Kronvall
HBK Medlem
Sv: Skatt på ny husbil
Har kollat lite i direktivet ”motorfordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning”
Enl. direktivet mäter man alla kolföreningar, alltså inte bara CO2. Mätningen av kolföreningarna är även underlag för beräkning av bränsleförbrukningen.
Hela den proceduren behöver man ju inte göra för endast fastställa CO2 från ett fastbränsle som diesel där CO2 innehållet är känt.
Eftersom husbilar inte omfattas av direktivet kan emissionsberäkningen av CO2 göras genom att mäta bränsleförbrukningen enl. kravet för blandad körning.
Att beräkna CO2 utsläppet för ett fordon som kör på ett fastbränsle som diesel, är inte ”rocket science” precis.
Vet man hur långt man kört och hur mycket bränsle som gick åt så har man gjort den svåraste delen av uträkningen.
Jag tror t.o.m. att en husbilstillverkare skulle klara det, och till en rimlig kostnad.
Frågan är varför dom ska göra det.
Nu vet jag inte om det bara är Sverige som har koldioxidbaserad fordonsskatt där man får högsta skattesatsen om dieselförbrukningen är 1 liter/mil eller mer.
Hur många husbilar har en bränsleförbrukning under 1 liter/mil blandad körning, dom måste vara lätträknade.
Grattis ni som lyckas
Nedan hittar du källmaterial.
Mig veterligen, är det endast ett företag i Sverige som är acrediterat för denna typ av test: https://www.avl.com/sv/avl-mtc-motortestcenter-ab
Har kollat lite i direktivet ”motorfordons koldioxidutsläpp och bränsleförbrukning”
Enl. direktivet mäter man alla kolföreningar, alltså inte bara CO2. Mätningen av kolföreningarna är även underlag för beräkning av bränsleförbrukningen.
Hela den proceduren behöver man ju inte göra för endast fastställa CO2 från ett fastbränsle som diesel där CO2 innehållet är känt.
Eftersom husbilar inte omfattas av direktivet kan emissionsberäkningen av CO2 göras genom att mäta bränsleförbrukningen enl. kravet för blandad körning.
Att beräkna CO2 utsläppet för ett fordon som kör på ett fastbränsle som diesel, är inte ”rocket science” precis.
Vet man hur långt man kört och hur mycket bränsle som gick åt så har man gjort den svåraste delen av uträkningen.
Jag tror t.o.m. att en husbilstillverkare skulle klara det, och till en rimlig kostnad.
Frågan är varför dom ska göra det.
Nu vet jag inte om det bara är Sverige som har koldioxidbaserad fordonsskatt där man får högsta skattesatsen om dieselförbrukningen är 1 liter/mil eller mer.
Hur många husbilar har en bränsleförbrukning under 1 liter/mil blandad körning, dom måste vara lätträknade.
Grattis ni som lyckas