• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skillnader mellan Izola och Coral? (Adriatik)

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026
Vad är det för skillnader mellan modellerna Izola och Coral?
Förutom det uppenbara ( Renault VS Fiat) på årsmodell 07-09.
Är det någon av modellerna som är byggda "billigare" än den andra?.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025
Sv: Skillnader mellan Izola och Coral? (Adriatik)

Det är inga stora skillnader men de finns.

Ett exempel är duschen där väggarna på Coral är klädda med plastpaneler runt om medan det bara är en plastpanel i hörnet där vattenarmaturen sitter och den vanliga tapeten i övrigt.

En stor skillnad är också monteringen av de vändbara stolarna men detta har kanske mera med chassit att göra. I Coral sitter vridplattan i botten och vridningspunkten är excentrisk. Det gör att när stolen snurras bakåt kommer den också närmare mitten av bilen. Eftersom vridplattan sitter underst så följer funktionen för att dra stolen framåt eller bakåt med och det är enkelt att justera detta även när man sitter bakåt mot matbordet. På Izola sitter vridplattan ovanför framåt-/bakåtmekanismen och det blir lite konstigt när detta justeras.

I Coral är alla vattenslangar av stela rörliknande slangar med snabbkopplingar. I Izola är det nätarmerade transparenta slangar med kopplingar med slangklämmor.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Den skillnad som vi upplevde som viktigast vid köp 2008 var att Izolan (Renault) har 100 liters bränsletank, enligt försäljningsbroschyr hade corall endast 60 liter, i övrigt är det nog ungefär samma bodel, Fiat eller Renault är väl snarast en smaksak.
Bägge spindellederna fram har bytts och även hjullager bak vilket är ngt märkligt eftersom bilen inte kört mer än ca 6000 mil.
En trevlig bil med stort garage och bra utrymmen inne.

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Hmm det låter konstigt för i den pdf-filen jag har laddat ner med teknisk data för Adrias modellprogram 2008 så står det 90 liter för Coral. Och det känns mer rimligt.

fritidsbonden

HBK Medlem
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2025

Hej.
Håller med om att 90 liter verkar mer sannolikt men i den pappersbroschyr jag hade i min hand 2008 var det angivet 60 liter som är anmärkningsvärt lite, jag kommer ihåg att vi diskuterade detta i familjen och därefter valde izolan.
Du får lämna min uppgift utan avseende, bilen är hursomhelst trevlig och vi trivs med den.
Mvh Fritidsbonden

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Vår Coral har 90 liters tank vilket inte var något extraval. Däremot tror jag det gick att få en 120 liters tank eftermonterat.

När jag tittar i broschyren från 2008 så framgår det i tekniska data att modellen A660SP har 60 liter medan alla andra i Coralserien har 90 liter

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2025

Om det är så att en viss modell har mindre bränsletank än övriga,kan det bero på att man haft viktproblem med just den modellen.

En 60-literstank, i stället för 90-liters, sänker "vikt i körklart skick" (tidigare "tjänstevikt") med ca 30 kg. (Tanken är mindre, och därmed lättare, och bränslet väger mindre.) Detta ger motsvarande ökning av lastförmågan, vilket kanske var det som behövdes för att ge tillräcklig lastförmåga för det antal personer bilen är byggd för.

(Lite av samma "tänk" som när man gör färskvattentankar med 2 avdelningar - en "kör-tank" och en "bo-tank" för att hålla vikten nere.)

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Kan det ha varit så att Coral sålts med olika storlekar på dieseltanken beroende på i vilket land bilen sålts? Jag har nu konstaterat följande efter att letat upp broschyrer på nätet med teknisk data för åren 2007-2008 (A 660 SP).

Engelsk broschyr 2007: 60 liter
Tysk broschyr 2007: 90 liter
Engelsk broschyr 2008: 90 liter
Tysk broschyr 2008: 90 liter

Har inte hittat några svenska broschyrer för dessa år.
Vilka årsmodeller är det som ni sett där det står 60 liter i svenska broschyrer?

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Jag har en broschyr för modellåret 2008 som det står tryckt med stora siffror på omslaget. Alla Coral, Coral Sport och Coral Van har 90 liters tank utom just A660SP som har 60 liter enligt denna broschyr med sitt supplement "Tekniska data".

Att det är olika i andra länder kan bero på annan lagstiftning angående körkorts-, vikt- och skatteklasser som ger andra möjligheter till registrering.

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Har både Izola och Coral dubbelgolv?

Jolof

HBK Medlem
Kommun
Hedemora
HBK-Nr
11883
Medlemskap
2026

Nja det stämmer inte riktigt. Blev tvungen att dubbelkolla eftersom jag vet att jag sett annonser där det stått att Izola haft dubbelgolv.

Kollar jag den engelska broschyren jag har så har alkov modellerna av Izola dubbelgolv men inte de halvintegrerade.

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2025

Ja, jag ser det nu i broschyren, alkovmodellerna har dubbelgolv. Antagligen beror det på att alkoven bygger så mycket på höjden att ett dubbelgolv akterut inte gör bilen högre, vilket skulle varit fallet på en halvintegrerad. Detta står bara skrivet om Izola, inte om Coral.

F

F.d. 25144

Guest

Izola har dubbelgolv...åtminstone min 697 sg.

Toppen