• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skattekrångel även för klimatbonusbilarna

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Målet för klimatpolitiken enligt Parisavtalet är att vi skall ner till de nivåer av CO2-utsläpp som behövs för att begränsa temperaturökningen till 2 grader (har jag för mig det var) över hela världen. Ett annat mål som hare nämnts är att få ner nivåerna till det som gällde innan västvärlden blev industrialiserat, dvs. någon gång sekelskiftet 1700 - 1800.

Svensk klimatpolitik går ut på att uppfylla de klimatmål som är uppställda frö Sverige. Har för mig att det står i klimatlagen vad de är. Något i stil med att vi skall bli CO2-neutrala till 2030. Allt går att hitta på Naturvårdverkets web.

MVH
Hans

Jo det stämmer nog,
Men det frustrerande är att de med nyare husbilar ska lösa denna sak :msn_wall:
 

marunga

FD HBK Medlem
Inlägg
918
Kommun
Tranemo
HBK-Nr
14029
Medlemskap
2022
Målet för klimatpolitiken enligt Parisavtalet är att vi skall ner till de nivåer av CO2-utsläpp som behövs för att begränsa temperaturökningen till 2 grader (har jag för mig det var) över hela världen. Ett annat mål som hare nämnts är att få ner nivåerna till det som gällde innan västvärlden blev industrialiserat, dvs. någon gång sekelskiftet 1700 - 1800.

Svensk klimatpolitik går ut på att uppfylla de klimatmål som är uppställda frö Sverige. Har för mig att det står i klimatlagen vad de är. Något i stil med att vi skall bli CO2-neutrala till 2030. Allt går att hitta på Naturvårdverkets web.

MVH
Hans
Där ligger kanske en del av problematiken, co2:s inverkan på temperaturen är fortfarande inte helt utredd. Man antar att det påverkar eftersom det är en växthusgas. Och modellerna som används är programmerade att utgångsläget är människans påverkan på klimatet. Andra faktorer som exempelvis solens inverkan beaktas inte.
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Där ligger kanske en del av problematiken, co2:s inverkan på temperaturen är fortfarande inte helt utredd. Man antar att det påverkar eftersom det är en växthusgas. Och modellerna som används är programmerade att utgångsläget är människans påverkan på klimatet. Andra faktorer som exempelvis solens inverkan beaktas inte.
Modellerna försöker modellera fram temperaturen på jorden utgående från en oherrans massa faktorer. Utgångspunkten är inte att all ökning beror på människan. Problemet är alla dessa faktorer. Många av dom har vi fortfarande dålig kännedom om. En klassiker är bildning av moln och hur det påverkar temperaturen. Många antaganden man har gjort har också fått revideras efter att ny forskning har visat att det inte var som man trodde. En tredje faktor i sammanhanget är att modellen är oerhört känslig. Ändrar man ytterst litet på viktningen av någon parameter så kan resultatet bli radikalt annorlunda. Men modellen som IPCC har tagit fram är den accepterade (hur rätt eller fel den än är) och modifieras allteftersom ny kunskap kommer fram.

Kontentan är att vi fortfarande inte vet hur jordens klimat fungerar annat än i stora drag.

Mätningar visar dock på att temperaturen ökar. Men då skall man komma ihåg att första gången vi hade möjlighet att mäta temperaturen över hela jorden, inte bara på land utan också i oceanerna, var på 60-talet när metereologiska satelliter skickades upp för första gången. All tidigare mätningar av temperatur är mer eller mindre osäkra. På land hyfsat bra från ungefär 1700-talet, även om man kan fundera på hur väl termometrarna var kalibrerade. Det är trots allt tiondelar av grader vi talar om. Sedan har ju termometrarnas placering spelat roll. Bebyggelsen på en viss plats på 1700-talet och idag är sällan likadan (städerna växer) så då görs det kompensering för detta som man kan fundera på hur korrekt den är. Det kan ju skilja flera grader en vanlig vinterdag mellan Stockholms innerstad och ytterområdena. På vatten finns bara mätningar där båtar gick. Främst de rutter som engelska flottan använde. Indirekt har man gissat temperaturer genom att läsa skildringar och göra mätningar på borrkärnor.

Sedan har vi ju den andra diskussionen om hur en temperaturökning påverkar oss, djuren etc. och den är ännu mer förvirrad.

MVH
Hans
 
Toppen