
Kommunerna måste anpassa efter behovet, så enkelt är det.
Har någon någonsin sett en tjuvtömning?

Visa bilaga 234965
Journalisten T.A. som skrev om detta problem måste vara poet. Hur kan kommun bada i vatten (eller ännu värre i bajs)? Badande är ju något som bara levande varelser kan göra. Likaså är det med bajsandet.
Hur som helst, någon av levande varelser, i dessa fall människor, visar allvarlig brist på respekt gentemot sin nästa.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Tänk om det varoit som i Norge. Toatömning på väldigt många rastplatser och på en jäkla massa finns "Camperclean" och det är gratis. Tyvärr finns inte lika många tömningsplatser för gråvatten men de finns så det är sällan man ser bilar med "läckande" gråvattenkranar. Är det så att norrmännen är räddare om miljön än vad vi är?
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
581
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Journalisten T.A. som skrev om detta problem måste vara poet. Hur kan kommun bada i vatten (eller ännu värre i bajs)? Badande är ju något som bara levande varelser kan göra. Likaså är det med bajsandet.
Hur som helst, någon av levande varelser, i dessa fall människor, visar allvarlig brist på respekt gentemot sin nästa.

Hej Janne, språk kan ibland va " lite svårt ".
Detta är en " variant " på ett idiomatiskt uttryck. Dessa är i princip omöjliga att ordagrant översätta till andra språk.
Att bada i pengar, betyder att man har många/ mycket.
Så en kommun kan bada i bajs! Det betyder att det finns massor!


 

JanneB

HBK Medlem
Inlägg
1.495
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
20110
Medlemskap
2024
Hej Janne, språk kan ibland va " lite svårt ".
Detta är en " variant " på ett idiomatiskt uttryck. Dessa är i princip omöjliga att ordagrant översätta till andra språk.
Att bada i pengar, betyder att man har många/ mycket.
Så en kommun kan bada i bajs! Det betyder att det finns massor!


Hej Toyota,
Du har rätt att levande språk är i motsats till latin (dött språk) just levande och kan med tiden förändras (idiom, modernisering, filtrering, osv.). Språk-eksperter beskriver att förändringar kan vara ibland av typ degeneration eller manipulation.
Jag skulle gärna vilja se mer antropomorfisk användning av ord...
 

Sciron

HBK Medlem
Inlägg
65
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35357
Medlemskap
2024
Vi har bevittnat en av dessa "skitstövlar" tömma i det fria. I 2022 var vi i Smögen, bodde på Wiggersvik, och cyklade omkring lite för se vad området hade att bjuda på. Vi besökte bl.a. First Camp Solvik Kungshamn. Där finns en del fina platser uppe "på kobbarna", till vänster när man kommer in. På väg ut för att checka platserna passerade vi en tömningsplats. Ett par hundra meter längre ut såg vi en person ta sin "toalett" och gå ut bland stenen och tömde den där. Trots att de kör förbi tömningsstationen på väg ut. I detta fallet var det en av de större bilarna. En Morelo eller Concorde gissar jag.
Receptionen var stängd, så vi kunde inte "skvallra" även om det skulle vara det riktiga att göra. (Min mening då jag menar att detta skapar problem för andra husbilar).
Jag tänker då att kan man göra en sån sak på en camping så har man sannolikt gjort det på en del andra ställen både före och efter denna händelsen! Ett antagande från min sida, visst, men inte alls osannolikt.
 

Eva & Hasse 9

HBK Medlem
Inlägg
5.751
Kommun
Mark
HBK-Nr
9
Medlemskap
2024
Vi har bevittnat en av dessa "skitstövlar" tömma i det fria. I 2022 var vi i Smögen, bodde på Wiggersvik, och cyklade omkring lite för se vad området hade att bjuda på. Vi besökte bl.a. First Camp Solvik Kungshamn. Där finns en del fina platser uppe "på kobbarna", till vänster när man kommer in. På väg ut för att checka platserna passerade vi en tömningsplats. Ett par hundra meter längre ut såg vi en person ta sin "toalett" och gå ut bland stenen och tömde den där. Trots att de kör förbi tömningsstationen på väg ut. I detta fallet var det en av de större bilarna. En Morelo eller Concorde gissar jag.
Receptionen var stängd, så vi kunde inte "skvallra" även om det skulle vara det riktiga att göra. (Min mening då jag menar att detta skapar problem för andra husbilar).
Jag tänker då att kan man göra en sån sak på en camping så har man sannolikt gjort det på en del andra ställen både före och efter denna händelsen! Ett antagande från min sida, visst, men inte alls osannolikt.
Dessa husbilar har tankar på 250 liter så det blir nog svårt att ta ut sin toalett.
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
4.421
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Vi har bevittnat en av dessa "skitstövlar" tömma i det fria. I 2022 var vi i Smögen, bodde på Wiggersvik, och cyklade omkring lite för se vad området hade attförstör för oss andra så påpekar jag alltid det! bjuda på. Vi besökte bl.a. First Camp Solvik Kungshamn. Där finns en del fina platser uppe "på kobbarna", till vänster när man kommer in. På väg ut för att checka platserna passerade vi en tömningsplats. Ett par hundra meter längre ut såg vi en person ta sin "toalett" och gå ut bland stenen och tömde den där. Trots att de kör förbi tömningsstationen på väg ut. I detta fallet var det en av de större bilarna. En Morelo eller Concorde gissar jag.
Receptionen var stängd, så vi kunde inte "skvallra" även om det skulle vara det riktiga att göra. (Min mening då jag menar att detta skapar problem för andra husbilar).
Jag tänker då att kan man göra en sån sak på en camping så har man sannolikt gjort det på en del andra ställen både före och efter denna händelsen! Ett antagande från min sida, visst, men inte alls osannolikt.
Konfronterade du dem? Vi husbilister är ett kollektiv. Om någon i kollektivet förstör för oss andra och därmed också för mig, påpekar jag det alltid! Oftast med god respons. Ibland blir någon sur, men det har hittills aldrig blivit handgripligheter. Vi är så viktiga för varandra. Vi sätter tillsammans förutsättningarna för hur husbilslivet ska bli framöver. Så tag plats och uttryck din åsikt!
 

Anders.pe

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
29622
Medlemskap
2024
Jag var nu in på Tanum kommuns hemsida plus deras "turistsidor" och försökte hitta information om var man kan tömma latrinen. Hittade ingen info och ingenting i deras sökfunktioner...
Jag håller med, kommunen skulle kunna sätta upp tömnings automater ta ut en rimlig kostnad informera på sin hemsida vad som gäller. Det fungerar inte att bara klaga och gnälla ska det fortsätta på det viset är det mest ärliga att be alla turister att lämna kommunen, för alla bajar ju någon gång och det kommer väl till deras reningsverk ( gud förbjudet)
 

HW61

HBK Medlem
Inlägg
250
Kommun
Burlöv
HBK-Nr
36504
Medlemskap
2024
Några är alldeles säkert svenska - några utländska turister. I vissa länder är det en kommunal skyldighet att ha tömningsplatser - i vissa finns de överallt längs dom stora vägarna. Motorvägar i Frankrike är dyrt, men service finns. Vi ser alla de reklamskyltade hyrbilarna - och ja - om man nu hyr för första gången en vecka eller två då tror man kanske att service finns samtidigt som många kommer hit för en missförstådd allemansrätt. Man laddar inte ner en drös med appar. Jag blir faktiskt inte jätteförvånad.
I min värld får man fixa tömningsplatser. Vi betalar malus skatt en del av oss - vi betalar vägskatt utomlands - man skulle kunna införa en vägskatt för utländska bilar för att hjälpa till med finansieringen.
 
Toppen