• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skilsmässa mellan Pay-Pal och eBay!

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028
Det är många av oss HBK:are som handlar genom Pay-Pal när vi köper saker på nätet. Fick idag meddelande om att läsa noga kommande villkor som gäller fr.o.m. 1/7-15. ...och vad innebär detta för oss vanliga konsumenter? Som det är nu har jag ingen aning, det enda jag vet är att Pay-Pal har alla mina uppgifter (även kontokort) där det kommer att bli ändringar i samband med mina eBay köp.

Gick in på det finstilta för att informera mig och så här står det:
När du förser oss med innehåll eller publicerar innehåll (i båda fallen för publicering på eller utanför webben) med hjälp av tjänsterna ger du PayPal-gruppen en icke uteslutande, världsomfattande, oavbruten, oåterkallelig, royaltyfri, underlicensierad‎ (över flera nivåer) rätt att använda eventuell copyright, publicitet, varumärken, databasrättigheter samt immateriella rättigheter du äger för innehållet, i all media som finns nu och i framtiden. Vidare avsäger du dig dina moraliska rättigheter i den utsträckning det är möjligt under gällande lagar, och lovar att du inte kommer att göra anspråk på dessa rättigheter gentemot PayPal-gruppen, dess underlicensierade eller uppdragsinnehavare. Du intygar och garanterar att inget av följande inkräktar på eventuella immateriella rättigheter: att du förser oss med innehåll, att du publicerar innehåll med hjälp av tjänsterna samt att PayPal-gruppen använder sådant innehåll (inklusive verk som kan härledas till det) i anslutning till tjänsterna.

Jag ser ovanstående mer som att det gäller publikationer (det immateriella, dvs. företag som säljer produkter), inte något som drabbar oss konsumenter. Däremot så tror jag inte att vi kan handla lika "tryggt" som vi har gjort med Pay-Pal stöd (nu sprids kanske våra kontokortuppgifter till vänster och höger på eBay, vilket jag inte är speciellt förtjust i).

Finns det ingen jurist (eller handels-juridikstuderande) här på HBK som kan läsa det finstilta och informera resten av oss noviser? Här kommer länken till Pay-Pal nya policy!

skilsmässa.jpg

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Skilsmässa mellan Pay-Pal och eBay!

Jag fick samma text att läsa. Så som jag förstod det så om du säljer t.ex. en egenkomponerad manual eller guide så är det inte det objektet de får rätten till. Däremot den beskrivning du ger i annonsen tillsammans med eventuella bilder mm.
Eller om du är fotograf och vill sälja dina bilder så förblir orginalen din egendom men de bilder med lägre upplösning och eventuell vattenstämpel som du har i annonsen får PayPal använda själva.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hej, det har alltid varit knepigt att läsa och förstå texter som skall hålla ryggen fri på firmor och instanser där man har inlämnade uppgifter eller annat lagrat.

Helt fantastiskt att det finns utbildningar som lär en del människor att skriva texter som ingen vanlig människa förstår, ens om man anstränger sig till det yttersta. Obegripligt och idiotiskt faktiskt.

Men det jag ville få fram är följande. Redan när jag började handla på avstånd med ett kontokorts hjälp, som man ibland fick rabbla upp uppgifter från över telefon eller skriva upp på ett papper som faxades till firman, så skaffade jag ett extra konto utan någon kredit och till det kontot ett kontokort som jag bara använde till sådan handel och på en del andra skumma ställen :p:.

Jag förde över lite mer pengar än vad som behövdes för köpet och inget mer fanns att hämta på kontot.

När internet m.m. började få de här "säkrare" betalningssätten med våra kontokort så behöll jag ändå mitt gamla konto och kort för osäker handel. Även Paypal är anslutet till mitt gamla konto och kort, och där finns fortfarande inte mycket mer pengar att hämta ut än vad jag har handlat för.

Numera känns det bra att ha det här, inte bara för ev. penningkrångel utan lika mycket för underliga regler och, alla de uppgifter som seglar runt på ett lagligt och "ofarligt sätt".

M.v.h. JANKRO.

Kristina & Janne

HBK Medlem
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024

Redan när jag började handla på avstånd ...., så skaffade jag ett extra konto utan någon kredit och till det kontot ett kontokort som jag bara använde till sådan handel och på en del andra skumma ställen :p:.

Jag tänkte samma sak och ringde banken för att se om detta var en säker idé. Men fick till svar att om ett köp görs på kortet/kontot som överstiger behållningen så blir man ändå betalningsskyldig för övertrasseringen.
Därefter får man försöka kräva tillbaks pengarna från t.ex. banken om de varit ovarsamma.

Har kört PayPal och tycker det är säkert vid köp. Vid försäljning kan man råka ut för att köparen påstår sig inte fått varan och pengarna går tillbaks.

svabo

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
20207
Medlemskap
2024

Jag har ett OkQ8 Visa-kort som jag använder på nätet.
Bra villkor och bara 500 kr i kredit. Lägre går inte att hitta.
Köper man nåt dyrare får man sätta in lite i förväg.

VISA

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag gör inga skumma affärer! :D

Jappe

Jag gör många "skumma" affärer (mot min fru). Hade hon vetat vad min fiskehobby har kostat genom åren, då hade jag varit ute ut "leken" för länge sen. Ibland har jag haft turen och kunnat bjuda henne på egenfångad, perfekt grillad vildlax. I pengar räknat kanske världens dyraste fisk per kilo och ännu dyrare när jag inte fick nå'n alls : )

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Jag tänkte samma sak och ringde banken för att se om detta var en säker idé. Men fick till svar att om ett köp görs på kortet/kontot som överstiger behållningen så blir man ändå betalningsskyldig för övertrasseringen.
Därefter får man försöka kräva tillbaks pengarna från t.ex. banken om de varit ovarsamma.

Har kört PayPal och tycker det är säkert vid köp. Vid försäljning kan man råka ut för att köparen påstår sig inte fått varan och pengarna går tillbaks.
---------------------------------------------------------------------

Hej, Det finns säkert strul med ett extrakonto också. I brist på vettiga alt. när jag skaffade det för kanske femton år sedan och utan någon kredit på kontot så måste det nog till lite udda handel om man skall överskrida kontot.
För det mesta så kollas ju kontot upp vid köp och penningsumman viks till köpet så varken jag eller den som skall ha pengarna kommer åt dem förrän efter ett tag när allt är klart.
Finns inte summan på kontot så går det nog i många fall inte att genomföra betalningen. I vilket fall som helst så försvinner ju inte "riktiga" pengar från kontot om de inte finns.

Med kanske lite tur och försiktighet, så har det faktiskt aldrig under alla år strulat till sig med felaktiga summor m.m. Peppar, peppar ta ......... :).

Numera använder jag också PayPal sedan länge och så ofta det går, och som sagt, kortet och kontot som är anslutet till dem är det gamla kontot utan kredit, och med bara lite mera pengar på än vad jag handlar för hela tiden.

Dessutom så känns det fortfarande bra att ta till om man köper något på nätet i Sverige som man måste betala med ett kontokort för att slippa fakturaavgifter och postförskott m.m.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Jag gör många "skumma" affärer (mot min fru). Hade hon vetat vad min fiskehobby har kostat genom åren, då hade jag varit ute ut "leken" för länge sen. Ibland har jag haft turen och kunnat bjuda henne på egenfångad, perfekt grillad vildlax. I pengar räknat kanske världens dyraste fisk per kilo och ännu dyrare när jag inte fick nå'n alls : )
Ranko, du og noen til ville få problemer ved besøk i vår lokale shappe for slikt utstyr. De tilbyr $10 000 til den som klarer å finne en butikk med større utvalg av fiskeutstyr noe annet sted i verden :D
Fishing, Boating, Camping, Kayaking - MOTackle
Nå har de presset ut av bygget sin tidligere underavdeling for båter, kanot og kajakk det blir mer utstyr i den delen av bygget :cool:

MiKi

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2850
Medlemskap
2024

Om jag inte tar fel var det PayPal som för några år sedan vägrade utbetalningar till (för dom) tvivelaktiga siter. Oavsett hur rätt eller fel (mina betalningar var inte ifrågasatta) sa jag upp kontot. Att dom självständigt tar beslut vart jag får betala mina egna pengar, var alltför magstarkt! I dom allt mer förekommande fall PayPal används, Ebay, Amazon, Tradera osv har jag alltid kunnat hitta ett alternativ till dom. Har sedan dess vägrat alla liknande institutioner.

Senast ändrad:
Toppen