• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skator!!!!

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

hianders

Guest
Vi har ett problem att skator gillar vår och grannens (också HBKare) tomter sedan något år. I år har de boat hos grannen och fått ett gäng ungar som nu verkar flygfärdiga. Vi vill inte ha dem kvar här och definitivt inte att de kommer tillbaka nästa år.

Vad gör vi?? Tacksam för förslag!

hianders/Inger & Hasse
:wideeyed::wideeyed:

F

F.d. 2621

Guest
Sv: Skator!!!!

Jag tycker att Pica Pica är en både vacker och trevlig fågel att ha runt tomt och hus.

Det enda som har stört mig är när de på sensommaren rycker upp torra och döda grästuvor för att komma åt trädgårdsborrarnas feta larver. Det är nog många som på så sätt fått sina gräsmattor delvis förstörda. Och skyllt på skatorna.

Innan de, som jag, lärde mig hur man ska förhindra det. På försommaren kan man ju se hur de små röda och svarta skalbaggarna svärmar över gräsytorna och lägger sina ägg. Under 2-3månader växer dessa till sig till feta, ca 2 cm långa, vita larver, som livnär sig på gräsrötterna. Gräset dör och fåglarna rycker bort de torra grästovorna för att komma åt larverna.

Det finns tyvärr bara en metod att förhindra detta, nämligen s k parasitära nematoder (mikroskopiska ringmaskar), som man köper av bl a Weibulls återförsäljare. Några miljoner sådana i ett slags gelé blandas ut i vatten, som sprids över gräsytorna -lämpligen under början av augusti. Inte billigt alls tyvärr, men bra. De små ringmaskarna tar effektivt kål på larverna och man slipper förbanna skator, sorkar, vildsvin med flera som förstört ens fina och dyra gräsmatta!

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040

Visst är det vackra, intelligenta fåglar men inga man vill ha inpå sig någon längre tid.

Det enda effektiva sättet att få dem att häcka någon annanstans är att riva ner bona nu till hösten och sedan fortsätta med detta så snart man ser att de bygger nytt.

H

hianders

Guest

Tack Gunnar! Vi vill inte ha dem alls här av olika skäl, bl a skitar de ner vår personbil och husbil. Vi rev ner ett bo förra året med påföljd att de nu högt högt upp i en gran hos grannen byggt ett bo som vi inte med bästa vilja i världen kan ta ner. Vi skall undersöka fler metoder, var så säker.

Sen må de vara vackra när de breder ut sina vingar men men............................

fru hianders/Inger

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Vi hadde et slikt problem for noen år siden, men Karen hadde en liten svart katt som fikset saken for oss. Den klatret opp i boet og tømte det - og utviklet sin egen måte å fange voksne skater. Den la seg midt på plenen og viftet med svansen til skaten gikk til angrep. Dette møtte den med 20 skarpe klør og 4 huggtenner - katten veide ikke stort mer enn en fullvoksen skate!
Skaten og katten gikk i bakken noen meter fra der katten hadde ligget og som oftest var skaten allerede død før den traff bakken. Imponerende å se katten sprette en meter opp fra liggende posisjon og snu seg slik at den fikk tak i kroppen med alle klør samtidig som den bet skaten i halsen.

F

F.d. 2621

Guest

Usch - sickna råa medlemmar det finns! De enda djur jag själv med berått mod kan ta livet av är fästingar, myggor och blinningar! Och en del av sådana kryp äter fåglarna upp!

Heja Pica Pica! Försvara dina revir mot dessa råskinn som vill jaga bort dig!

H

hianders

Guest

Dessutom skrämmer de bort våra småfåglar som talgoxe och blåmes, nötväcka m fl som vi tidigare somrar haft fullt av i trädgården och de flesta holkarna har varit bosatta. Nu har vi endast svartvit flugsnappare som vill häcka här.

Som sagt, skator må vara vackra och intelligenta men vi vill inte ha dem på vår gård eller hos grannen!

Inger

F

F.d. 17667

Guest

I vårt gamla päronträd bor skatorna högst upp sedan många år. I mitten på stammen, i en av trädets håligheter, bor ett småfågelpar och ytterligare någon meter ner, också i hålighet, bor ett annat småfågelpar. Trädet står ca 4m från vårt uterum och det är jättekul att betrakta dem särskilt när skatorna lurar "skjortan" av vår hund. Jag skulle sakna dessa småfåglar inklusive skatorna. En och annan fågelskit på bilen blir det, men det är så lätt ordnat att ta bort.

F

F.d. 55374

Guest

Har ett helvete med flygfän av alla de slag, min bättre hälft
har fågelfobi, hon törs nästan inte lämna husbilen om det
sitter en liten sparv utanför.
Tommy R

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026

Bor du utanför tätbebyggt område, så skjut odjuren. (skatorna)

De lär sig extremt fort en sådan läxa. (de överlevande alltså)
För ännu större effekt, spika upp en död skata väl synlig.

Som sagt, de är läraktiga.:D

aake

FD HBK Medlem
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021

Näst sista gången vi köpte hus var jag beredd att betala 50 tusen extra för att det var ett skatbo på tomten. Omöjligt att locka dem att bygga om de inte själva valt platsen, däremot går det med lite träning få dem att leka med både barn och jakthundar:

img637 (Large).jpg

img322 (Large).jpg

aake

F

F.d. 55374

Guest

Värst för oss är när man står på någon ställplats och det finns folk
som matar fåglar.
Tommy R

Bodekull

HBK Medlem
Kommun
Karlshamn
HBK-Nr
1660
Medlemskap
2025

Enligt en gammal skröna är det ond bråd död som väntar den som river ned ett skatbo.
Nämnde detta för en granne för några år sedan, och fick ett hånflin tillbaka.
Vem tror ni dog året därpå? Jo just det, den hånflinande grannen.
Kanske en eftertanke.

F

F.d. 50195

Guest

Har också skatfamilj på tomten, trevliga djur och kul att titta på, inga stora problem med dessa fåglar, någon skit på bilen ibland, men det kan jag stå ut med, går ju att ta bort.

H

hianders

Guest

Enligt en gammal skröna är det ond bråd död som väntar den som river ned ett skatbo.
Nämnde detta för en granne för några år sedan, och fick ett hånflin tillbaka.
Vem tror ni dog året därpå? Jo just det, den hånflinande grannen.
Kanske en eftertanke.

Vi rev ju ned ett bo förra året men såvitt jag vet lever min man ännu! :yes:

Man skall väl ändå vara försiktig med att ta bort skatbon. Det är ju intelligenta fåglar men vi vill inte ha dem på vår gård!! Varför har vi inte småfåglar här längre på sommaren??
Skatorna tar "stor plats" så kanske de, småfåglarna, inte vågar boa här längre.

Godnatt
fru hianders/Inger

F

F.d. 29925

Guest

Vi har två skatbon på tomten och det verka vara fullt i alla holkarna (c:a 10) förutom alla tornsvalor som bor under takpannorna. Även hussvalor håller till här.

Men även höken kommer och hämtar lite proviant här emellanåt, även skatungar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen