• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skarva gasolledning

F

F.d. 16416

Guest
Hej!

Vill minnas att det enligt byggnormen inte är tillåtet att skarva en vattenledning med en dold exempelvis vinkelkoppling. Kopplingarna måste kunna kontrolleras.
Har i husbilen på gasolledningen till Trumavärmaren med ficklampa och spegel hittat en fabriksmonterad vinkelkoppling, som ligger väl inbyggd och är omöjlig att kontrollera eller byta ut utan att riva halva inredningen.
Min fråga...finns det några regler angående detta för gasolinstallationer?

Roadglider
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Skarva gasolledning

Hej!

I min anläggning är det 10 mm stålrör och dessa lär enligt uppgift vara mindre känsliga för vibrationer och kan därför klamras glesare. Månne andra nackdelar med stålrör - svårare att böja , rostpåverkan???

Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Skarva gasolledning

Hej!

I min anläggning är det 10 mm stålrör och dessa lär enligt uppgift vara mindre känsliga för vibrationer och kan därför klamras glesare. Månne andra nackdelar med stålrör - svårare att böja , rostpåverkan???

Roadglider

Är du säker på att det inte är förnicklade eller förkromade kopparrör?
Det kan också vara bundyrör som är kopparbelagt stålrör
med en yttre yta av tenn.
Men de har en matt yta. De används som bromsrör mm, och då är det lugnt.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Skarva gasolledning

Hej!
Det är stålrör belagda med ett ytskikt av något plastmaterial. Läser om dom i tyska Reimo-katalogen. Tydligen vanliga i Tyskland...inga kopparrör finns beskrivna.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Skarva gasolledning

Tur att de använder stårör. Då behöver man ju inte vara så rädd för att kopplingar och nipplar skall lossna.
Jag kom att tänka på att om du vill fixera rören utan för mycket arbete kan du använda byggskum och "klicka ut" på lämpliga ställen längs med rören.
Det går ju att förlänga röret på flaskan så man kommer åt lite längre in.
Öm du nu inte vill plocka bort inredning od, vill säga.
:msn_thumbup:
 
Toppen