• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Skamliga prisskillnader?

Boo

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
1025
Medlemskap
2025
Det har påpekats förr vilka otroliga skillnader det är på priset för reservdelar till bilar. Vi behövde ett nytt startbatteri till HB och hade bestämt oss för ett sedvanligt blybatteri - Exide EA 1000 (100 Ah/900A startkapacitet). Exide säljs i Sverige under varunamnet Tudor och heter här TA 1000. Sökt runt här i Sverige och ett "bra" pris hittade jag hos Th Petterson AB i Göteborg - de ville ha 1849:- över disk. Det var stört omöjligt att hitta någon svensk webbsajt som säljer batterier - åtminstone av den typ jag var intresserad av.
Men nu har jag beställt exakt samma batteri från en tysk internetsajt (BaSBa.de) via tyska eBay. Priset där var € 95, frakten till Sverige var 29.90 euro, dvs totalbelopp € 124,90. Dagskursen via PayPal var ca 9,64 SEK/€, dvs jag betalar 1205:- för att få detta batteri fram till min bostad. Leverans är beräknad till mellan 4-7 dagar från min beställning.
Trots den relativt höga frakten fick jag sålunda ett 35% lägre pris - och slapp åka iväg för inköpet.
Ta förresten en titt på detta inlägg från Teknikens Värld - tänkvärt!
Svenska rövarpriser och tyska lågpriser på reservdelar till bilen | Konsument | Teknikens Värld

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Sv: Skamliga prisskillnader?

Detta är inget nytt fenomen, själv började jag handla reservdelar till mina gamla usa-bilar för ca.15 år sedan på bl.a RockAuto Parts Catalog
Trots frakt+tull och slutligen moms så kom man undan med halva priset, jämfört med svenska säljare.

Senare när Ebay växte i EU så finns ingen anledning att handla i Sverige annat än om man värnar om viss service, godsfrakten från t.ex Tyskland är lika snabb till ens dörr, som inom Sverige till ditt utlämingsställe, och t.o.m billigare ibland.

Dock finns det så klart rena skitprodukter till reservdelar på Ebay, så allt är inte billigt, men är man någotsånär kvalitetsmedveten så blir det sällan fel.

F

F.d. 25045

Guest

Man får ju tänka på alla dessa kostnader som är här i Sverige, Eller.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Ja, kostnaderna i Sverige är ju svåra, och att då få det att gå plus kan bli besvärligt.

Ett sätt kunde ju ev. vara att skippa några mellanhänder som skall leva på produkten.

Ett ex. är väl LTC produkter. Om man tittar på deras hemsida står det något om "vi säljer bara genom våra återförsäljare".

Gott nog så, men först skall LTC få vinst på varan och leva på det.
Sedan skall KAMA få vinst på varan, och leva på det
Sedan skall husbilsfirman få vinst på varan, och leva på det.
Sedan skall VI betala så att alla mellanhänder kan vara nöjda och leva på det.

Det är något som är fel.... och det kan inte bara vara vi kunder i sista ledet som är gnälliga och osolidariska med svenska handlare och priser, och i stället köper på internet.

Fundersam. JANKRO.

F

F.d. 58882

Guest

Gissningsvis har KAMA sagt till LTC-produkter att visst kan dom sälja deras produkter om dom får ENSAMRÄTT. Alla grossister som egentligen inte har något berättigande i varukedjan är rädda att förlora sin födkrok. Exempelvis Hakonbolagen ägs av handlare & EOLbolagen ägs av ICA, Båda dessa grossistbolag är ett sätt att fördubbla sin vinst. Om fler handlade utomlands via nätet så kanske näringslivet var tvugna att tänka om. Jag vet inte hur det är numera men när det blev populärt att handla bil i Tyskland så ville handlarna inte befatta sig med dessa bilar & om man skulle byta in en sådan bil så gick inte detta eller så var inbytespriset uruselt just pga att det var en importbil. Jag bara vägrar att finna mig i dessa ockerfasoner. Så fort det talas om att det är dyrare i Sverige än utomlands så skylls det på olika pålagor, transporter etc. Dom enda som har intresse av att hävda detta är handlarna själva & några vilseledda konsumenter. För min egen del så kommer jag även fortsättningsvis att köpa via nätet, hur sedan andra gör bryr jag mig inte om. Var & en gör som han vill.

Bennie

F

F.d. 53267

Guest

Jag beställde en kylare till min gamla Audi från Tyskland och det
gick på 550:- inkl.frakt. Beställde via en Svensk Hemsida.
Den billigaste i Sverige skulle kosta 1600:- plus frakt.
Orginaldel: 2500:- plus frakt. Jag handlar nästan allt via nätet.
Man är ju mer eller mindre tvungen......

F

F.d. 29925

Guest

Samma här en beg kylare från skroten till sambons Peugeot 306 Kr. 450:-.
Ny från Tyskland Kr. 275:-.:) (För två år sedan.)

F

F.d. 58882

Guest

Just nu letar jag efter kupe'belysning till HB'n (se bild). Begagnade Bildelar i Västervik vill ha 300:- + frakt 150:-. Ett ockerpris utan dess like för en liten plastgrej som kan skickas som brev.

Är det någon på forumet som kan tipsa om en skrotad FIAT Ducato 1988 -1993 eller var man kan få tag på det jag letar efter?

Bennie

Bilagor

• Photos.jpg
    Photos.jpg
    139 KB · Visningar: 2
F

F.d. 25867

Guest

Just nu letar jag efter kupe'belysning till HB'n (se bild). Begagnade Bildelar i Västervik vill ha 300:- + frakt 150:-. Ett ockerpris utan dess like för en liten plastgrej som kan skickas som brev.

Är det någon på forumet som kan tipsa om en skrotad FIAT Ducato 1988 -1993 eller var man kan få tag på det jag letar efter?

Bennie
Detta ligger i Sjöbo:
Bildemontering Skåne, Sjöbo Husvagnsdelar husbilsdelar bilskrot

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025

Ingen egentlig avsikt att försvara profithungriga svenska mellanhänder MEN
om vi nu skall fokusera på att bara handla via nätet och utanför rikets gränser
så bör vi kanske noga beakta även följande:

Vi lever i en social gemenskap och ett samhälle som heter Sverige.
Det bor cirka 9 miljoner invånare utspridda över 450.000 km2.
En leverantör i detta rike har alltså en verkligt begränsad potential att jobba med
och måste kanske få lov att tjäna lite mer per såld artikel jämfört med en Tysk,
Fransk eller Engelsk leverantör.

I Tyskland är potentiella marknaden knappt 70 miljoner människor på cirka 357.000 km2.
I Frankrike är potentiella marknaden drygt 60 miljoner invånare på cirka 550.000 km2.
I England är potentiella marknaden drygt 50 miljoner invånare på cirka 130.000 km2.

OM vi hela tiden väljer att lägga alla våra investeringar utanför landets gränser så kommer vi till slut
att kunna hamna i ett läge där det inte finns en enda leverantör kvar på denna marknad.
Alla kommer att finnas på distans och vara hart när omöjliga att komma åt när det är
dags för reklamation eller garantiärenden.

Jag gillar att göra affärer med en svensk butik/säljare som jag senare kan avkräva hjälp när det är dags för det.
Jag gillar att hjälpa till att "hålla Sverige rullande" därför att det är det land jag lever i.
Jag vill aktivt vara med och utveckla detta land till en hållbar och sund plats att leva på både nu och i framtiden.

Kanske krävs att vi hjälps åt att hålla affärerna igång "lokalt" i första hand.

Det går ju alltid att ta med sig en kopia på en internetsida och påpeka prisskillnaden för din lokala leverantör.
Som jag upplever det så brukar det vara otroligt effektfullt och leder till en fortsatt lokal affär i nästan samtliga lägen.

Bara en tanke...

F

F.d. 58882

Guest

Tackar för tipset men jag har redan kontaktat dom. Dom har inte denna pryl trots att den finns på deras hemsida. När jag sa att jag just satt & tittade på den på deras hemsida så svarade snorvalpen "hör du inte vad jag säger, har vi den inte så har vi den inte". Jag blev lite paff & tackade för mej. Efter samtalet blev jag heligt förbannad & bestämde mej för att framledes inte handla från det företaget.

Bennie

Niclas & Pia

FD HBK Medlem
Kommun
Borås
HBK-Nr
5365
Medlemskap
2024

Se det så här:

Sverige är "glesbygd" och Europa är storstad

I Sveriges glesbygd finns snart inga livsmedelsaffärer, då alla handlar i Storstaden till ett mindre pris, då storstaden kan få ett bättre inköpspris på stora volymer.

Handlar alla reservdelar i Europa (som kan köpa in stora volymer )finns det snart inga handlare i Sverige

Bara att välja vart man vill köpa sina varor, billigare nu men mer problem i framtiden att få "nära" service

//Niclas

F

F.d. 58882

Guest

En leverantör i detta rike har alltså en verkligt begränsad potential att jobba med
och måste kanske få lov att tjäna lite mer per såld artikel jämfört med en Tysk,

I Tyskland är potentiella marknaden knappt 70 miljoner människor på cirka 357.000 km2.
I Frankrike är potentiella marknaden drygt 60 miljoner invånare på cirka 550.000 km2.
I England är potentiella marknaden drygt 50 miljoner invånare på cirka 130.000 km2.

OM vi hela tiden väljer att lägga alla våra investeringar utanför landets gränser så kommer vi till slut
att kunna hamna i ett läge där det inte finns en enda leverantör kvar på denna marknad.
Alla kommer att finnas på distans och vara hart när omöjliga att komma åt när det är

Jag gillar att göra affärer med en svensk butik/säljare som jag senare kan avkräva hjälp när det är dags för det.
Jag gillar att hjälpa till att "hålla Sverige rullande" därför att det är det land jag lever i.
Jag vill aktivt vara med och utveckla detta land till en hållbar och sund plats att leva på både nu och i framtiden.

Det går ju alltid att ta med sig en kopia på en internetsida och påpeka prisskillnaden för din lokala leverantör.
Som jag upplever det så brukar det vara otroligt effektfullt och leder till en fortsatt lokal affär i nästan samtliga lägen.

Bara en tanke...

Det är nog så att vi alla har samma åsikt som dej. Men du har liksom inte snappat upp budskapet i tråden. Om man tog bort t ex. alla mellanhänder som har monopol på varorna så skulle nog priserna vara konkurrenskraftiga. Fabrikanter & handlare skulle få det dom behöver för att kunna leva på sin rörelse & vi konsumenter skulle få billigare varor. Kanske inte till samma pris som import men tillräckligt bra pris för att överväga att köpa här hemma. När det gäller bilskrotar så brukar gängse pris vara ca. halva nypriset men dom verkar inte kunna se sina priser som oförnuftiga. Läs gärna mitt tidigare inlägg.
Jag vidhåller min åsikt, alla gör som dom vill & jag fortsätter att importera. Om fler gjorde detta så så skulle inte marknaden dö ut som en del befarar men den skulle självsaneras.

Bennie

bror.axelson

HBK Medlem
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2026

Bennie

Beg Bildelar i Västervik är nog den dyraste skroten som finns. Hyggliga delar men svindyrt.
Handlar nästan enbart på tyska Ebay till både husbil och vanliga personbilar. Fiat Dukato finns också ganska gott om på engelska Ebay.
m.v.h Bror

F

F.d. 50609

Guest

Text

Text

Men vi bor ju i EU, ni vet fri handel och allt det där se på helheten,Potentiella marknaden är lite större än så.

EU har en yta på fyra miljoner kvadratkilometer och 507,4 miljoner invånare – världens tredje största befolkning efter Kina och Indien.

Har nästan helt slutat handla annat än dagligvaror lokalt, Varför ska jag?
Mitt tändningslås havererade nyligen, skroten ville ha 700kr inkl frakt objektet hade rullat 35000mil.
Köpte fabriksnytt från Polen(en del av EU) för 560kr inkl frakt,
3(tre) dagar till min dörr.
Servicen är obefintlig i Svenska butiker när något krånglar, däremot har jag fått förstklassig hjälp av Tyskar, Britter, Fransmän, Italienare mm.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Bara en tanke...

--------------------------------------------------------------------------------------------

Håller fullständigt med dig i att man måste hålla Sverige rullande och inte sabba för våra lokala handlare.

Men skriver som Bennsan ovan. Du verkar att ha missat storleken på prisskillnaderna.

Om en, låt säga, bilreservdel kostar 1000:- kronor på internet och kanske 1200 till 1300:- i den lokala affären så skulle jag handla hemma.

Men som sist när jag handlade en vattenpump till en bilmotor.
En SKF märkt pump hos lokala eftermerknadsaffären 2800:-. Det fanns även "no name" pumpar för ca. 1800:- om man ville snåla lite.

På internet kostade SKF pumpen 1100:- och de hade flera varianter av namngivna "no name" pumpar, och den billigaste av dem sålde de för ca. 450:-

Med de prisskillnaderna så är det nog ingen idé att ens försöka förhandla i den lokala affären tyvärr.

De här stora eftermarknadskedjorna för bildelar i Sverige som finns, verkar även de handla med flera mellanhänder och pratar ofta om "våran leverantör" när man beställer delar, som de får hem till näsa dag.
Nästa dag leverans, är ett bra argument att handla lokalt och betala lite lagom mer. Men det vill till panik, och helt utan bil p.g.a. felet, för att man skall ta sig råd att betala dessa priser som är långt högre än lite mer.

M.v.h. JANKRO.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Bennie
----------------------------------------------------------------------------------
Hejsan Bennsan, jag har två st. sådana lampor i "mint condition" :p: som ligger nere i källaren.
Jag tror nog att prislappen på dem är betydligt lägre skrotens pris, så du kan sluta leta.

M.v.h. JANKRO.

Toppen