• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Skapa gemensam POI Standard?

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Hejsan!

Jag och min sambo är mycket tacksamma för alla POI som ni medlemmar bidragit med till våra Gps:er och vi har haft stor nytta av dessa under vår första husbilssemester nu i sommar.
Det vore trevligt om alla vi medlemmar kunde hjälpas åt med att uppdatera HBK´s POI med lite mer information om ställplatsen, rastplatsen och på det viset skapa någon sorts gemensam
standard för formatet och vad man ska kunna utläsa vid varje POI.

Skulle kunna se ut enligt följande: (kom gärna med mer förslag )

Namn på rastplats/ställplats
wc (för toa)
L (för latrin)
gv (gråvattentömning)
fv (för färskvatten)
el (för el)


ex POI

Krokåsens Ställplats
wc
gv
fv


Tack för ett underbart forum och hoppas att vi kan hjälpas åt och underlätta för varandra i trafiken.



//Jonas Amnå
 
Senast ändrad:

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.063
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Skapa gemensam POI Standard?

Jonas,

Arbetsgruppen för Husbilsplatser (med mig som sammankallande) har just nystartat efter en längre tid i träda.

En av våra uppgifter är att göra vår lista på husbilsplatser lättare att fylla på och ändra, samt att göra det möjligt att automatiskt föra över data till olika gps-system.

I en databas behöver man inte längre använda förkortningar utan kan köra med fulltext. Förkortningarna är en rest från tiden då man behövde spara på minnesutrymme. Men frånsett det, så tackar vi för ditt förslag och skall ta med de variabler som du föreslår.

HBKs nuvarande lista är fantastisk i sitt slag och det ligger mycker arbete bakom. Men det mesta är hårt handarbete av enskilda personer. Det är, som du säger, dags att dela på arbetet.

Arbetsgruppen är emellertid inne i sin mest intensiva reseperiod och vill ha anstånd med aktivt arbete tills det mest intensiva resandet är över. Vi återkommer med delrapporter framår hösten.

Bästa hälsningar

Håkan
 

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022
Sv: Skapa gemensam POI Standard?

Tack Håkan för ditt svar.

Det finns säkert fler intressanta variabler att ta med och jag hjälper gärna till i arbetet med dessa.
Förslag på variabler mottages gärna från er andra medlemmar ?


Namn på rastplats/ställplats
Toalett
Latrintömning
Gråvatten
Färskvatten
El
Parkering
Övernattning


//Jonas
 
Senast ändrad:

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Inlägg
4.659
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2024
Sv: Skapa gemensam POI Standard?

Tack för ert arbete med uppdateringen. Min synpunkt är att vid överföring till GPS så är informationen "parkering" resp "övernattning" eller liknande. Det är kanske här som info i kortform skulle vara bra.
 
Toppen