• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skatt personbil

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Jag skall sälja min personbil, det är ny skatteperiod februari. Den nya köparen säger att han skall betala den nya skatten.
På reg.beviset står "Skatten debiteras i januari. Den som är registrerad ägare vid ingången av denna månad är skyldig att betala skatten, skatten avser tiden februari-januari"
Hur kan jag försäkra mig om att han inte blåser mig på skatten.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.607
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Skatt personbil

Begär skattebeloppet av köparen och betal själv in den!

Har du inte fått räkningen än så kolla vilket belopp på Transportstyrelsen.
 
F

F.d. 50609

Guest
Sv: Skatt personbil

Den som är registrerad ägare vid ingången av uppbördsmånaden är skattskyldig, i ditt fall du.

Begär pengen av köparen och du (ingen annan) ansvarar för att pengarna finns på transportstyrelsens konto senast det datum som står på fakturan.

Alt2. ställ av bilen innan försäljning (1 minut via appen "mina fordon") så får den nya ägaren ställa på den efter att ni gjort ägarbyte.
vilket då kommer dröja till att den nya ägaren fått SITT registeringsbevis då qr-koden krävs för honom.
Använd gärna appen Mina Fordon för ägarbytet, om inte så är det du som säljare som ska skicka iväg ägarbytet. men med appen så är det klart innan köparen lämnar parkeringen.
Ditt försäkringsbolag får automatiskt meddelande om att fordonet är sålt och kommer återbetala det du redan betalt in, om du har speciella önskemål kring återbetalningen så kontaktar du ditt försäkringsbolag annars så kommer detta ske helt automatiskt.
 

smocken

HBK Medlem
Inlägg
109
Kommun
Falköping
HBK-Nr
7203
Medlemskap
2024
Sv: Skatt personbil

Hej!

Tag skattepengarna av kunden o betala in.
Har själv litat på en köpare för ca12-13 år sedan (en diesel bil dyr skatt då)
blev blåst fick bet in sura skattepengar.

MVH

Uno Larsson

Skratt hälsar
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Skatt personbil

Det är min bil som jag haft snart 15 år och råkat ut för krock med vägräcke, (halvförsäkrad). Jag Sms-ar köparen att jag ställer av bilen dagen efter avhämtning.
Han sms-ar tillbaka: Hej efter jag hämtat bilen och lämnat in på verkstad så dom fixar de krockskadade delarna, vilket lär ta ca 1 vecka. Efter de ringer jag till transportstyrelsen och du får avställda bilen så får du tillbaka dina skattepengar.

Vad ska man tro, han ska komma imorgon och hämta bilen.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Skatt personbil

Tyvärr låter det som om han försöker lura dig.
Varför skall han ringa Transportstyrelsen, han kan inte göra något via telefon där så länge du står som ägare....

Om du kan, så skaffa som sagt appen "Mina fordon" och ställ genast av din bil. Sedan kan man göra påställning samtidigt med ägarbyte, då på nya ägaren..
 

Rotax

HBK Medlem
Inlägg
207
Kommun
Luleå
HBK-Nr
976
Medlemskap
2026
Sv: Skatt personbil

Köparen hämtar bilen 16/1 betalar 2000 kr. Jag ställer av bilen den 17/1 , på måndag ringer killen och är sur vill att jag ska betala honom 1800 kr för skatten, jag nekar betala något.
Är orolig att Transportstyrelsen ska kräva mig på skatten (2035 kr) men idag kom räkning på 50 kr för vägtrafikregisteravgift 2016-02-01--2017-01-31 vilket jag tolkar att jag är befriad från bilskatten.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Skatt personbil

Jag har nog en känsla av att om den nya ägaren protesterar över att du ställt av en bil som HAN förfogade över så kan han besvära sig hos transportstyrelsen över din avställning, om ägarbytesdatum är 2016-01-16 så har du ställt av ett fordon du inte ägde. Jag förstår till fullo dit handlande men det här är ett problem som ofta uppstår då bilarna är i debiteringsmånad.
mvh Fritidsbonden
 
Toppen