• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skillnaden på Fiat's Maxichassi

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Hej
Har just köpt en ny Adria 670 SL med 160 hkr motor och totalvikt 3500 kg.
Fick direkt problem vid första kontrollvägningen av bilen med
minimal utrustning och två personer i. (3600 kg)
Tömde hela bilen och vägde igen och räknade fram en tjänstevikt på 3310 kg
enligt de regler som anges för att beräkna tjänstevikten.
(full vattentank,förare 75kg, 90% bränsle, ingen markis el cykelställ el andra tillbehör)
Kan få byta ut bilen mot en likadan men med Maxichassi och
16" hjul. Denna har också totalvikt på 3500 kg.
Är det någon som med säkerhet vet om den går att vikta upp till 3850 kg ?

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Sv: Skilnaden på Fiat's Maxichassi

Hej!

Enligt Adrias hemsida och broschyr så finns modellen med 3 olika maxvikter, beroende på chassie antar jag. 3500kg, 4000kg, 4250kg. Det finns tydligen 4 olika chassien 35L, 35H, 40H, 43H (om det är chassiebeteckningar). Adria Mobil - CORAL S 670 SL - tekniske data

Jag hoppas verkligen att du kan väga upp till 4000kg.

I övrigt kan jag bara säga att jag tycker det är skamligt att bygga en bil på nästan 7,5 meter med en maxvikt på bara 3500kg. För mig är det en mix som aldrig kan bli riktigt bra.

Kolla vad du har för chassie. Kolla med Adria vad dom säger.

Hoppas verkligen att det fixar sig till det bästa.

J

Jarn

Guest

Jag skulle låta säljaren göra uppvägningen och leverera bilen till dig med vikt på 3,85 eller 4,0 ton.
Då slipper du ev. problem.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej
(full vattentank,förare 75kg, 90% bränsle, ingen markis el cykelställ el andra tillbehör)

Hej, råkade ut för ngt liknande med en Bürstner i730-10 i somras.
Bilen gick bara att väga upp till 3.700 kg men inte till 3.850, fö var egenvikten med std utrustning + markis och cykelställ enligt egen vägning 3.530kg (trots att egenvikten enligt prospekten skulle ligga på ca 3.100kg)

Fick 3 alt erbjudanden sedan jag påvisat "fel i varan" pga brist lastförmåga; 1) backa hela köpet 2) Välja annan bil 3) Accept bef bil uppvägd till 3.700kg.

Min erfarenhet säger;
# lita inte på HB-leverantörens givna info varken muntlig eller skriftlig, försäljarna/tom leverantören kan ofta mindre än du, kontrollera själv - skriv gärna in krav på disponibel lastvikt i kontraktet fån början!
# husbilars angivna egenvikter slår nästan alltid fel på mellan +200-300kg!
# tänk på att med ökad egenvikt reduceras angiven lastvikt lika mycket!
# läs av chassieskylten på bilen och kontrollera med chassietillv Fiat/Alko men vid skiljaktigheter om "möjlig totalvikt så gäller alltid "påbyggarens" COC-dokument (otroligt dyrt att ändra och måste då göras av påbyggaren)!

:oops: jag skulle satsa på ett garanterat 4-tonschassie men beakta ändå det jag skrivet ovan! I den här branschen är du helt utlämnad till troende, tyckande, mm - "allt" i leverantörernas kontrakt med dig avser att skydda dem, inte dig - det du kan lägga till är för att skydda dig själv i en affär som kan gå snett!
/ Lycka till!

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025
Sv: Skillnaden på Fiat's Maxichassi

Tilläggas kan att jag helt litade på bilens regbevis angående tjänstevikt och
last förmåga. HB-försäljaren har inte lovat något till mig om lastvikt så i detta fallet är han helt oskyldig och lovar dessutom att ställa upp med allt han kan för att fixa detta. Heder åt sådana försäljare.
Tjänstevikt enl. reg bevis 3013 kg
Maxlast enl. regbevis 487 kg

Alf Zell

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Detta tycker jag är en fråga där man kan kräva att försäljaren känner till/kan (vikter), annars är han inte särskilt kompetent (kanske "snäll" - men obs i affärer har man inga vänner)!
Kolla i det tekn underlaget som i ditt fall Adriasäljaren tillhandahållit(!), där ska det stå samma uppgifter som i regbeviset(!). Om det skiljer så är du i "god tro" och marknadsföringen falsk, att inte försäljaren vet vad som gäller är helt oacceptabelt, han måste självklart som säljare kunna sin produkt (HB säljare har ingen "frisläng")!!

atina1

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2025

Hej, råkade ut för ngt liknande med en Bürstner i730-10 i somras.
Bilen gick bara att väga upp till 3.700 kg men inte till 3.850, fö var egenvikten med std utrustning + markis och cykelställ enligt egen vägning 3.530kg (trots att egenvikten enligt prospekten skulle ligga på ca 3.100kg)

Fick 3 alt erbjudanden sedan jag påvisat "fel i varan" pga brist lastförmåga; 1) backa hela köpet 2) Välja annan bil 3) Accept bef bil uppvägd till 3.700kg.

Min erfarenhet säger;
# lita inte på HB-leverantörens givna info varken muntlig eller skriftlig, försäljarna/tom leverantören kan ofta mindre än du, kontrollera själv - skriv gärna in krav på disponibel lastvikt i kontraktet fån början!
# husbilars angivna egenvikter slår nästan alltid fel på mellan +200-300kg!
# tänk på att med ökad egenvikt reduceras angiven lastvikt lika mycket!
# läs av chassieskylten på bilen och kontrollera med chassietillv Fiat/Alko men vid skiljaktigheter om "möjlig totalvikt så gäller alltid "påbyggarens" COC-dokument (otroligt dyrt att ändra och måste då göras av påbyggaren)!

:oops: jag skulle satsa på ett garanterat 4-tonschassie men beakta ändå det jag skrivet ovan! I den här branschen är du helt utlämnad till troende, tyckande, mm - "allt" i leverantörernas kontrakt med dig avser att skydda dem, inte dig - det du kan lägga till är för att skydda dig själv i en affär som kan gå snett!
/ Lycka till!

Hej!
Var väger man så att det håller inför "Gud"?
Om man läser om dom som vägt på polisens vågar så får dom lika många vikter på bilen som där är vågar.
F.ö. håller jag med!
Mvh.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Detta tycker jag är en fråga där man kan kräva att försäljaren känner till/kan (vikter), annars är han inte särskilt kompetent (kanske "snäll" - men obs i affärer har man inga vänner)!
Kolla i det tekn underlaget som i ditt fall Adriasäljaren tillhandahållit(!), där ska det stå samma uppgifter som i regbeviset(!). Om det skiljer så är du i "god tro" och marknadsföringen falsk, att inte försäljaren vet vad som gäller är helt oacceptabelt, han måste självklart som säljare kunna sin produkt (HB säljare har ingen "frisläng")!!

I Adrias tekniska underlag står det i princip samma viktangivelser.
Skiljer endast på ett fåtal kilon.

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Hej!
Var väger man så att det håller inför "Gud"?
Om man läser om dom som vägt på polisens vågar så får dom lika många vikter på bilen som där är vågar.
F.ö. håller jag med!
Mvh.
Jag har vid flera tillfällen vägt olika bilar ex vid vägverkets kontrollplats utanför Borås och dessutom kontrollerat motsv vid Bilbesiktningen Aröd i Möndal med identiska resultat (diff inom 1 kg vid torr bil, med komp för förbr bränsle). Bürstners kontrollvägning i Vadstena av ena bilen (vid återlämn av bil pga vikt) visade något högre vikt än mina motsvarande vägningar, höll alltså inför gud!

För min del så vill jag påstå att vägverkets och bilprovningens vågar är tillförlitliga/"krönta" och att de visar korrekta värden. Med mer eller mindre väta el dyl kan förstås vikter förändras men resten är nog mest "skrönor".

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

I Adrias tekniska underlag står det i princip samma viktangivelser.
Skiljer endast på ett fåtal kilon.

Reg underlaget baseras på underlaget från tillv (vid bilens EU reg), värre om dessa underlag skiljer sig åt, men även det har jag upplevt.

Om använda försäljningsunderlag till dig (ex tekn info/reklam) avviker från verkligheten så ska du gå på verkligheten och inget annat. Avvikelser från försäljningsunderlaget är upp till försäljare/leverantören att klara ut betr falsk marknadsföring av beskriven bil (enl skriftlig reklam/info inkl std utrustn för akt marknad som du baserar ditt köp på)!

Verkligheten ska självklart överensstämma med den info du kunnat ta del av före köpet!

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Hej

Tjenestevekt er vel nesten som du beskriver? I Norge er den ihvertfall som du beskriver uten vann i vanntank, men med en full 11kg gassflaske. Heldigvis har man i Norge også begybt og veie alle nye bobiler over 3,5t siden det kan være så mye innvendig utstyr som ikke er med i typegodkjennelsen. Dessverre er det fremdeles mulig og montere mye av utstyret inni etter veiing eller det kan tas ut før veiing. Slik at skal man være helt nøyaktige kan man bare se bort ifra det som ståri vognkortet og kjøre bobilen på vekten og ta det derfra.
Har forresten selv også kjøpt nyere bobil nå siden vi var lei av alltid og være spente på hva som ville skje om vi ble stoppet på vekten. På papiret har vår nyere bobil 1525kg nyttelast etter kontrollveiing har den egentlig bare 1300kg. Så selvom vi har med alle bra ha greiene burde det være litt igjen? Fyller vi opp alle tanker og har mange passasjerer vil det nok ikke være nok? Ser at de nye bobilene av samme merke har ytteligere 700kg får de når totalvekten.
Så mitt råd er at en bobil på ca 7,5m bør minst ha 4,25t totalvekt om man kjører flere enn 2 i den og liker og ha med litt mer enn nødvendig?

Sörren

HBK Medlem
Kommun
Sundbyberg
HBK-Nr
6735
Medlemskap
2024

Jag har också best en 670Sl men då med chassit 40H H ska stå för Heavy totalvikt 4000Kg. Jag pratade igenom vikter mm med Krister på Adria i Tennhult och han sa då att Heavychassit väger lite mer än 35L Lättviktschassit. Det är bla lite kraftigare ram och bromsar.
Så ska du byta till H chassit får du ännu mindre lastförmåga om totalvikten endast ska vara 3500kg
Ring till Krister där på Adria han är den teknisk kunnige där.

Mvh Sören

Senast ändrad:
Toppen