• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skillnad mellan olika batterier

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Så här ser mina batterier ut.
1612897057582.png
1612897129592.png
Om jag läser detta rätt, så kommer mina batterier enligt diagramet ovan under 12V först vid 10% State Of Charge.
Eller, om jag vill spara batterierna, så har jag ca 12,4 V vid 50% SoC.
Det innebär ca 1300 laddcykler = 3,5 år om man cyklar batterierna en gång per dygn 365 dygn/år.
I mitt fall, ca 20 år livslängd......................60 cykler per år, vilket är mycket!

Till saken hör att detta är en fråga om att åka med dom gamla AGM batterierna till återvinningen/skrothandlarn, och ansluta dom nya.
Inget strul, ingen bluetooth, inga relän, inga evighetslånga trådar i ett forum för att det skall funka.....osv. :aja:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Så här ser mina batterier ut.
Visa bilaga 205715
Visa bilaga 205716
Om jag läser detta rätt, så kommer mina batterier enligt diagramet ovan under 12V först vid 10% State Of Charge.
Eller, om jag vill spara batterierna, så har jag ca 12,4 V vid 50% SoC.
Det innebär ca 1300 laddcykler = 3,5 år om man cyklar batterierna en gång per dygn 365 dygn/år.
I mitt fall, ca 20 år livslängd......................60 cykler per år, vilket är mycket!

Till saken hör att detta är en fråga om att åka med dom gamla AGM batterierna till återvinningen/skrothandlarn, och ansluta dom nya.
Inget strul, ingen bluetooth, inga relän, inga evighetslånga trådar i ett forum för att det skall funka.....osv. :aja:
När batterierna är slut är det dags att byta husbil :)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Så här ser mina batterier ut.
Visa bilaga 205715
Visa bilaga 205716
Om jag läser detta rätt, så kommer mina batterier enligt diagramet ovan under 12V först vid 10% State Of Charge.
Eller, om jag vill spara batterierna, så har jag ca 12,4 V vid 50% SoC.
Det innebär ca 1300 laddcykler = 3,5 år om man cyklar batterierna en gång per dygn 365 dygn/år.
I mitt fall, ca 20 år livslängd......................60 cykler per år, vilket är mycket!

Till saken hör att detta är en fråga om att åka med dom gamla AGM batterierna till återvinningen/skrothandlarn, och ansluta dom nya.
Inget strul, ingen bluetooth, inga relän, inga evighetslånga trådar i ett forum för att det skall funka.....osv. :aja:

Hej Michael, jag undrar ifall du har någon form av balansering av dina seriekopplade batterier, eller ifall du balanserar dem styckvis någon gång?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Jag balanserade dom innan jag seriekopplade dom.
Helt enkelt laddade dom till fullt med 6V, mätte med lös voltmeter efter något dygn så att dom var på samma spänning.

Detta hade nog inte behövt göras, dom låg mycket nära varandra vid leverans, samma tiondels volt.
När dom väl är seriekopplade kommer cellerna (6st) behålla samma spänning.
Ett vanligt 12V batteri består ju också av 6 seriekopplade celler. Skillnaden här är att dessa 6 celler sitter i två i stället för i en "låda".
 
Toppen