• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

skatt höjs på bilar

rapido7066

HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
15453
Medlemskap
2026
Nya lagar som påverkar din ekonomi

Energiskatter
En rad förändringar i energiskatter gäller från årsskiftet. Bland annat höjs viss koldioxidskatt för uppvärmningsbränsle inom jordbruket, skogsbruket och vattenbruket samt inom industrin. Inom en del andra områden sänks denna skatt.

Energiskatten höjs också på gasol, naturgas samt för kol och koks.

Energiskatten på diesel höjs med 20 öre per liter. Även energiskatten på el förändras baserat på tidigare priser.

Den koldioxidbaserade fordonsskatten höjs från 15 till 20 kronor per gram koldioxid som bilen släpper ut.

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: skatt höjs på bilar

Kan bara säga grattis till de som röstade borgeligt .... de är värre än miljöpartiet ...

Jag är i grunden en from människa. Jag försöker se och respektera allas sidor och åsikter..., men det här var nog något av det dummaste jag läst på länge..., oavsett politisk uppfattning. Det finns gränser för hur mycket man får förenkla verkligheten, åtminstone när man saluför sina åsikter offentligt. Det här känns mest som ett illa dolt förakt för andras åsikter och sånt gör mig ledsen.

Krister N

petterssonbj

HBK Medlem
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2025

HBK bara växer och växer hos mig nu kan man t.o.m se hur medlemmarna röstar
tack vare tack knappen, vad man nu ska ha den kunskapen till kan man undra.

:mad:;):confused:

God fortsättning P-zon

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025

God fortsättning P-zon

Du har en poäng där P-zon. Jag menade det faktiskt inte som att svara politiskt utan mer att jag inte gillar de där svepande, nedlåtande beskrivningarna av andras åsikter.

Men jag lovar dig att du inte kan se hur jag röstar! :)

Krister N

F

F.d. 18251

Guest

God fortsättning P-zon

Jag instämmer Krinil. Skulle han se det så är det väl så att han sitter inne i valurnan för att kunna se.

T

Teddi

Guest

e de nån som undrar varför vi har fått klassifieringen personbil klass2 på våra bilar. vi har fortfarande lätt lastbil som tidigare. men vi säras från nyttotrafiken .en säng ett kök dusch o.s.v gör skillnad. efter en diskussion med stockholm kan vi räkna med stora skattehöjningar i framtiden.en helt ny bil med partikelfilter har inget som helst värde såvida de inte e en lätt lastbil.de enda värdet ligger hos köparen men de mäts inte i pengar.endast eget miljötänkande.vi betraktas som miljöförstörare.ja tillade att de finns en annan grupp fritidsälskare nämligen båtägare.dom betalar ingen skatt överhuvudtaget.varför? fick inget konkret svar på detta.de skrämmer mej lite grann. ja tänker på värdeminskning o.s.v. har själv annulerat ett kontrakt på en helt ny bil. den ja har nu blir den sista..

F

F.d. 5106

Guest

Såg nu att vår buss har dom sänkt skatten på med ca 300:- /år:) (fast iof. om ett år till är den skattebefriad)

Leif Karlsson

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028

Jag är i grunden en from människa. Jag försöker se och respektera allas sidor och åsikter..., men det här var nog något av det dummaste jag läst på länge..., oavsett politisk uppfattning. Det finns gränser för hur mycket man får förenkla verkligheten, åtminstone när man saluför sina åsikter offentligt. Det här känns mest som ett illa dolt förakt för andras åsikter och sånt gör mig ledsen.

Krister N

Ursäkta mig om jag har trampat dig på tårna men detta var min åsikt krinil . Sen om du har andra åsikter det är upp till dig . men att uttala sig om att det va det dummaste du har läst anser jag att det är kränkande eller är det du som är moral gubbe här?

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Att blanda in politisk åsikt över sin besvikelse gällande en höjning som gäller några hundra lappar per år för genomsnitts HB resenären,
kanske mer är än anvisning i hur trångsynta vi människor kan var i vår egna lilla bubbla...

Vad vet vi vilka höjningar som skett om ev. andra partier stått vid det statliga rodret?

Vilket som, pris höjningar i samhället har väl skett sedan människan började tillverka mynt?

Jag hoppas att den/de hundra lappar som på detta vis nu tillförs statskassan via mig, används synnerligen förnuftigt! ;)
För de går knappast tillbaks till oss bilister, med förhoppning på att de då kanske istället nyttjas till sjukhus & äldrevård.

Vänligen, Magnus

Toppen