• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattekrångel även för klimatbonusbilarna

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Ser att det inte bara är vi med husbilar som drabbats av ogenomtänkta skatteförslag.

Bilbranschen totalsågar regeringens bonusförslag – ”illa övertänkt”
Många klimatbonusbilar går på export. Det vill regeringen sätta stopp för och har lagt fram ett förslag där den förste ägaren till bilen blir återbetalningsskyldig om bilen går på export inom fem år.
Motorbranschens Riksförbund, MRF, sågar förslaget jäms med fotknölarna.
”Det är illa övertänkt, ingen vågar ta ett sådant ansvar”, säger vd:n Tommy Letzén.”
Källa: Dagens Industri.


Visst förstår jag att man måste förändra nuvarande form, eftersom det knappast var tänkt att svenska skattebetalare skulle subventionera miljöbilar i t.ex. Norge, men att byta en dålig modell till en annan dålig modell, är knappast lösningen.

Med liggande förslag, vem törs köpa en ny elbil? För att inte tala om leasingbolagen som troligen köper de flesta företagsbilarna som får helt orimliga risker, alternativt mycket byråkrati och uppföljning.

Många som är besvikna på Finansdepartementet just nu, men det blir väl så när man kompromissar, lappar och lagar något som redan från början gjordes fel.

TommyD
 
Senast ändrad:

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Bonusen var väl tänkt att den skulle leda till sänkta CO2-utsläpp. Om bilen går på export så minskas ju också CO2-utsläppen. Klimatnyttan är med andra ord densamma som om bilen inte hade exporteras. Så egentligen spelar väl exporten ingen roll? För klimatets del har ju svenska gränsen ingen betydelse. Eller hur :) ?

MVH
Hans
 
F

F.d. 22252

Guest
Det här med CO2 är bara prat det handlar om pengar inget annat. Är ju fantastiskt att hitta en skatt på något som är osynligt och försvinner upp i luften bara genom en obevisad statistik.
Luften är inget problem för Sverige utan för andra världsdelar och det kan vi inte göra något åt.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Det här med CO2 är bara prat det handlar om pengar inget annat. Är ju fantastiskt att hitta en skatt på något som är osynligt och försvinner upp i luften bara genom en obevisad statistik.
Luften är inget problem för Sverige utan för andra världsdelar och det kan vi inte göra något åt.
Och hör sen! Expertisen har talat och FNs klimatkommission kan packa ihop och gå hem. Så det så. ;-)
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det här med CO2 är bara prat det handlar om pengar inget annat. Är ju fantastiskt att hitta en skatt på något som är osynligt och försvinner upp i luften bara genom en obevisad statistik.
Luften är inget problem för Sverige utan för andra världsdelar och det kan vi inte göra något åt.
Ursäkta men hoppas att du skojar!
CO2-problematiken är inget svenskt påhitt utan universellt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Bonusen var väl tänkt att den skulle leda till sänkta CO2-utsläpp. Om bilen går på export så minskas ju också CO2-utsläppen. Klimatnyttan är med andra ord densamma som om bilen inte hade exporteras. Så egentligen spelar väl exporten ingen roll? För klimatets del har ju svenska gränsen ingen betydelse. Eller hur :) ?

MVH
Hans
Jag anar en viss ironi i ditt inlägg, kan det stämma? :)
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Greta är i alla fall ett Svenskt påhitt. Kanske klimatskam också?
Växer bra gör det i alla fall, förmodligen tack vare ökad CO2.
Varför värmen är ett problem kan man undra med alla svenskar som alltid skall åka söderut så fort det råkar bli höst och lite mer normala temperaturer? Då borde det väl vara bra om det blir varmare så dom slipper åka så långt, speciellt här i landet.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Jag anar en viss ironi i ditt inlägg, kan det stämma? :)
En viss kanske. Men i grunden allvarlig. För egentligen spelar det ju ingen roll var vi reducerar CO2-utsläppen. Om t.ex. svenska staten skulle köpa kolkraftverk i Danmark och sedan lägga ner det så har vi fåt en avsevärd sänkning av CO2. Visserligen i Danmark men det är likadan CO2 vi skulle ha reducerat om vi gjorde motsvarande sänkning i Sverige. Var CO2 reduceras spelar just ingen roll eftersom klimatet inte känner några nationell gränser.

MVH
Hans
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Glöm inte miljövännernas eufori med E85 som en frälsare för klimatet. Det blev en kortlivad sak & dom bilarna som såldes körs idag i huvudsak på bensin eftersom subventionerna av etanol vid pumpen försvann. Man kan väl misstänka att finnansdepartementet tyckte det blev för dyrt. Man lyckades dock ta död på ett större antal mackar i glesbyggd så vissa fick 10 mil längre till närmaste tapp och det främjade ju inte direkt miljön. Vänta tills det sålds tillräckligt med EL bilar och laddhybrider, så försvinner nog bonusen för dessa också, fast bli inte förvånade över om malus blir kvar!
Miljöpolitik brukar ju lätt hamna i facket symbolpolitik!
 
F

F.d. 22252

Guest
Mitt inlägg var i högsta grad allvarligt menat, det bygger på data som presenterats.
jag är inte ute och cyklar som en del tror.
de s.k. miljöfolket som som verkar ganska outbildade har faktiskt förstört ganska mycket i vårt klimat men statskassanhar kanske tjänat pengar.
Våra bilar har medfört väldigt lite i till CO2 men kostat väldigt mycket för alla.
Kan några outbildade skrivbords politiker verkligen få ställa till det som de har gjort i Sverige?
 
W

Weckman

Guest
Var det inte lika idiotiskt med miljöbonusen på cyklar på 25% av inköpspriset??
Skrivbordsprodukt.
Jag köper eller köpte en elcykel typ mountainbike för 50’000:- och ställer den ouppackad å orörd i förrådet, och efter en vecka fick jag 10.000:- i bidrag insatt på mitt konto av regeringen. Sjysst.
Jag har 30 dagars öppet köp på cykeln och lämnar tillbaka den. Men 10,000:- behöll du.
Genomtänkt förslag. Mmmmm
Köpte även dyra cyklar till resten av familjen och sen flög vi på semester till Spanien för miljö bidraget för varje cykel.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Mitt inlägg var i högsta grad allvarligt menat, det bygger på data som presenterats.
jag är inte ute och cyklar som en del tror.
de s.k. miljöfolket som som verkar ganska outbildade har faktiskt förstört ganska mycket i vårt klimat men statskassanhar kanske tjänat pengar.
Våra bilar har medfört väldigt lite i till CO2 men kostat väldigt mycket för alla.
Kan några outbildade skrivbords politiker verkligen få ställa till det som de har gjort i Sverige?
Hej !
Ja det är i alla fall inte klimatet som gynnas av sk klimatbonusbilar, eftersom 80% av den globala el-genereringen har fossilt ursprung.
Men 0% utsläpp ser bra ut på den okunniges skrivbord.
BBa
 

beritoove

HBK Medlem
Inlägg
35
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
5780
Medlemskap
2024
Är det inte konstigt att dom som kan det här med miljö och klimat aldrig får vara med i SVT o tv4 och debattera klimatfrågorna. Jag tänker Lars Bern Elsa Widdin Lennart Bengtsson istället tar man fram skolkande Greta o agronom Rockström som regeringens experter. Det växer väldigt bra med livets gas utan co2 skulle jordens befolkning svälta ihjäl och då sjunker co2 av sig själv. Kanske det globalisterna vill. PS titta på swebbtv på nätet.
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Vilken bra tråd. Då kanske jag kan få svar på en fråga.
Man made co2 är ca 10% av jordens co2 belastning. Enligt parisavtalet skall de 10% minskas med 50% till 2030 (?). Det betyder att av de 10% som är civilisationens bidrag så tar vi bort hälften. Men de 90% som jorden står för. Vem fixar dom
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Nästa istid (köldperiod) fixar dessa. Dvs ökar temperaturen så avger haven den koldioxid dom bundit och blir det kallare så absorberar dom CO2.
Kolla gärna sidan ”klimatsans”, där finns kurvor som visar att först ökar temperaturen och sen ökar CO2 som en konsekvens av detta och inte tvärtom. Mätningar med borrkärnor i från isen i Arktis visar dessutom detta fenomen långt innan bilar fanns.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Vilken bra tråd. Då kanske jag kan få svar på en fråga.
Man made co2 är ca 10% av jordens co2 belastning. Enligt parisavtalet skall de 10% minskas med 50% till 2030 (?). Det betyder att av de 10% som är civilisationens bidrag så tar vi bort hälften. Men de 90% som jorden står för. Vem fixar dom
Utan att ha någon direkt koll måste jag ändå undra: Skall det verkligen ner till 0 eller är det faktiskt bara de "extra" 10% som vi står för som är själva problemet?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Målet för klimatpolitiken enligt Parisavtalet är att vi skall ner till de nivåer av CO2-utsläpp som behövs för att begränsa temperaturökningen till 2 grader (har jag för mig det var) över hela världen. Ett annat mål som hare nämnts är att få ner nivåerna till det som gällde innan västvärlden blev industrialiserat, dvs. någon gång sekelskiftet 1700 - 1800.

Svensk klimatpolitik går ut på att uppfylla de klimatmål som är uppställda frö Sverige. Har för mig att det står i klimatlagen vad de är. Något i stil med att vi skall bli CO2-neutrala till 2030. Allt går att hitta på Naturvårdverkets web.

MVH
Hans
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Utan att ha någon direkt koll måste jag ändå undra: Skall det verkligen ner till 0 eller är det faktiskt bara de "extra" 10% som vi står för som är själva problemet?
Ja, det är vad allt handlar om. Dessutom har co2 en ytterst liten inverkan på klimatet. Temperturhöjningen som beror på co2 lär vara logaritmisk.
 
Toppen