Det har påpekats förr vilka otroliga skillnader det är på priset för reservdelar till bilar. Vi behövde ett nytt startbatteri till HB och hade bestämt oss för ett sedvanligt blybatteri - Exide EA 1000 (100 Ah/900A startkapacitet). Exide säljs i Sverige under varunamnet Tudor och heter här TA 1000. Sökt runt här i Sverige och ett "bra" pris hittade jag hos Th Petterson AB i Göteborg - de ville ha 1849:- över disk. Det var stört omöjligt att hitta någon svensk webbsajt som säljer batterier - åtminstone av den typ jag var intresserad av.
Men nu har jag beställt exakt samma batteri från en tysk internetsajt (BaSBa.de) via tyska eBay. Priset där var € 95, frakten till Sverige var 29.90 euro, dvs totalbelopp € 124,90. Dagskursen via PayPal var ca 9,64 SEK/€, dvs jag betalar 1205:- för att få detta batteri fram till min bostad. Leverans är beräknad till mellan 4-7 dagar från min beställning.
Trots den relativt höga frakten fick jag sålunda ett 35% lägre pris - och slapp åka iväg för inköpet.
Ta förresten en titt på detta inlägg från Teknikens Värld - tänkvärt!
Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen | Konsument | Teknikens Värld
Men nu har jag beställt exakt samma batteri från en tysk internetsajt (BaSBa.de) via tyska eBay. Priset där var € 95, frakten till Sverige var 29.90 euro, dvs totalbelopp € 124,90. Dagskursen via PayPal var ca 9,64 SEK/€, dvs jag betalar 1205:- för att få detta batteri fram till min bostad. Leverans är beräknad till mellan 4-7 dagar från min beställning.
Trots den relativt höga frakten fick jag sålunda ett 35% lägre pris - och slapp åka iväg för inköpet.
Ta förresten en titt på detta inlägg från Teknikens Värld - tänkvärt!
Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen | Konsument | Teknikens Värld