• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

"Skitjobb på camping"

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Jag måste berätta en sann historia som inträffade för ca 15 år sedan. Jobbade på Karesuando camping. Dagen före midsommarafton kom kommunens slambil och tömde vaacumtanken. På kvällen slog överfyllnadsskyddet till. Toaletterna gick inte att använda.Vi räknade ut att det måste vara något fel på överfyllnadsskyddet. Tog dit en elektriker som kopplade bort överfyllnadsskyddet. Efter några timmar ringde dom anställda från campingen och sa att det stod en fontän av skit från ett rör på taket. Åkte dit och det var en syn och lukt som jag inte önskar någon. Det rann skit ner efter taket ner i stuprören och vilken lukt sen. Kommunen uppgav att dom tömt tanken men de hade dom inte gjort. Det är 20 mil till centralorten där slambilen finns. Så det blev att tvätta tak och väggar.
Ha det :santa1:

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024
Sv: Dometic toalett

Det var väl i alla fall ett "skitjobb".
Du ska få se, Peter, När du blir gammal, du med, så krymper komihåget, kom ihåg de´.
Hur blev det där nu då.?
Skit samma, du förstår nog.
God Jul
Bengt

peter nilsson

HBK Medlem
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2025
Sv: "Skitjobb på camping"

Senilitet. Men har märkt att det finns vissa fördelar behöver bara köpa en bok. Den är som ny varje gång. Men åldern är 53.
Ha det:santa-3-icon:

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Senilitet?? Vad är det man pratar om här??? Är 65 och lilla vad det nu heter har satt sina spår redan nu!!!!!!!!!!!!!! Skitjobb är väl nästan allt vid denna ålder eller................

F

F.d. 50069

Guest

En annan skithistoria (fast kanske inte i samma omfattning......).
- Vi köpte våran första husbil 1990 och det var en sprillans Solifer camp 550.
Nåväl så packade vi in 3 ungar (små) och drog iväg mot Österlen. Frid o fröjd, ungarna tyckte det här var kanon och kassettoan nyttjades för fullt.
Sonen Erik ropade något om att " DÄ GÅR INTE NER". Mycket riktigt så var tanken överfull och det var bara att dra ut kasseten och sedan for innehållet i skålen ner i det tomma hållet. Fråga mig inte hur men så var det iaf.
-Vi stod en badplats just utanför Ystad och ett torrdass var den enda möjligheten att bli av med tankinnehållet. Far i huset gick med mycket raka armar för att utföra uppdraget och fick en chock när han upptäckte att torrdasset var i samma överfulla kondition. Det var bara att försöka att hälla så försiktigt som möjligt så att tanken gick att stänga halvfull och rengöra hjälpligt. Oss emellan sagt så kräktes det en hel del i manövrarna:swoon:.

Tur att man är gift med en sjuksköterska som fick reda upp det mesta!

Anders som alltid tömmer högst halvfullt!
PS. Hoppas jag inte förstörde Julaptiten för er

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Kikade på en husbil (Concorde tror jag det var) som hade en större lucka till toautrymmet och där fanns plats med hållare för ett par extra toatankar. Måste vara bra att ha om man reser med flera familjemedlemmar, inte alltid så lätt att hitta tömningsplats, ssk inte här hemma i ödemarken.
aake

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

De fleste produsenter har en ekstra kassett i utvidet eller eget rom som tilvalg. Har selv dette på min bil.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Jag måste berätta en sann historia som inträffade för ca 15 år sedan. Jobbade på Karesuando camping. Dagen före midsommarafton kom kommunens slambil och tömde vaacumtanken. På kvällen slog överfyllnadsskyddet till. Toaletterna gick inte att använda.Vi räknade ut att det måste vara något fel på överfyllnadsskyddet. Tog dit en elektriker som kopplade bort överfyllnadsskyddet. Efter några timmar ringde dom anställda från campingen och sa att det stod en fontän av skit från ett rör på taket. Åkte dit och det var en syn och lukt som jag inte önskar någon. Det rann skit ner efter taket ner i stuprören och vilken lukt sen. Kommunen uppgav att dom tömt tanken men de hade dom inte gjort. Det är 20 mil till centralorten där slambilen finns. Så det blev att tvätta tak och väggar.
Ha det :santa1:

Skal ikke gå god for at min historie er sann. Som det sies i tråden er det ikke en fin opplevevelse når toallettanken er full og derfor er det jo greit å tømme den når man har anledning og ikke minst låse luka til toallettanken.

Hørte om noen nordmenn som kom til Svinesund og skulle gjøre innkjøp og før de reiste derfra måtte de innom toallettet på bobilen som var helt full og ikke mulig å få noe mer på. Undringen var jo stor siden de ikke hadde benyttet toallettet etter at de hadde tømt det.

Det viste seg at luken var åpen og den eneste naturlige forklaringen var at det var noen i de andre bobilene som stod der også måtte på toallettet sitt som var fult og de hadde bare byttet med vedkommendes toallettank.

Historien sier ingen ting om det var en svenske eller normann som hadde byttet den fulle tanken.

Så husk å låse alle luker på bobilen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Eftersom den här tråden har spårat ur för länge sedan, så vill jag också komma med ett litet bidrag, visserligen från båtvärlden men det finns kopplingar.

Vi låg en natt i en naturhamn (Pilgrimmen innanför Gullholmen) för rätt så många år sedan. Jag hade en ny Porta Potti i båten och skulle använda den för andra gången (andra resan). Jag hade fyllt på vatten och sanérvätska på sådant vis som man skulle göra, trodde jag och satte igång med uppgiften att lätta mig. Konstigt, tyckte jag om "burken", det verkade som om den hade blivit rundare på något vis, men jag brydde mig inte om det utan fortsatte med akten.

Detta skedde ganska tidigt på morgonen och i båtarna bredvid hade grannarna börjat med frukostbestyren och allt andades frid och ro. Det var en härlig morgon och alla såg fram mot en fin dag. Efter väl förrättat behov så öppnade jag lucken till vattentanken underst och då inträffade något jag aldrig glömmer. Upp ur toaletten kom en formlig fontän av skit och urin och en fruktansvärd "doft" spreds över naturhamnen. Själv hoppade jag genast i sjön, rätt på en brännmanet givetvis, samtidigt som jag såg hurusom grannarna skrikande flydde ur sina båtar och försvann långt upp på land.

Den gången lärde jag mig på ett handgripligt sätt att sanérvätskan ska tillsättas vattnet i den undre tanken och inte i spoltanken. Vad grannarna och mitt kuttersmycke Ulla-Britt sa när dom kom tillbaka för att fortsätta med sina avbrutna frukostar lämpar sig inte för tryck på detta forum.

Jappe

Senast ändrad:

Bengt o Inga-Lill

HBK Medlem
Kommun
Mjölby
HBK-Nr
2483
Medlemskap
2024

Peter Nilsson.
Hoppas Du inte tog illa upp, det där om seniliteten, eller vad det nu hette. Det var på skoj.
Tänker att besöka ditt eminenta landskap, e. midsommar -09.
Om jag nu hittar dit???
Vad var det hette???
God Jul
Bengt

Siv o Hans

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
977
Medlemskap
2023

Hej på er .
På tal om skitjobb : Vi har en bekant som kör en slammsugare , han var på ett ställe och skulle tömma en septitank , ägaren var nyfiken och tittade ner i septitanken och glasögonen trillade av och ner i tanken , chauffören böjde sej ner i tanken för att plocka upp glasögonen , då glider mobilen ur bröstfickan och ner i slammet men han fick tag på den , väl uppe igen spolar han av den , testar och den fungerar än i dag , men den luktade skit i tre veckor efter .

Septitanken tömdes men inga glasögon syntes till ,
Slammet spreds ut i våran energiskog , vi letade efter glasögonen utan resultat .

:santa-3-icon: God - Jul :santa-5-icon:

F

F.d. 5110

Guest

Kan också bidraga med en liten berättelse i Kiss- och bajsgenren...

För ett antal år sedan, innan husbilstiden, hyrde vi och ett kompis-par under en vecka en sk. Bungalov i Lahälla utanför Lysekil.

Toaletten var av typen "Pactosan" som packeterade det "gjorda" i plastpåsar ner i en tunna som sedan skulle förpassas till en uppsamlingsplats för "skittunnor".

Tjejerna, som frekvent utnyttjade faciliteten, kom och meddelade oss tekniker att nu lyste minsann en kontrollampa på toaletten!

Vi två grabbar slog våra kloka huvuden ihop över instruktionen till nämnda facilitet. Läste något om att det var slut på påsar i maskineriet.
Lyfte på locket och konstaterade att det fanns många tomma påsar kvar.
Vred därför tillbaka räkneverket, och så var saken biff!

Det tog nog inte så många dar, eller kanske mindre tid än så, så fick vi återigen samma meddelande från tjejerna, det lyser en kontrollampa på toaletten!

Vi kollade och det fanns fortfarande påsar kvar - alltså vred vi tillbaka räkneverket ännu en gång.

När det i sinom tid uppdagades att det inte fungerade längre - hela toadelen var full - så kopplades vi grabbar in igen.

Konstaterade att latrintunnan undet "Pactosanen" var proppfull och mer därtill. Lyckades i alla fall att tråckla ut den och fick den till uppsamlingsplatsen. Påsarna i tunnan hängde som druvklasar runt kanten och locket låg nog minst 1 dm över kanten på tunnan.

Vi såg till att inte vara hemma den dag renhållningen kom och tömde latrintunnorna......

erling 54

FD HBK Medlem
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
1924
Medlemskap
2023

Tidigt på morgnarna på campingplatserna kan man se till synes ljusskygga män som kommer gående med raska steg från skilda håll med vad som liknar dokumentväskor.
Sedan möts de på toaletterna, utbyter en eller annan korthuggen hälsning eller bara ett ögonkast.
Smyger sedan snabbt därifrån tillbaks till sina respektive husbilar.
Detta är också ett slags skitgöra, eller kanske "mörkrens gärningar"!:twitcy::twitcy:

Toppen