• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatteverkets förslag på förmånligare villkor för återbetalning av husbilsskatt

Status
Stängd för vidare inlägg.

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Kan fylla på med uppgifter från Spanien. Den årliga bilskatten Impuesto de Circulación är en kommunal skatt och varierar mellan kommunerna och typ av husbil. Spannet är från den billigaste 60 Euros till den dyraste som ligger på 180Euros/år.

Det är en bit upp till den svenska nivån
 
Senast ändrad:
D

Deleted member 11118

Guest
I Frankrike har de något liknande som Spanien om hustrun översatte rätt
Vägskatten är här mellan 65,97 € och 148,50 € (inklusive kommunala skatter)

La taxe de mise en circulation d'un motorhome n'est pas déterminée en fonction de la puissance du moteur, mais en fonction de la MMA (masse maximale autorisée) du motorhome :
- Pour les motorhomes ayant une MMA < 3,5 tonnes (permis B) : la taxe de circulation est de 148,50€ (taxes communales incluses)
- Pour les motorhomes ayant une MMA > 3,5 tonnes (permis C) c'est quelque peu différent. On ne tient pas compte du poids de ces véhicules mais bien du nombre d'axes (un ou deux axes) et le fait de savoir si des suspensions à air sont prévues. Le montant de la taxe de circulation est ici entre 65,97€ et 144,31€ (taxes communales incluses)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Norge og Danmark har en engangsavgift som for begge land i hovedsak er en CO2 avgift beregnet på bakgrunn WLPD tidligere NEDC. For biler som ikke har denne oppgitt fra produsent beregnes avgiften på motorkraft forbrenningsmotor og vekt. I Norge er det en rabatt for husbiler i denne avgiften, sist jeg sjekket ble avgiften for en husbil satt til 22% av hva en tilsvarende personbil ville fått. Varebiler på grønne skilt har en tilsvarende rabatt uten at jeg husker % tallet. Denne engangsavgiften betales ved første gangs registrering i Norge. For brukte biler gis det en aldersrabatt som er nesten linjær fra ny bil til null ved 30 års alder.

Norsk årsavgift var tidligere den samme for alle biler og under 2000 kr, nå heter den trafikkavgift og er like under 3000 kr - innkreves av forsikringsselskapene sammen med forsikringen på bilen. Nå beregnes den egentlig etter antall dager bilen er registrert - men det finnes ingen enkel måte å foreta avstilling og påstilling en må levere inn skiltene og det kommer en avgift ved omregistrering så det er ingen måte å spare penger på der.

Ser ut til at Danmark har tilsvarende løsning som Norge, men med høyere engangsavgift for husbiler.
 
Senast ändrad:

Glädjen

HBK Medlem
Inlägg
272
Kommun
Sigtuna
HBK-Nr
397
Medlemskap
2025
Har läst de nya skattereglerna men förstår inte vad som händer med bilar som nu tas ut 2020 fram till 2021 då reglerna införs. De står att beskattningen sker efter de gamla reglerna. Innebär det en beskattning då på 25-30 tusen för en 3,5 ton plåtis?
Eller landar man på ca 12000kr för 2020? Tacksam om någon kan reda ut detta.
Hälsningar
Glädjen
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Har läst de nya skattereglerna men förstår inte vad som händer med bilar som nu tas ut 2020 fram till 2021 då reglerna införs. De står att beskattningen sker efter de gamla reglerna. Innebär det en beskattning då på 25-30 tusen för en 3,5 ton plåtis?
Eller landar man på ca 12000kr för 2020? Tacksam om någon kan reda ut detta.
Hälsningar
Glädjen
Dessa bilar bilar får skatten 25-30.000 kr/år redan nu och med samma antal karensdagar vid avställning som idag, dvs 15 dagar.

Fr.o.m. mars 2021 är skatten fortsatt 25 - 30.000 kr, men då med 4 karensdagar.

Det blir svårt att sälja nya husbilar 2020. Troligen får vi se någon form av cashrabatter från branschen om man klarar finansiera det,

TommyD
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Det är ett uttalande som känns otydligt med avsikt, men förmodar att det är det dyra alt som gäller som gammalt
och ett sätt att testa oss och hur vi agerar under året.
(Sen igen får skriva snabbare)
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.566
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Observera att det som här diskuteras är endast en utredning från Skatteverket.

Nu ska Finansdepartementet ta ställning till utredningen och sedan utarbeta ett förslag som ska ut på remiss.

När sedan remissinstanserna sagt sitt, kan sedan Finansdepartementet utarbeta förslag på lagändring.

Därefter ska förslaget antas – eller förkastas.

Pålle
 

Lennart Eriksson

HBK Medlem
Inlägg
337
Kommun
Laxå
HBK-Nr
1411
Medlemskap
2024
Tänk om dom som bestämmer gjort utredningen först och sedan beslutat om ev höjning av avgiften, då man sett följderna och osäkerheten för alla led i husbilsbranchen. Men man kan i bland få för sig att dom har tunnelseende eller också förstår dom inte verkligheten av sina beslut. Vi har ju några mera sådana beslut när det gäller transportsektorn.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.032
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tänk om dom som bestämmer gjort utredningen först och sedan beslutat om ev höjning av avgiften, då man sett följderna och osäkerheten för alla led i husbilsbranchen. Men man kan i bland få för sig att dom har tunnelseende eller också förstår dom inte verkligheten av sina beslut. Vi har ju några mera sådana beslut när det gäller transportsektorn.
Tex. byggs nya vägar för miljarder samtidigt vill man minska biltrafiken.....
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.032
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ja om man tänker som stadsbo så verkar det ju bra ifall man tror att Sverige fungerar utan landsbygd, man stänger ju möjligheten för landsorts boende att få ett normalt liv.
Nu hänger jag inte med ,det är i storstäderna satsningen sker på nya vägar,samtidigt är det där man vill minska biltrafiken mest.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen