Sv: Skator!!!!
Jag tycker att Pica Pica är en både vacker och trevlig fågel att ha runt tomt och hus.
Det enda som har stört mig är när de på sensommaren rycker upp torra och döda grästuvor för att komma åt trädgårdsborrarnas feta larver. Det är nog många som på så sätt fått sina gräsmattor delvis förstörda. Och skyllt på skatorna.
Innan de, som jag, lärde mig hur man ska förhindra det. På försommaren kan man ju se hur de små röda och svarta skalbaggarna svärmar över gräsytorna och lägger sina ägg. Under 2-3månader växer dessa till sig till feta, ca 2 cm långa, vita larver, som livnär sig på gräsrötterna. Gräset dör och fåglarna rycker bort de torra grästovorna för att komma åt larverna.
Det finns tyvärr bara en metod att förhindra detta, nämligen s k parasitära nematoder (mikroskopiska ringmaskar), som man köper av bl a Weibulls återförsäljare. Några miljoner sådana i ett slags gelé blandas ut i vatten, som sprids över gräsytorna -lämpligen under början av augusti. Inte billigt alls tyvärr, men bra. De små ringmaskarna tar effektivt kål på larverna och man slipper förbanna skator, sorkar, vildsvin med flera som förstört ens fina och dyra gräsmatta!