• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skillnad på Hus-bilar i Sverige o Tyskland

Tjäder

HBK Medlem
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
19453
Medlemskap
2025
Tja
Vi sedan 20 år "kalanka" vagns åkare, dvs Combicamp, och det har har varit underbart att resa i europa på detta sett. Men nu kanske man börjar bli lite bekväm av sig.
Så våra tankar var att husbil är bra. Kollat på nätet och blir lite fundersam på priser mellan Sverige o Tyskland på husbilarna.
Min fråga är? finns det skillnad på bilar som köps i Tyskland och bilar som köps i Sverige.

Novisen som bott i "kalle" vagn i 20år

Tjäder

F

F.d. 4220

Guest
Sv: Skillnad på Hus-bilar i Sverige o Tyskland

Ofta importeras bilar till Sverige med så kallade "vinterpaket" och extra lull-lull.
Men även om man jämför bilar med samma utrustning, så är de billigare i Tyskland.
Skillnaden har dock minskat något, men det är fortfarande mycket kvar.

Det finns mängder av trådar här på ämnet husbilsimport, så du hittar mycket matnyttigt med sökfunktionen här.

//Stefan

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

En kan enkelt si at utvalget og variasjonene er mye større i Tyskland. Noen biler i Tyskland er bedre utstyrt enn samme bil i Sverige, men andre av samme modell kan være mindre utstyrt. Ser ut til at de svenske importørene i stor utstrekning starter med en "standard" pakke av opsjoner, mens i Tyskland er basis bil uten opsjoner - selv om nesten alle biler også der blir utstyrt med en masse opsjoner fra fabrikk så er variasjonene mye større.

De eneste biler du finner i Sverige og ikke i Tyskland er de svensk produserte husbilene.

J

Jimbo

Guest

Det enklaste svaret på frågan är nog:
Alla manualer till bodelen är på Tyska....

Sen kan det skilja på specifikationer som generalagenten i sverige har satt på de bilar de har i sitt sortiment för svenska marknaden precis som föregående talare skrev.
Men jag vet inte om det skiljer så mycket förutom vattenburen/luftburen värme (på vissa modeller anpassade för svenska marknaden) och förvärmd vevhusventilation.

Finns flera husbilshandlare som själva sidoimporterar nya husbilar och säljer i Sverige. De tillvalen de gör kan vem som helst göra som beställer en ny bil.

Det är vad jag tror.

Fler goda förslag?

F

F.d. 55511

Guest

Du kan glömma tullen, vi bor inom EU!

Lars Brandström

HBK Medlem
Kommun
Gagnef
HBK-Nr
3455
Medlemskap
2025

Nej inte några orimliga avgifter till Svenska staten heller om man inte tycker att de i sammanhanget små kostnaderna för registrering/besiktning är sådana .
Hälsningar Lars B

Toppen