• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skillnad på diesel i Sverige och Kontinenten?

M

Matts Torebring

Guest
Jag vet att flera av er skrivit i detta forum att diesel ute på kontinenten (Gasol/ine) Frankrike) ger mera kraft och lägre bränsleförbrukning. Jag märkte själv av mycket låg förbrukning, 1.06/ mil som lägst, på resan ned till Spanien i veckan. Vad skiljer på vår svenska diesel mot övriga Europa? Mvh www.mattstorebring,se

M

Matts Torebring

Guest
Sv: Skillnad på diesel i Sverige och Kontinenten?

Tack Sander, det var intressant att läsa och känna till. Mvh Matts Torebring

F

F.d. 55464

Guest

Själv är jag litet orolig för ev. bakterietillväxt i tanken, när man ställer in bilen för vintern. Men det kanske är skrönor , som allt annat ?

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2025

Finns medel att hälla i tanken på hösten. Ingår i vinterkonservering för bla båtar - både bensin och diesel.
Båtägare och många Hb-ägare har gjort det i flera år. :)

F

F.d. 55464

Guest

Jahaaaa ? Vad är det för medel då ??

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Med all förlov! Kommer ni ihåg ämnet? Skillnad på diesel i Sverige och kontinenten? Inte? Jag kan svara på frågan. Svaret är 10%!

Jappe

F

F.d. 55464

Guest

10% av vad ??

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Bränsleförbrukningen brukar minska med ungefär 10% när man lyckats förflytta sig själv och sitt fordon utanför Svea Rikes gränser och då menar jag inte alkoholförbrukningen. Många tror att den (alkoholförbrukningen) ökar men så är normalt inte fallet, i varje fall inte för dom som fyllt sjuttio!
Sic transit gloria mundi!

Jappe

harmony

FD HBK Medlem
Kommun
Värmdö
HBK-Nr
7210
Medlemskap
2022

Har en undring?,köpte en bil som kommit från Tyskland för 8 årsen har stått i garage sen dess ej tankad,är möjligen Tysklandsdiseln tillsatt med medel mot bakterier,har efter det kört bilen i 2 år utan några problem ?

kerand

HBK Intresserad
Kommun
Örnsköldsvik

För att återgå till tråden....

Det är skillnad på dieseln. Tycker mig komma 10 - 20 % längre per tank med "icke-svensk" diesel.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

Jag tankar lokalt och där har man ingen raps i dieseln. Den är mer energirik och saknar alger.
Visste ni att om alger bildas i en oljetank (under jord på macken), så smittas alla bilarsom tankar av detta bränsle. Därav att man måste byta bränslefilter oftare.

Per-Åke

HBK Medlem
Kommun
Skövde
HBK-Nr
4819
Medlemskap
2025

Jag har läst på flera svenska bränslebolags sidor att det ingår 5% RME i dieseln.

I Tyskland kallas den vanliga dieseln B 7, 7% RME. (B= Bio)

Sen hittar man på flera ställen ren RME kallad Biodiesel. Jag har blivit varnad av bekanta i Tyskland för denna även om priset är lägre, vill du ha bekymmer tanka den!

Per-Åke

Håkand

HBK Medlem
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2025

Jag har börjat tanka Preem diesel, med tallolja i. Tycker den fungerar lika bra som den diesel man köper i Europa. Bilen drar ungefär 1 dl. mindre än med annan svensk diesel jag har provat

hans p

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
782
Medlemskap
2024

Jag har börjat tanka Preem diesel, med tallolja i. Tycker den fungerar lika bra som den diesel man köper i Europa. Bilen drar ungefär 1 dl. mindre än med annan svensk diesel jag har provat
min drack mera med preem diesel kom 12 mil mindre än i tyskland

Toppen