• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skatteverket

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sv: Skatteverket

Dessutom har den skatte "smitande" husbilsägaren missuppfattat situationen.
Skatteverket har INTE snokat bland hans privata bilder, dessa bilder äger Face Book!

Jag är inte med på FB, för jag LÄSTE licensvillkoren.

JanneW

HBK Medlem
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025

Jag tror inte det är husbilister de jagar, utan skattesmitare och det gör de helt rätt i.

Nu känner jag ju inte personen ifråga men man kan ju misstänka att Skatteverket hade något på känn och bara letade en anledning att slå till för inte tror jag dom surfar runt på allas FB konton utan anledning... :cool:

Men visst som WinterC säger så är bilderna inte privata om man läser användarvilkoren som heller inte är unikt för FB

Storebror ser dig ...... ;)

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Det känns som om den här killen gapat över för mycket, han skulle ägt bilen privat och tagit ut milersättning när han använder den i tjänsten.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

när jag parkerar tar jag alltid bilen ur tjänst...:D

Bosse

F

F.d. 29979

Guest

Skönt att det finns nån rättvisa!
Det finns väl ändå inte nån här på forumet som tror att han låter sitt företags husbil, värd nästan en miljon, stå när han ska åka på en semestertur?
Det är väl rätt uppenbart redan från första stund då han investerade husbilen i företaget att den skulle användas privat...?

J

Jarn

Guest

Det finns väl ändå inte nån här på forumet som tror att han låter sitt företags husbil, värd nästan en miljon, stå när han ska åka på en semestertur?
Det är väl rätt uppenbart redan från första stund då han investerade husbilen i företaget att den skulle användas privat...?

Han är ju HBK medlem, så han kanske svarar här....

bosse b

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
548
Medlemskap
2025

Nästan en miljon. Då hade jag också åkt Koncorde :rolleyes:
bosse b

F

F.d. 14324

Guest

Fallet i sig är en väl en sak, det tänker jag inte spekulera så mycket i.
Det som intresserar mig mest är att skatteverket använder inlägg från facebook som bevis och det klarade även ett överklagande vid förvaltningsrätten.
Men vad vet jag, det kanske inte var det enda beviset de hade.

mvh jocke

EPersson

HBK Medlem
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2025

Det finns ju en och annan skuta som är reggad som charter men som inte går att hyra:)
För några år sedan gjordes ett reportage om detta och journalisterna försökte hyra älsklingsbåtarna. Ägarna fatta ingenting....

Att äga en husbil i ett företag är nog inte så lätt, speciellt inte om den är inredd som ett fritidsfordon.

Storpontus

FD HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022

Skatteverket behöver inga "bevis"

Som ägare till ett fåmansbolag eller enskild firma gäller omvänd bevisföring. D.v.s. att det är man själv som skall bevisa att tex ett fordon inte använts för privat bruk. Skatteverket behöver bara bevisa att du har dispositionsrätt till det som förmånsbeskattas tex bil, båt, sommarhus o.s.v. och det är ju inte så svårt för skatteverket att säga att man som ägare till företaget även har möjlighet att använda prylarna privat. Sen måste man själv bevisa att man inte gjort det tex med 100% ig körjournal och liknande.

Att företagaren skall bevisa sin oskuld och inte myndigheten din skuld är tvärs emot alla normala regelverk.

Det räcker alltså med att ägaren till detta företag har haft möjligheten att använda HB:n privat för att bli förmånsbeskattad oavsett om han gjort det eller ej.

:confused:

Toppen