• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt

Gusta

HBK Medlem
Inlägg
247
Kommun
Avesta
HBK-Nr
16169
Medlemskap
2024
Om man ställer på en husbil 2 mån, vad kostar det totalvikt 4000 kg
Mvh Gusta
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.905
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Eftersom skattens storlek inte beror enbart på totalvikten, utan på en mängd andra faktorer, går det inte att svara på frågan.

Årsskatten för den aktuella bilen hittar du, med hjälp av registreringsnumret, på Transportstyrelsens hemsida. Därefter kan du lätt räkna ut hur stor skatten blir per månad.

Pålle
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
På den bilen är det med största sannolikhet dygnsskatt (om årsskatten är över 4800 kr).
Ta årsskatten dividerat med 360 så får du skatten per dygn.
Multiplicera sedan dygnsskatten med antalet dagar bilen varit påställd.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
594
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Jag vet heller inte... men gissar på att transportstyrelsen håller hårt på traditionerna... så de kanske fortfarande använder den västgötska kalendern från år 347 ?
Annars kan det handla om olika månfaser eller jordaxelns lutning?

Mest lutar jag åt att de förenklat... varje månad har 30 dagar och året har 12 månader.... 30 gånger 12 blir 360.


 
Senast ändrad:

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.571
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Förlåt Blaser, men om man är petig beräknas dygnsskatten faktiskt som årsskatten dividerat med 360. Varför förstår jag inte....
(inte helt lätt att hitta uppgiften)
OK, tack för rättelsen, jag hade för mig att det var så men hittade inte och la inte heller ner något direkt arbete på att söka då variationen blir så liten men rätt ska vara rätt, hur galet det än är.

Edit: Det kanske har med skottåret att göra :D (Obs ironi)

Så då är rätt formel (5640/360)*60=940 och sedan så tillkommer registerhållningsavgiften.
 
Toppen